معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:
صنعت نشر باید به بازارهای خارجی دسترسی پیدا کند
محسن جوادی در نشست «هماندیشی معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع برنامههای ترویج کتابخوانی» بر اهمیت استفاده از نیروهای جوان و ایدههای خلاق در کارهای فرهنگی تاکید کرد.
وی ادامه داد: اما برخی مشکلات بهخاطر اقتضائات کلان در کشور رخ داده و مثلا در حوزه اعتبارات گاهی ما را با مشکل مواجه میکند از جمله به تاخیر افتادن برخی پرداختها که البته آن هم با پیگیریها و رسیدگیهای لازم تا پایان سال محقق خواهند شد.
جوادی با بیان اینکه در شرایط سخت هم میشود کارهای مفیدی انجام داد گفت: به اعتقاد من در همین دوره تحریم نیز میتوان اقدامات اثرگذاری را صورت داد بهعنوان مثال اخیرا شاهد حضور گروهها و شخصیتهای ویژهای خارجی در کشورمان بودهایم که ثابت میکند راههای ارتباطی ما قطع نشده و حتی میتوانیم در سطوح بینالمللی اقداماتی داشته باشیم.
وی با اشاره به تشکیل گروهی ویژه در معاونت با مسئولیت ایوب دهقانکار در زمینه حمایت از طرحهای فرهنگی نو توضیح داد: این گروه ویژه مسئولیت دارد تا به طرحهای جدید در زمینه استفاده از فناوریهای نوین برای رسیدن به اهداف فرهنگی اقدامات لازم را صورت دهد که در این راستا برخی از استانها اعتباراتی نیز دریافت کردهاند.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد ادامه داد: البته برخی از مراجعات تاکنون از استانها به شکل مستقیم به وزارتخانه صورت گرفته که سعی خواهم کرد آنها را در کانال مدیریت استانی دنبال کنیم؛ به شرط اینکه روند اجرایی آنها به تاخیر نیفتد.
وی خطاب به معاونان فرهنگی ادارات کل استانها گفت: از شما میخواهم در این زمینه و در صورت وجود طرحهای نو و خلاقیتهای ویژه موارد را برای حمایت ارائه کنید. متاسفانه ما در ساختار وزارتخانه و ادارات کل با مشکل جذب نیروی جوان و کارآمد مواجه بودهایم اما به اعتقاد من میتوان به طرق مختلف از نیروها و استعدادهای جوان استفاده کرد.
جوادی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تشویق معاونان فرهنگی در استانها تاکید کرد و گفت: یکی از برنامههایی که در دستور کار داریم اعزام معاونان فرهنگی استانها به رویدادهای بینالمللی است زیرا معتقدیم معاونان باید با نگاههای بینالمللی در حوزه نشر و سایر حوزههای فرهنگی آشنا شوند.
وی با بیان اینکه در صنعت نشر نمیتوانیم تنها به بازارهای داخلی فکر کنیم، اضافه کرد: در حوزه چاپ و نشر باید به بازارهای جدیدی که در کشورهای خارجی و منطقه وجود دارد دسترسی پیدا بکنیم البته در این زمینه اتفاقهای خوبی صورت گرفته که قابل انتظار نبود مثل انتشار کتابهای ایرانی در کشورهای اروپایی و آمریکایی.
معاون امور فرهنگی با بیان اینکه روح تلاش و جدیت در کنار همکاری و همدلی چارهگر خواهد بود، ادامه داد: یکی دیگر از رویکردهای ما انتقال رخدادهای حوزه فرهنگ و کتاب نظیر کتاب سال و جشنوارههای دیگر به سایر استانهاست.
تمرکز زدایی از برنامههای اصلی خانه کتاب
نیکنام حسینیپور؛ مدیرعامل خانه کتاب نیز در بخش دیگری از این نشست یکروزه با اشاره به رویکردهای خانهکتاب و بر ضرورت تبعیت از قوانین بالادستی گفت: یکی از رویکرد ما در خانهکتاب برپایه تمرکززدایی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای استانی استوار شده که در این زمینه مصوبات مناسبی نیز داشتهایم که منصوبشدن مدیر هماهنگیهای استانی در خانهکتاب اولین قدم آن بود.
وی ادامه داد: در این زمینه یکی از برنامههای خانهکتاب در سالهای اخیر برنامههای عصر کتاب بود که تنها در تهران دنبال میشد اما اخیراً موفق شدیم اولین دوره استانی آن را در استان چهارمحال بختیاری با تجلیل از پیشکسوتان و بزرگان حوزه فرهنگ و قلم برگزار کنیم.
حسینیپور با بیان اینکه ذخایر ارزشمندی در استانها وجود دارد و خانه کتاب میتواند با استفاده از آنها به نتایج اثرگذاری دست پیدا بکند گفت: در ادامه این مسیر برنامههای عصر کتاب برای استانهای سیستان، خراسان، هرمزگان و یزد معین شده که تا پایان سال اجرایی میشود.
مدیرعامل خانهکتاب در ادامه به موضوعات طرحهای فصلی که دهمین دوره از آن در آبانماه برگزار شد اشاره کرد و گفت: آمارهای ارزشمندی از میزان و نحوه فروش این طرحها به دست آمده که به موجب آن کل ادارات فرهنگی ارسال شده است و گزارشهای ریز هزینهها و یارانههای تخصیصیافته به شکل شفاف روی سایت خانهکتاب بارگذاری شده است.
وی ادامه داد: تحلیل این آمارها از سوی استانهای میتواند برای برگزاری طرحهای بعدی راهگشا باشد مثلا تحلیل نوعی کتابهایی که در استانها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و همچنین میزان یارانهای که استانها توانستهاند جذب بکنند از اهمیت زیادی برخوردار است.
حسینیپور با تاکید بر این نکته که استانها باید هنر جذب بودجههای حمایتی را داشته باشند اظهار کرد: یکی از رویکردهای ما در طرحهای اخیر حمایت ویژه از مناطق کمبرخوردار بوده و انتظار داریم مدیران استانی با تشویق کتابفروشیها و ایجاد پاتوقهای فرهنگی عملکرد بهتری در جذب یارانههای طرحهای حمایتی داشته باشند.
بخش دیگری از سخنان مدیرعامل خانهکتاب به خبرگزاری کتاب ایران و راهاندازی شعب استانی ایبنا اختصاص داشت. وی در این باره گفت: خبرگزاری کتاب ایران دارای استقلال حرفهای است و یکی از سیاستهای ما در ماههای اخیر راهاندازی شعب استانی این خبرگزاری بوده.
حسینیپور با بیان اینکه تاکنون نمایندگان این خبرگزاری در 16 استان کار خود را آغاز کردهاند اضافه کرد: ما معتقدیم ظرفیتهای بالایی در استانها وجود دارد که باید پوشش خبری داده شوند البته تاکید داریم که شعب خبرگزاری در استانها نباید به روابطعمومی ادارات کل تقلیل پیدا کنند بلکه باید تمام رویدادهای استان و نهادهای مرتبط را پوشش دهند.
وی همچنین از برگزاری جلسات آموزشی برای خبرنگاران استانی ایبنا در آینده خبر داد.
مدیرعامل خانهکتاب در ادامه به موضوع ارسال کتاب برای اعلام وصول از سوی استانهایی که مجوز نشر صادر میکنند پرداخت و گفت: متاسفانه کتابهای منتشر شده در بخش اعلام وصول استانها با تاخیر به دست ما میرسد که این مسأله در ثبت بهموقع اطلاعات در بانک اطلاعاتی خانه کتاب ایجاد تاخیر میکند.
وی با بیان اینکه این تاخیر ممکن است حقوق ناشران در این زمینه مورد اجحاف قرار گیرد، افزود: خواسته ما از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که در ارسال سریع کتابها کوشا باشند.
نظر شما