چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۷
شعر قیصر، شعر دردمندی، شور و حماسه است

محسن جوادی گفت: شعر قیصر، شعر دردمندی، شور و حماسه است. او در شعر مفاهیم و مضامین بلند انسانی، فراملی و بین‌المللی را بیان می‌کرد اما شعرهایش رنگ و بوی شهرستان و اقلیم خودش را نیز داشت و چه اتفاق خوبی رخ داد وقتی که به اصرار خانواده مرقد و مزار این شاعر در همین شهرستان بنا شد و موجب چنین گردهمایی‌هایی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین افتتاحیه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر عصر امروز چهارشنبه (12 دیماه) در زادگاه زنده‌یاد قیصر امین‌پور (گتوند) با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، مهدی قزلی، دبیر اجرایی جشنواره، بهمن ساکی، دبیر علمی جشنواره و دبیران پیشین جشنواره شعر فجر برگزار شد.
 
محسن جوادی در ابتدای صحبت‌های خود در این مراسم گفت: شعر موهبتی الهی از جانب خداوند است. اگر من بخواهم در جمع شما عزیزان و شاعران بزرگ کشور از شعر صحبت کنم شاید کار مناسب و درستی نباشد اما باید گفت که پرداختن به شعر یکی از واجبات در جامعه ماست.
 
وی ادامه داد: شعر قیصر، شعر دردمندی، شور و حماسه است. او در شعر مفاهیم و مضامین بلند انسانی، فراملی و بین‌المللی را بیان می‌کرد اما شعرهایش رنگ و بوی شهرستان و اقلیم خودش را نیز داشت و چه اتفاق خوبی رخ داد وقتی که به اصرار خانواده مرقد و مزار این شاعر در همین شهرستان بنا شد و موجب چنین گردهمایی‌هایی قرار گرفت.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت پرداختن به هنر و ادبیات گفت: بعضی‌ها احساس می‌کنند و می‌گویند که پرداختن به هنر و شعر نوشتن چه ثمره‌ای دارد و بهتر است که آدم در حوزه تولید و اقتصاد فعالیت کند. در این راستا من به این فکر می‌کردم که چرا خداوند در قرآن به دستاوردهای قلم قسم خورده است. روایتی هم وجود دارد که می‌گوید در دوره‌ای که مردمان فرهیخته زیاد می‌شوند ایمان و اخلاق مردم با همین نوشته‌ها حفظ می‌شود.
 
وی ادامه داد: در همین مراسم شعری را یکی از اساتید درباره وطن خواند که به نظر من این شعر روزی مبدا و منشأیی برای ایجاد حماسه، وطن‌خواهی و وطن‌دوستی در جوانان این سرزمین خواهد شد. شعر و ادب اگر از یک روح ظریف و اخلاقی مناسبی آمده باشند ماندگار خواهد شد چرا که فایده دارد و به درد مردم می‌خورد.
 
جوادی با اشاره مجدد به شعر قیصر امین‌پور گفت: شعر قیصر امین‌پور نیز از همین جنس است و روزی جوانان این سرزمین وطن‌دوستی را با همین شعرها در خود می‌یابند.
 
معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به تفاوت هنر و اخلاق گفت: رشته اصلی من فلسفه است و اجازه‌ دهید جمله‌ای از این حوزه بگویم. ارسطو می‌گوید که فرق هنر با اخلاق در این است که هنر چیزی را تولید می‌کند و در معرض دید دیگران قرار می‌دهد و حال مهم نیست که این کالا از سوی چه کسی ساخته و آماده شده است. شاید دو نفر مدرسه بسازند. اما یکی از آنها درون پاک و دیگری درونی غیرپاک داشته باشد.
 
وی ادامه داد: به نظرم شعر و ادب هم هنر است و هم اخلاق. چرا که درست است که در معرض دید دیگران قرار می‌گیرد اما اگر این شعر از درون پاک و صافی سروده نشده باشد نمی‌تواند آن تاثیر واقعی خود را روی مخاطب بگذارد.
 
محسن جوادی با اشاره به صحبت‌های فرماندار گتوند گفت: فرماندار گوتوند در صحبت‌های خود نیاز به احساس فرهنگسرا را بیان کردند و من نیز این موضوع پیگیری خواهم کرد اما باید یادآوری کنم برای آنچه شخصیت‌هایی مانند قیصر امین‌پور داشته باشیم نباید منتظر ساخت فرهنگسرا بود. ما این کار را انجام خواهیم داد اما کسانی مثل قیصر منتظر ساخت امکانات نبودند.
 
بهمن ساکی، دبیر علمی این جایزه نیز در سخنانی کوتاه گفت: برای شروع این دوره از جشنواره لازم می‌دانم که در همین‌جا از بزرگان و دبیران ادوار گذشته جشنواره اجازه بگیرم. وقتی پایم را در شهرستان گتوند گذاشتم یاد یکی از شهدای فرهنگی این شهر افتادم، شهرستان گتوند 250 شهید هنرمند دارد که یکی از آن‌ها حبیب جنت‌مکان بود کسی که در راه دفاع از حرم حضرت زینب (س) به شهادت رسید.
 
در ادامه مهدی قزلی نیز در صحبت‌های کوتاهی گفت: در دنیا شهرهای کمی وجود دارد که آن شهرها را به نام یک هنرمند می‌شناسند. شاید اگر از کسی درباره گتوند بپرسیم اطلاعی نداشته باشد اما قطعا شهر قیصر امین‌پور را می‌شناسند. ما به اندازه خودمان جلو آمده‌ایم و قدر قیصر امین‌پور را دانسته‌ایم و امیدوارم که شما جوانان و اهالی گتوند نیز قدر او را بدانید و برای ارتقای نام او تلاش کنید.
 
آخرین سخنران این مراسم غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان بود. شریعتی در ابتدای سخنان خود گفت: شعر موهبتی الهی و هدیه‌ای آسمانی از طرف خداوند رحمان است که آن را به بعضی از انسان‌ها تقدیم داشته تا آنها بتوانند در غیاب پیغمبران ریسمان بین زمین و آسمان باشند، انسان ها را به فضایل نزدیک کنند و زوایل را از چهره زمین پاک کنند.

وی افزود: شعر در بین هنرها جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و به همین سبب شاعران بزرگی همواره در طول تاریخ نامشان بر پیشانی روزگار ثبت و ضبط شده است، خصوصا در دین اسلام و مذهب تشیع و از آغاز ندای رسول‌الله (ص) شاعران در رساتر کردن ندای وجدانیت پیشرو بوده‌اند. در کنار رسول‌الله و ائمه‌اطهار این شاعران بوده‌اند که بانگ آزادی و رهایی از قیود دنیوی را فریاد کرده‌اند و بدین‌گونه است که شاعران آئینی و شعر آئینی در تاریخ اسلام رقم خورد و تا به امروز ادامه دارد.

شریعتی ادامه داد: شاعران بزرگی چون ابونواس، فرزدق، دعبل و ده ها شاعر دیگر را می‌توان شاعران آئینی نام نهاد که در کنار اهل بیت عصمت و طهارت در تبیین دین و مذهب علوی تلاش‌های وافر داشته‌اند و خوشبختانه در تاریخ ادبیات فارسی شاعرانی که منادی مظلومیت و فریاد اهل بیت بوده‌اند نیز کم نبوده‌اند و نیستند. فردوسی، کسایی و حافظ به صورت خاص و مولانا، سعدی و بیدل به‌صورت عام مبلغ فضایل اهل‌بیت بوده و شعر آنان تا به امروز در سینه عاشقان و دلباختگان محفوظ مانده است.

وی در ادامه به توجه به شاعران در دوران پس از انقلاب اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) و تداوم آن به‌وسیله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) که تداوم ولایت ائمه‌اطهار است نیز شعر و شاعران را همواره تکریم کرده است. امام خمینی(ره) خود شاعر و مقام معظم رهبری هم شاعر و هم دوستدار شاعران است و حضور همه‌ساله شاعران در نزد ایشان و دقت معظم‌له در سروده‌های شاعران قابل تحسین است.

شریعتی گفت: شما دبیران محترم و گرانقدر جشنواره شعر فجر که خود از پهلوانان این عرصه‌اید و امروز در شهر قیصر انقلاب گرد هم آمده‌اید، حضورتان مایه مباهات و افتخار است و امیدوارم در قلم توانایتان همواره به نام اسلام وانقلاب جاودانه بماند. درود می‌فرستم به قیصر امین‌پور که از مفاخر شعر ولایی و انقلابی است و نام بلندش همواره بر تارک این انقلاب خواهد درخشید و خوزستان که معراج کبوتران خونین بال هشت سال دفاع‌مقدس است می‌تواند معراجی برای واژگان همه شاعران ایران اسلامی باشد. بدون تردید این سرزمین مقدس مهبط کشف و شهود و الهام شاعران آئینی است و انتخاب مدبرانه دبیر علمی این جشنواره آقای دکتر بهمن ساکی از استان خوزستان بی‌سبب و دلیل نیست.

وی در پایان صحبت هایش حضور محسن جوادی معاونت محترم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه شاعران حاضر را ارج نهاد و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تشکر کرد که مقدمات آئین افتتاح سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را فراهم آوردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها