دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۲
طنز در شاهنامه فردوسي بررسي مي‌شود

دوازدهمين مجموعه درس‌گفتارهايي درباره‌ فردوسي به «طنز در شاهنامه فردوسي» اختصاص دارد و منوچهر احترامي در اين‌باره در شهر كتاب مركزي سخن خواهد گفت./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در انواع ادبي نظير تراژدي، کمدي و حماسه، اغراق به عنوان يک عنصر کارآمد، همواره حضوري چشمگير دارد. حماسه بدون اغراق حماسه نيست بلكه گزارش است. در شاهنامه‌ فردوسي نيز طنز حماسي وجود دارد و اغراق، شوخي اغراق‌آميز و طنز در آن ديده مي‌شود.

ادبيات شاهنامه همواره مورد توجه هنرمندان و علاقه‌مندان فرهنگ و ادب ايران زمين و ساير نقاط جهان بوده و شخصيت‌هايي نظير رستم، سهراب، سياوش، كيخسرو، هوشنگ، آرش و... براي عامه مردم شناخته شده‌اند.

نمايش «بيژن و منيژه» به نويسندگي و کارگرداني محمود عزيزي که مدت زمان كوتاهي از اجراي آن در تئاتر شهر مي‌گذرد، با نگاهي همراه با طنز به داستان بيژن و منيژه شاهنامه فردوسي پرداخته و آن را معاصرسازي کرده است.

بخش‌هاي طنز در نمايش «بيژن و منيژه» مشهود است و کارگردان نيز افراسياب يا برخي اتفاق‌هاي بارگاه او را با حرکات و ديالوگ‌هاي طنز همراه مي‌کند يا صحنه‌اي که رستم پهلوان اصلي شاهنامه در مواجهه با منيژه و دايه قرار مي‌گيرد،به شخصيتي طنزگونه تبديل مي‌شود که از دست زنان و حرف‌هاي مداوم آن‌ها به تنگ آمده است.

علاقه‌مندان براي شركت در اين درس‌گفتار، عصر روز چهارشنبه 17 مهرماه ساعت 30/16 به سالن اجتماعات شهر کتاب مركزي واقع در خيابان حافظ شمالي، نبش زرتشت شرقي، طبقه اول مراجعه كنند.

نشست پيشين درس گفتارهاي فردوسي به «سيماي زن در شاهنامه فردوسي» اختصاص داشت كه با سخنراني دكتر محمدرضا قنبري برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط