یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
جانمایی ناشران کتاب‌های صوتی در نمایشگاه کتاب هنوز انجام نشده است

ناشران کتاب‌های صوتی که در سال‌های گذشته از جانمایی غرفه‌هایشان در قسمت رسانه‌های دیجیتال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رضایت چندانی نداشتند؛امسال خواهان برپایی غرفه در بخش عمومی نمایشگاه سی‌ویکم شدند اما با وجود نزدیک شدن به آغاز نمایشگاه هنوز جواب قطعی از مسئولان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دریافت نکرده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مهتاب دمیرچی نخستین کتاب گویا در ایران سال 1308 به همت جواد شوکولاتخور که نابینا بود تولید شد. سال‌های زیادی نیست که استفاده از این کتاب‌ها، علاوه بر نابینایان عموم مردم نیز مخاطب این نوع کتاب‌ها هستند.
 
امروزه اپلیکیشن‌های متنوعی برای استفاده از این کتاب‌ها به بازار نشرالکترونیک وارد شده است، همچنین سرعت بالای به‌روزرسانی و تنوع این نرم‌افزارهای‌ کاربردی باعث شده  کتاب‌های صوتی با استقبال عموم مردم مواجه شود.
 
هرچند ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی معتقدند تولید این نوع کتاب به دلیل دانلود‌های غیر‌قانونی، چندان صرفه اقتصادی ندارد؛ اما افزایش تولید نسخه‌‌های کتاب‌ صوتی نشان‌ دهنده این امر است که ناشران و تولیدکنندگان همچنان پای کار ایستاده‌اند و روز به روز فعالیت‌هایشان را در این زمینه توسعه می‌دهند.
 
هرسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه‌ ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی در قسمت نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برپا می‌شود؛ اما با توجه به اخبار موجود، امسال نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در مصلا همراه با سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار نخواهد شد. مسئله اینجاست. با توجه به شمارش معکوس آغاز سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هنوز تکلیف ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی معلوم نیست.

 
محمد صدوقی، مدیر سایت و اپلیکیشن طاقچه در گفت‌گو با خبرنگار ایبنا درباره مشکلاتی که ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی هرساله در جانمایی نمایشگاه کتاب دارند، گفت: با توجه به اینکه هر ساله غرفه کتاب‌های صوتی در بخش رسانه‌های دیجیتال برپا می‌شده است، صاحبان این صنعت به خاطر دور بودن از نظر عموم مردم رضایت چندانی از این امر نداشتند.
 
وی درباره وضعیت امسال غرفه‌کتاب‌های صوتی توضیح داد: تجربه نشان داده که برپایی غرفه کتاب‌های صوتی در قسمت رسانه‌های دیجیتال بازخورد مناسبی ندارد و اغلب بازدیدکنندگان به سمت رسانه‌های دیجیتال نمی‌آیند.
 
نمایشگاه کتاب فرصتی مغتنم برای ارتباط با ناشران
صدوقی مهم‌ترین هدف از شرکت در نمایشگاه‌ کتاب را ارتباط با ناشران و مخاطبان دانست و اذعان کرد: من و بسیاری از ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی خواهان آن هستیم که نمایشگاه کتاب فرصتی باشد تا با دیگر ناشران ارتباط برقرار کنیم و طیف کتاب‌های صوتی را افزایش دهیم از طرفی مخاطبان و عموم مردم بیشتر با کتاب‌های صوتی آشنا شوند. اما همیشه هم از ناشران و هم از بسیاری از مخاطبان دور بودیم.
 
به گفته صدوقی در نمایشگاه سی‌ویکم بسیاری از ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی طی جلساتی که با امیرمسعود شهرام نیا، قائم مقام سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌اند، قرار بر این است که در صورت موافقت، غرفه کتاب‌های صوتی در قسمت عمومی مصلی برگزار شود.

مدیر طاقچه ضمن اشاره به خواسته اصلی ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی بیان کرد: اصلی‌ترین خواسته ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی این است که غرفه این دست از محصولات فرهنگی مانند کتاب‌‌های الکترونیک در بخش ناشران عمومی برپا شود؛ چراکه اپلیکیشن و نرم‌افزار‌های کاربری کتاب‌های صوتی به قدری ارزشمند و فراوان هستند که ضرورت آشنایی مخاطبان با آن‌ها بیش از هر چیز حس می‌شود.
 
وی افزود: اصلی‌ترین مسئله پس از برپایی غرفه در بخش عمومی نمایشگاه کتاب، دارا بودن ساز و کار واحد در امر ثبت‌نام برای ناشران کتاب‌های صوتی است و خواهان آن هستیم که این مسئله یک روال ثابت و قانونی پیدا کند.
 

 
اگر در بخش عمومی جانمایی نشویم شرکت نخواهیم کرد
دامون آذری، موسس و مدیر عامل شرکت «آوانامه» نیز در این‌باره با اشاره به وجود مشکلاتی که در برپایی غرفه‌های کتاب‌های صوتی در نمایشگاه امسال به وجود آمده است به ایبنا گفت: همانطور که می‌دانید هرساله غرفه کتاب‌های صوتی در بخش رسانه‌های دیجیتال برپا می‌شد؛ امسال اغلب ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی طبق جلسه‌ای که با  قائم مقام سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند خواهان برپایی غرفه در بخش عمومی نمایشگاه کتاب شدیم.
 
وی تاکید کرد: تمام ناشران و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی متفق‌القول هستند که اگر در بخش عمومی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران غرفه ندهند، شرکت نخواهیم کرد. اما این قول را داده‌اند که در بخش عمومی غرفه‌دار خواهیم شد البته نتیجه نهایی مشخص نشده و امیدوارم تا چند روز آینده این مسئله روشن شود.
   
آذری درباره برگزاری نمایشگاه سی‌ویکم در مصلی گفت: با توجه به اینکه آوانامه فقط دو دوره در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشت، تنها توانستیم تجربیاتی را از شهر آفتاب کسب کنیم به همین دلیل درکی نسبت به مصلا نداریم آن دسته از ناشرانی که تجربه حضور هم در شهر آفتاب و هم در مصلی را داشته‌اند می‌توانند نظر کارشناسانه‌تری داشته باشند؛ اما پیش‌بینی می‌شود مصلا تهران به علت دسترسی مکانی مناسب‌تری که نسبت به شهر آفتاب دارد، از بازدیدکنندگان بیشتری برخوردار شود و مولفان و اهالی قلم راحت‌تر به نمایشگاه بیایند.
 
اولویت ارتباط با ناشران، مردم و مطبوعات است
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایشگاه کتاب می‌تواند فرصت مناسبی برای افراد باشد تا با کتاب‌های صوتی آشنایی بیشتری پیدا کنند، توضیح داد: نمایشگاه کتاب فرصت بسیار مناسبی است تا سه گروه با کتاب‌های صوتی آشنایی بیشتری پیدا کنند؛ ابتدا ناشران کاغذی و سنتی هستند که با کتاب‌های صوتی بیشتر آشنا شوند. درواقع یکی از وظایف و رسالت‌ تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی در نمایشگاه کتاب تهران این است که ناشران کاغذی از چند و چون و زوایای  کتاب‌های صوتی آگاهی بیشتری پیدا کنند. گروه دوم مردم هستند که به راحتی می‌توانند با کتاب‌های صوتی آشنا شوند و با ارتباط مستقیمی که با آن‌ها برقرار می‌کنیم می‌توانیم معرف بهتری برای کتاب‌های صوتی باشیم.
 
وی افزود: گروه سوم که اهمیت بیشتری هم برای تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های صوتی دارد، اصحاب رسانه است که می‌توانند با انتشار اخبار و گزارش‌ها از ویژگی‌های کتاب‌های صوتی، شناخت بهتری را به مردم بدهند.
 
آذری خاطرنشان کرد: ارتباط با ناشران، مردم و اصحاب رسانه جزو اولویت‌های ما برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است؛ اینکه بتوانیم محصولات خود را به صورت خاص و در کل کتاب‌های صوتی را به صورت عام معرفی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها