دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
شخصیت‌هایی که در جار و جنجال کاذب به جامعه فکری معرفی شده است

محمد میلانی، سرویراستار مجموعه «فکر و ذکر ایرانی» گفت: مخاطب با خواندن مجلدات این مجموعه به تأثیر و شناخت متفاوتی از شخصیت‌ها می‌رسد. در تهیه و تدوین این مجموعه تلاش شده تا شخصیت‌هایی مطرح شود که بنا به وضعیت نامتعارف و ناموزون موجود یا به آنها هیچ گونه التفات و اهمیتی داده نشده و یا از حیث نگاه بازاری برخی از این شخصیت‌ها در جار و جنجال کاذب به جامعه فکری معرفی شده است.

محمد میلانی، دبیر و سر ویراستار مجموعه «فکر و ذکر ایرانی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن اعلام این خبر افزود: این مجموعه که در 25 مجلد در دست تهیه است به همت و حمایت مالی انتشارات ورا در حال تحقیق، پژوهش و نگارش است که هر کدام از این مجلدات به زندگی‌نامه و شرح انتقادی آرا و اقوال یکی از چهره‌های برجسته، عمیق و مهم تاریخ فکر ایرانی در طی سال‌های گذشته می‌پردازد. هم‌اکنون از این مجموعه دو عنوان کتاب به‌ نام‌های سید احمد فردید و امیرحسین جهانبگلو توسط ناشر در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شده و بنا بر آن داریم چند جلد دیگر از مجلدات این مجموعه را تا پایان سال منتشر کنیم.

وی ادامه داد: از آن جمله می‌توانم به «زندگی‌نامه انتقادی پروفسور محسن هشترودی»، «مهدی بازرگان» به کوشش خداداد خادم و «خلیل ملکی» به کوشش عباس جنگ و «عبدالله دولت‌آبادی» و نیز «یحیی مهدوی» به کوشش حمیرا انقطاع و «امام موسی‌صدر» به کوشش معصومه جوادی‌نسب اشاره کنم. «زندگی‌نامه انتقادی پروفسور محسن هشترودی» کتابی است که من نوشتن آن را به عهده دارم.


وی یادآور شد: در تهیه و تدوین این مجموعه تمام توان خود را مصروف آن داشتم تا شخصیت‌هایی را مطرح کنم که بنا به وضعیت نامتعارف و ناموزون موجود یا به آنها هیچ‌گونه التفات و اهمیتی داده نشده و یا از حیث نگاه بازاری برخی از این شخصیت‌ها در جار و جنجال کاذب به جامعه فکری معرفی شده است و از این روی زندگی‌نامه انتقادی دقیقا بر آن است تا به صورت انتقادی و تحلیلی به زندگی شرح آرا و احوال 25 متفکر و شخصیت برجسته تاثیرگذار معاصر بپردازد.

به گفته میلانی، در انتخاب و شناخت این شخصیت‌ها نهایت دقت و توجه مصروف شده تا انتخاب‌های دقیق و بسیار درستی از شخصیت‌های تاثیرگذار داشته باشد. از این روی است که مخاطب با خواندن مجلدات این مجموعه به تأثیر و شناخت متفاوتی از شخصیت‌ها می‌رسد. از سوی نویسنده و عوامل تهیه کتاب ساختار نوینی در نوشتار تاریخی، بیوگرافی‌نامه‌نویسی و نیز نگاه به تاریخ از منظر فلسفه نقادی تاریخ که در آثار تاریخی معاصر ما نمونه‌های بسیار کمی موجود است، طرح‌ریزی شده‌ است.

میلانی ضمن اعلام این نکته که صرفاً به شخصیت‌های معاصر پرداخته‌ایم، عنوان کرد: به دلیل ارزش‌گذاری به فعالیت‌های فکری بزرگانی چون هانری کربن، توشیکهو ایزوتسو و آن‌ماری شیمل از این سه نفر نیز در این مجموعه کتاب خواهیم داشت. این کمترین میزان توجه به این بزرگان فکر و فرهنگ است که در این مجموعه می‌توانیم ادا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها