شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
الگوریتم احساسات شرکت اسپانیایی برای ناشران و نویسندگان

شرکت اسپانیایی واقع در شهر بارسلون ادعا می‌کند قادر است با الگوریتم خودش احساسات خوانندگان کتاب را ارزیابی کند و از این طریق بتواند کمکی به صنعت چاپ و نشر کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، در شهر بارسلون اسپانیا شرکتی تازه تاسیس از سال 2015 تا کنون به صورت ابتکاری داده‌هایی جمع‌‌آوری می‌کند که گفته می‌شود آینده صنعت کتاب و بازاریابی در این زمینه محسوب می‌شود.

شرکت تکستوم (Tekstum) شهر بارسلون یک شرکت تکنولوژی است که کار اصلی خود را در زمینه تحلیل داده‌های مربوط به بازار کتاب و به طور اختصاصی بازخورد خوانندگان از کتاب‌های خوانده شده متمرکز کرده است. این شرکت همانطور که مسئولانش ادعا می‌کنند احساسات خوانندگان درباره کتاب‌های خوانده شده توسط آن‌ها را ارزیابی می‌کند.

«مارک سانتاندرو» مدیر اجرایی این شرکت می‌گوید: «ما در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از ابزارهای پیشرفته و هوش مصنوعی که طراحی کردیم، داده‌ها و نظرات خوانندگان کتاب‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کنیم و حس آن‌ها را درباره کتاب مورد نظر تحلیل می‌کنیم. این گزارش از احساسات برای ناشران ارسال می‌شود و در تصمیم گیری آن‌ها برای چاپ کتاب‌های بعدی موثر خواهند بود.»

سانتاندرو در ادامه به این موضوع تاکید دارد که آینده صنعت چاپ کتاب به نظر خوانندگان آن بستگی دارد و اگر ناشران نتوانند از نظرات و احساسات مخاطبان خود اطلاع پیدا کنند، نوع کتاب چاپی دیگر اهمیت ندارد و مسئله بازاریابی توجیه عقلانی نخواهد داشت.

وی می‌گوید: «هیچ ناشری نیست که به این داده‌ها نیاز نداشته باشد و حتی می‌توان از این جنبه به موضوع نگاه کرد که ناشران نباید بدون در نظر گرفتن نظر خوانندگان کتاب چاپ کنند و اطلاع از نظرات آنها حق طبیعی خوانندگان است.»

این شرکت اسپانیایی اعتقاد دارد اطلاع از میزان و کیفیت احساسات افراد در تعیین و تشخیص علایق آنها موثر است و ناشران وقتی به این علایق دسترسی داشته باشند، بهتر قادر خواهند بود درباره نوع و تعداد کتاب‌های منتشر شده تصمیم بگیرند.

سانتاندرو به عنوان موسس و مدیر اجرایی شرکت در ادامه به این نکته اشاره دارد که فرهنگ در تمام سطوح و جوامع باید به تکنولوژی تکیه و اعتماد داشته باشد تا بتواند پیشرفت کند. در هر جامعه که فرهنگ و ادبیات در مقابل تکنولوژی مقاومت می‌کند، نمی‌تواند عمق پیدا کند.

وی اعتقاد دارد: الگوریتم‌های طراحی شده توسط این شرکت قادر هستند هزاران نظر و ایده مخاطبان را تحلیل کرده و الگویی منطقی برای استفاده ناشران در اختیار آنها قرار دهند.

البته خود سانتاندرو نیز به این موضوع اعتراف کرده که در حال حاضر بسیاری از ناشران از جمله ناشران اسپانیایی در مقابل این ابزارهای تکنولوژی مقاومت می‌کنند و کمتر ناشری حاضر است سلیقه مخاطب را برای چاپ کتاب استفاده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها