جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶
کتاب زمینه‌ساز سلامت فرهنگی انسان شهری و روستایی است

صالحی در نشست مجمع عمومی شبکه روستاهای دوستدار کتاب با تاکید بر اهمیت غیر‌دولتی بودن طرح‌های ترویج کتاب و کتابخوانی، درباره تشکیل مجمع عمومی شبکه روستا‌های دوستدار کتاب گفت: نامزدها و رقبای طرح‌های ترویج کتابخوانی فرصت مدنی را برای گسترش زیرساخت‌های فرهنگ کتاب و کتابخوانی پدید آوردند.

به گزارش خبرگزار خبرنگاری کتاب ایران (ایبنا) نشست مجمع عمومی شبکه روستاهای دوستدار کتاب با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی؛‌ مشاور وزیر و رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ و حیدری؛ معاون این دفتر با حضور منتخبان مجمع عمومی شبکه روستاهای دوستدار کتاب،‌ پیش از ظهر امروز جمعه 21 اردیبهشت ماه در سالن فرهیختگان کمیته علمی فرهنگی سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

صالحی با اشاره به شکل‌گیری طرح‌های پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب بیان کرد: در آغاز شکل‌گیری این طرح‌ها تصور نمی‌شد که این ایده چنین دامنه و گستره‌ای پیدا کند و از دل آن اتفاقات خجسته‌تری برخیزد.

وی ادامه داد: شکل‌گیری طرح‌های ترویج کتاب و کتابخوانی با این دید آغاز شد که اگر بتوانیم با برگزاری طرح پایتخت کتاب ایران در شهرها و شهرهای پایتخت کتاب ایران و همچنین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، حرکتی را آغاز کنیم، پویش و خیزشی را شکل داده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:‌ از ابتدای شکل‌گیری این طرح‌ها به نظر می‌آمد که این جریان اگر بخواهد صرفا به‌عنوان یک برنامه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عبارت‌دیگر دولتی تفسیر و تلقی شود ممکن است بعد از مدتی استمرار آن با توجه به تغییر سلیقه‌ها و رویه‌ها مختل شود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید بیان کرد: بعد از دو دوره برگزاری جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران نهادسازی آغاز شد. شهرهایی که نامزد این دو جشنواره بودند ساختار مدنی را تشکیل دادند و اتفاقات قابل‌توجهی از درون این مجمع درحال شکل‌گیری است.

صالحی ادامه داد: یکی از نتایج حضور نهادهای عمومی ازجمله شهرداری‌ها در بحث پایتخت کتاب ایران ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر است. نخستین گذر فرهنگی در یزد ایجاد شد و در شهرهای دیگر نیز پیش‌بینی شده است.  

وی با اشاره به تاثیر رقابت برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: شهرهای رقیب برای کسب عنوان نامزدی پایتخت کتاب ایران و شهرهای نامزد کنار هم قرار گرفتند تا بتوانند زیرساخت‌های مربوط به کتاب را تامین کنند. نامزدها و رقبا فرصت مدنی را برای گسترش زیرساخت‌های فرهنگ کتاب و کتابخوانی پدید آوردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب افزود: درباره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب نیز نگاهی مشابه با طرح پایتخت کتاب شکل گرفت. اگر کتاب، مادر فرهنگ است، روستا مادر انسان و تمدن به حساب می‌آید. همه شهرها از روستاها بسط پیدا کردند. هرچند اگر شاهد گسترش جمعیتی شهرها هستیم اما ریشه شهر روستاست؛ به‌عبارت‌دیگر زندگی گذشته و حال شهرها با نفس روستاها، زنده است.؛ بنابراین اگر روستاها بهتر نفس بکشند شهرها نیز بهتر نفس خواهند کشید.

صالحی بیان کرد: اینکه فرهنگ ما در روستاها قوی‌تر باشد موجب سالم‌تر شدن شهرها و روستاهاست.  کتاب زمینه‌ساز سلامت فرهنگی انسان شهری و روستایی است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: اتفاقات قابل توجهی در تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاها رخ داده است. بیش از 4 هزار روستا طی چهار سال گذشته در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب مشارکت داشته‌اند بنابراین شاهد یک فرایند کمّی قابل اعتنایی هستیم.

صالحی با اشاره به 40 روستای برتر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب افزود: 40 روستای برتر این جشنواره، شبکه‌ قابل توجهی شامل ایده‌ها و تجربیات را تشکیل داده‌اند. مبنی بر اینکه چگونه می‌توان به زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی در روستاها کمک کرد. تجربیات این 40 روستا تجربیات مهم و قابل اعتنایی است مبادله این تجربیات بسیار مهم است.   

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم حمایت مادی و معنوی سازمان دهیاری‌ها و وزارت کشور بیان کرد: در شکل‌گیری مجمع عمومی شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب مشابه طرح پایتخت کتاب، یک مجمع مدنی با شیوه‌نامه، اهداف، شرح‌وظایف، ارکان و برگزاری انتخاب مجمع تدوین شده است.

صالحی با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع فرهنگ روستا‌ها با محوریت کتاب بیان کرد: حفظ روستا‌ها روستاها تغییر جریان مهاجرت فقط از حوزه اقتصاد تامین نمی‌شود؛ بلکه فضای حوزه فرهنگی روستاها باید زنده‌تر و شاداب‌تر شود. کتاب در این مسیر، عنصری است که می‌تواند در تحقق این هدف موثر باشد. روستاها مایه حیات تاریخی و تمدنی ایران‌زمین هستند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را عضوی از شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب بدانید.  

تقویت حضور اجتماعی زنان روستا‌یی با طرح‌های ترویج کتابخوانی 
سیدآبادی نیز در ابتدای این نشست با اشاره به اعلام موجودیت مجمع عمومی شبکه روستاهای دوستدار کتاب بیان کرد: این شبکه ماموریت اجرایی ندارد بلکه هدف اصلی آن ایجاد هماهنگی بین اعضاست. تلاش برای تقویت فرهنگ کتابخوانی در روستا‌ها یک فعالیت اجتماعی است و زمینه افزایش مشارکت اجتماع زنان و دختران را نیز فراهم کرده است. مهم‌ترین ویژگی این مجمع عضویت نمایندگان قومیت‌های و مناطق مختلف است و  مقرر شده که این شبکه در روستا‌های سراسر کشور فعالیت داشته باشند.  
    
رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش روستاییان با کمترین امکانات برای ساخت کتابخانه در روستا‌‌های منتخب با جوایز جشنواره اشاره کرد.    

وی درباره جریان انتخاب اعضا مجمع عمومی شبکه روستاهای دوستدار کتاب گفت: از هر روستا دو نفر شامل دهیار و مسئول کتابخانه، رئیس شورای اسلامی روستا و یا مسئول طرح‌های ترویج کتابخوانی روستا مجاز به شرکت در مجمع بودند. مجمع عمومی شبکه روستاهای دوستدار کتاب ذیل ستاد هماهنگی شهر‌ها و روستا‌های دوستدار کتاب فعالیت می‌کند.

سید‌آبادی افزود: خوشبختانه طی سا‌ل‌های گذشته فعالیت قابل توجهی در روستا‌ها برای تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام شده است. حمایت معنوی مهم‌ترین درخواست این فعالان است. امکانات روستا بسیج شده و با جمع‌آوری پول از روستا‌ییان موفق به ساخت کتابخانه شده‌اند. مقرر شده تا تجربیات روستا‌ها منتقل شود و با نهاد‌های غیر‌دولتی دیگر مرتبط شوند.

سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها