یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
بازدید مدیرعامل خانه کتاب و رئیس اتحادیه ناشران از روند برگزاری تابستانه کتاب

همزمان با پنجمین روز از برگزاری طرح تابستانه کتاب،‌ بازدید از چند کتاب‌فروشی عضو طرح با حضور مدیرعامل موسسه خانه کتاب و رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان برگزار و موضوعات اجرای مطلوب طرح، میزان تخفیف برای کتاب‌های تالیفی و زمان برگزاری تبادل نظر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) همزمان با پنجمین روز از اجرای طرح تابستانه کتاب شنبه‌(3 شهریور‌ماه) نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و آزاده نظر‌بلند؛ معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب از کتاب‌فروشی‌های مولی، جوانه توس، مروارید، افق و روزبهان بازدید کردند.
 
نخستین ایستگاه این بازدید کتاب‌‌فروشی مولی بود. این بازدید بیش از‌ آنکه  به بحث درباره تابستانه بگذرد به گفت‌و‌‌گو با مشتری‌ها گذشت. آموزگار در پاسخ به برخی دیدگاه‌ها درباره وضعیت بازار کتاب در ایران گفت که نشر ایران سنتی است. وی پیش‌بینی کرد که در آینده کتاب‌فروشی‌های سنتی جای خود را به مگامال‌ها می‌دهند و اینکه در آینده 60 مگامال تاسیس خواهد شد.

تغییر در شیوه‌‌های راستی‌آزمایی
کتاب‌فروشی «جوانه توس» مقصد بعدی کتابگردی طرح تابستانه بود. علی باقر‌زاده؛ مدیر کتاب‌فروشی در جریان این بازدید مهم‌ترین تاثیر طرح‌های تخفیف را ایجاد انگیزه خرید کتاب ارزیابی کرد.

وی درباره افزایش تخفیف کتاب‌های تالیفی گفت: با تخفیف 25 درصدی برای کتاب‌های تالیفی موافقم اما نباید ترجمه را دست کم گرفت.

مدیر کتاب‌فروشی «جوانه توس» ادامه داد: تخفیف 10 درصدی کتاب‌فروشی‌ها رضایت‌خا‌طر مشتری را جلب می‌کرد. وی همچنین گفت: از اجرای طرح‌های تخفیف‌ فصلی تشکر می‌کنیم، اما چطور جلوی چشم ناشر، برخی سایت‌ها‌ ‌با تخفیف 30 درصدی به فروش کتاب اقدام می‌کنند؟
 
 
باقر‌زاده درباره تاثیر اعمال تخفیف 25 درصدی برای کتاب‌‌های تالیفی  افزود: در شرایط برابر خرید، زمانی که قیمت بین دو کتاب تالیف و ترجمه وضعیت مشابه دارند، مشتری خرید کتاب تالیفی را ترجیح‌ می‌دهد.
 
وی همچنین خطاب به حسینی‌‌پور گفت: بهتر است شیوه‌ راستی‌آزمایی کتاب‌فروشان در جریان طرح‌های تخفیف تغییر کند. به‌عنوان مثال، تاکید بر دریافت کد ملی در سیستم طرح تخفیف مانند تفتیش عقاید است. کتاب‌فروشی‌ها یارانه را برای امور دیگر صرف نمی‌کنند!
 
مخالفت با تخصیص تخفیف بیشتر به کتاب‌های تالیفی
آموزگار نیز درباره اعمال تخفیف‌ بیشتر برای کتاب‌های تالیفی در مقایسه با ترجمه‌ای گفت: من با افزایش تخفیف برای کتاب‌های تالیفی مخالفم. استفاده از  ادبیات «تخفیف» اشتباه است.

مدیر نشر کتاب آمه افزود: این موضوع بین کتاب‌فروشان جاافتاده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتاب‌فروشان یارانه می‌دهد در حالی‌که این یارانه به دست کتاب‌فروشان نمی‌رسد بلکه با توجه به بازپرداخت 6 ماهه، به کتاب‌فروشان اجحاف می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: اتحادیه در جریان ساماندهی امور و رفع مشکلات کتاب‌فروشان تنهاست.

آموزگار یکی از دلایل استقبال کم مردم از آثار تالیفی را جریان ممیزی دانست و درباره جریان ممیزی کتاب ادامه داد: بین ممیزی کتاب‌های ترجمه‌‌ای و تالیفی تبعیض وجود دارد. 

به اعتقاد این فعال حوزه نشر جریان صدور مجوز چاپ کتاب برای کتاب‌های ترجمه در مقایسه با تالیف آسان‌تر است در حالی‌که تسهیل مجوز چاپ کتاب‌های تالیفی به معنای حمایت از نویسنده ایرانی است.

وی درباره اینکه ادبیات ایران توان رقابت با ادبیات جهان را ندارد بیان کرد: سینماگران ما توانسته‌اند به زبان مشترک با دنیا برسند بنابراین نوع داستان و روایت‌گویی برای معرفی ادبیات ایران بسیار مهم است.

اهمیت توجه به کتاب‌فروشی‌های کوچک
امیر علی‌بیک در کتاب‌‌فروشی مروارید با حسینی‌‌پور و آموزگار درباره طرح تابستانه گفت‌و‌گو کرد.

این فعال حوزه نشر، با بیان این مطلب که تا روز پنجم طرح، دوسوم از اعتبار کتاب‌فروشی‌ مروارید تمام شد از اجرای این طرح ابراز رضایت کرد.
 
وی درباره تخفیف 25 درصدی برای کتاب‌های تالیفی نیز افزود: اعمال این میزان تخفیف برای کتاب‌های تالیفی موجب شده تا مشتری احساس کند به نظر و سلیقه‌اش توجه شده است. یارانه در طرح‌های تخفیف فصلی به دست مشتری می‌رسد.

وی همچنین درباره تاثیر برگزاری طرح‌های تخفیف در میزان فروش کتاب‌فروشی مروارید افزود: روز‌های عادی فروش یک و میلیون تومان است اما در جریان برگزاری طرح فروش به سه و نیم میلیون تومان هم می‌رسد.

این فعال حوزه نشر با بیان این مطلب که سامانه تابستانه نیز در 90 درصد پاسخگو است، گفت: تقویت جریان اطلاع‌رسانی را ضروری است وی تاکید کرد که کتاب‌فروشی‌های کوچک‌تر باید بیشتر مورد توجه باشند.

ضرورت آموزش کتاب‌فروشان و فراگیری شیوه‌های نوین
حسینی‌پورنیز با بیان این مطلب که از برگزاری طرح تخفیف فصلی عادت مخاطب به دریافت یارانه را دنبال نمی‌کنیم، یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب مخاطب در جریان طرح‌های فصلی را آموزش کتاب‌فروشان دانست.

کتاب‌فروشی انتشارات روزبهان مقصد بعدی این بازدید بود. کنی،‌ مدیر کتاب‌فروشی، اجرای طرح‌های تخفیف فصلی را در تقویت کتاب‌فروشی‌ها مثبت ارزیابی کرد و گفت: طرح‌ها در جذب مخاطب تاثیر عجیب و غریبی دارند اما بهتر بود تعطیلات در برنامه‌ریزی تابستانه در نظر گرفته می‌شد.
 
وی همچنین درباره اعمال تخفیف 25 درصدی برای کتاب‌های تالیفی ادامه داد: جامعه به ترجمه گرایش شدید پیدا کرده و به آثار تالیفی اعتنایی ندارد.   

وی یکی از دلایل رونق کم کتاب را عملکرد کتاب‌فروشی‌ها ارزیابی کرد و ادامه داد: کتاب‌‌فروشان تلاش نمی‌کنند که کتاب را به شیوه‌های نوین معرفی و در معرض دید بگذارند. فقط به پاس کردن چک فکر می‌کنند. کسی به ارتقا جایگاه کتاب توجه ندارد.   

بهتر است یارانه‌ها صرف زیرساخت شوند
حسینی‌‌پور یکی از دلایل استقبال مردم از طرح تابستانه را وجود تخفیف دانست و تاکید کرد که مردم در جریان این طرح خود را برنده احساس می‌کنند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب، همچنین درباره لزوم هدایت یارانه‌ها بیان کرد: البته بهتر است یارانه به امور زیر‌ساختی اختصاص پیدا کند.
  
رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران یکی از مشکلات مهم در عرصه نشر کتاب را اعمال تخفیف‌ از سوی ناشران دانست و گفت: برخی از ناشران برای همه کتاب‌ها و برای همه مخاطبان و هر گروه سنی تخفیف یکسان در نظر می‌گیرند در حالی‌که این شیوه تاثیری در جریان فروش ندارد.

وی همچنین سیستم قیمت‌گذاری کتاب را نیز دارای مشکلات مختلفی دانست و تاکید کرد که سهم کتاب‌فروش باید به 40 درصد افزایش پیدا کند. رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، بر روش فروش امانی کتاب به‌عنوان یکی از روش‌‌های موثر و مطلوب تاکید کرد.

تقویت کتاب‌فروشان با طرح‌های ثابت
ایستگاه آخر این کتاب‌گردی که به بهانه اجرای طرح تابستانه شکل گرفت کتاب‌فروشی نشر افق بود.
رامین شعبان‌پور، یکی از فروشندگان افق با ابراز رضایت از تاثیر مثبت اجرای طرح تابستانه کتاب پیشنهاد کرد تا اجرای طرح‌های تخفیف مانند هفته کتاب، ثابت باشد.

وی همچنین اظهار کرد: سوال اصلی در تعیین تخفیف‌ها این است که چرا 25 درصد برای تالیفی ‌ها و 15 درصد برای کتاب‌های ترجمه‌ای؟ اگر 15 به 20 تعیین می‌شد بهتر بود.

شعبانی‌‌پور، افزایش اعتبار را زمانی موثر دانست که زمان اجرای طرح نیز افزایش پیدا کند.   

آموزگار اما در ادامه پرداخت یارانه برای خرید کتاب را بدترین نوع حمایت ارزیابی کرد و پیشنهاد داد که وقتی ناچار از پرداخت یارانه هستیم، حمایت‌ از خریدار به صورت فشرده در طول سال جریان داشته باشد. به‌عبارت دیگر باید پرداخت‌ها را هدایت کنیم و یارانه‌ها با تعریف قاعده پرداخت شود.  

حسینی‌پور نیز هفته کتاب را بهترین فرصت برای افزایش حمایت از کتاب‌فروشان دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها