سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین آغاز به کار کرد

با برگزاری آئین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین، این رویداد فرهنگی با حضور 290 ناشر از سراسر کشور و با عرضه 62 هزار عنوان کتاب، رسماً آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب استان قزوین با حضور 290 ناشر از سراسر کشور در 201 غرفه و با عرضه 62 هزار عنوان کتاب، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 9 بهمن طی مراسمی با حضور مسئولان استانی در قزوین افتتاح شد.

تازه‌های نشر در نمایشگاه کتاب قزوین ارائه می‌شود
اکبر اسکندری‌نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در آیین افتتاح این نمایشگاه با اشاره به تاکید ویژه این اداره کل بر تامین تازه‌های چاپ در نمایشگاه بیان کرد: در انتخاب ناشران برای حضور در نمایشگاه تلاش کردیم تا فعالین این عرصه بتوانند در نمایشگاه حضور داشته باشند و تاکید کردیم که تازه‌های نشر برای ارائه به مردم قزوین در نمایشگاه عرضه شود.

وی گفت: این نمایشگاه با 62 هزار عنوان کتاب همزمان با چهلمین سالروز تاسیس انقلاب اسلامی در قزوین فعالیت می‌کند و علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی می‌توانند از 30 درصد تخفیف ویژه نمایشگاه بهره‌مند شوند.

پایتخت خوشنویسی ایران، پایتخت تمدن و فرهنگ مطالعه در کشور است
نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین هم در این مراسم گفت: عنوان پایتخت خوشنویسی ایران برای قزوین نشان از تمدن، فرهنگ مطالعه و تاریخ غنی این استان در نگارش و کتابت است.

آیت الله عابدینی افزود: وقتی سخن از خوشنویسی قزوین و پایتخت خوشنویسی ایران می‌شود از هنری سخن می‌گوئیم که ریشه در نگارش و کتابت دارد و این مسئله مهمترین شاهدی است که قزوین را شهر بزرگان علم و ادب معرفی می‌کند.
 

وی یادآور شد: وجود دانشمندان، ادیبان و شاعران برجسته کشور در این شهر و علاقه مردم قزوین به فرهنگ و کتاب تا جایی ادامه داشت که خوشنویسی را وارد تاریخ ما کرد.

امام جمعه قزوین گفت: علاقمندی به کتاب و توجه ویژه به مطالعه در کنار فرهنگ ما در آیین ما نیز وجود داشته است. ما کتابی داریم که در نخستین آیات نزول آن، خداوند در جزیره العربی که فقط 17 نفر باسواد داشت و از آن تعداد فقط 5 نفر مهارت خواندن و نوشتن را به صورت همزمان داشتند، می‌فرماید: اقرأ یعنی بخوان، به معنای خواندن کتاب.

آیت الله عابدینی گفت: این یعنی در اولین اقدامش، خداوند مکتب و مدرسه ایجاد کرد و انسان را موجود علاقمند به یادگیری و خودش را معلم معرفی کرد و عالم هستی را کتاب مطالعه نشان داده است.

وی ادامه داد: خداوند در نخستین آیات نزول می‌فرماید «من کریم هستم و شما از جنس من هستید و کتاب من هم کتاب کرامت است».

امام جمعه قزوین بیان کرد: زمانی که قزوین را پایتخت خوشنویسی ایران معرفی می‌کنیم، باید بتوانیم دوباره به فرهنگ و تمدن این شهر نگاه کنیم. شهری که در خوشنویسی شهره می‌شود، شهری است که نگاشتن، نگارش و مکتب در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

ریشه‌های فرهنگیِ مشکلات مطالعه
عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور گفت: مشکلات امروز کتاب ما در حالی به مشکلات معیشتی ارتباط داده می‌شود که مطالعه تاریخ نشان می‌دهد در 40 ساله اخیر حتی در شرایط اقتصادی خوب ما در عرصه مطالعه مشکل داشته‌ایم.

وی گفت: مسئله کتاب باید از دید فرهنگی حل و فصل شود چراکه در بازه‌هایی از تاریخ که ما مشکلات اقتصادی هم نداشتیم، مسئله مطالعه از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما در ایران بوده است.

استاندار قزوین گفت: هیچ پیشرفت و رشدی بدون آگاهی و آگاهی بدون کتاب شکل نمی‌گیرد و برای رسیدن به رشد و پیشرفت راهی جز عبور از پل کتاب نداریم.

وی یادآور شد: ما برای پیشرفت بیشتر کشور نیاز به مطالعه داریم و امیدواریم دولت با حمایت و یارانه کتاب، قیمت تمام شده کتاب را کاهش دهد تا تمایل به کتاب افزایش پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها