حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال و نخستین جشنواره مقالات علمی حوزه، بیان کرد: در دوره نوزدهم همایش کتاب سال، از بین 16 گروه، تنها 6 گروه اثر برگزیده داشت و 10 گروه نیز در قالبهای کتاب و پایاننامه اثر تقدیری داشتند. چهار گروه اقتصاد و مدیریت، تفسیر، علوم قرآنی و تکنولوژی آموزشی، هیچ اثر برگزیده و شایسته تقدیری نداشتند.
وی بیان کرد: به دلیل اطلاعرسانی مناسب و گسترده در خارج از مرزهای کشور، در بخش آثار خارجی با رشد خوبی مواجه بودیم که بر این اساس 147 نویسنده از کشورهای مختلف آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. همچنین در این دوره شاهد مشارکت 63 طلبه خواهر بودیم که در یک رقابت علمی، دو اثر از خواهران نویسنده حوزوی بهعنوان آثار شایسته تقدیر معرفی و از آنها تجلیل شد.
حجتالاسلام مقیمی حاجی، افزود: از میان پایاننامههای دفاع شده حوزوی نیز، 155 پایاننامه سطح چهار، به دبیرخانه ارسال شد که از نگاه ارزیابان، هفت پایاننامه بهعنوان برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی شد. نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه، با نخستین جشنواره مقالات علمی حوزه همراه بود. در این دوره بیش از 50 فصلنامه برای رقابت علمی دعوت شدند که در این راستا یکهزار مقاله که در سالهای 94 و 95 منتشر شدهاند، ارسال شد و مرحله نخست داوری نیز برعهده هیات تحریریه فصلنامهها بود. در مرحله دوم 133مقاله انتخاب شد و امروز هفت مقاله برتر معرفی و تجلیل شدند.
دبیر نوزدهمین همایش کتاب سال و نخستین جشنواره مقالات علمی حوزه، گفت: در دوره نوزدهم همایش کتاب سال، از بین 16 گروه، تنها 6 گروه اثر برگزیده داشت و 10 گروه نیز در قالبهای کتاب و پایاننامه اثر تقدیری داشتند. چهار گروه اقتصاد و مدیریت، تفسیر، علوم قرآنی و تکنولوژی آموزشی، هیچ اثر برگزیده و شایسته تقدیری نداشتند. گروه تصحیح و تحقیق با هشت اثر و گروه حقوق و علوم سیاسی با هفت اثر در جایگاههای اول و دوم قرار گرفتند.
وی با اشاره به برخی از دیگر آمارهای این دوره از همایش کتاب سال حوزه، اظهار کرد: از میان 965 کتاب و پایاننامه ارسالی، 366 اثر یعنی 38 درصد آثار به مرحله دوم داوری رسیدند که در کل 65 درصد آثار پژوهشی و 35 درصد آثار ترویجی بودند. با توجه به ارزیابیهای صورت گرفته، وضعیت کتابهای علمی - پژوهشی در این دوره خوب توصیف شده و نسبت به دورههای قبل رشد داشته، اما در این حوزه در زمینه نظریهپردازی، اِتقان و روش تحقیق، وضعیت متوسط است. اما در بخش آثار علمی - ترویجی در مجموع وضعیت متوسط ارزیابی شده و در زمینه ساختار، هندسه علمی، قدرت نقد، کلیشهای و تکراری بودن و قدرت پاسخگویی به شبهات، آثار با ضعف مواجه هستند. حوزه علمیه باید بهویژه در زمینه آثار علمی - ترویجی، توجه بیشتری به نظارت بر فرایند پژوهش نشان دهد.
نظر شما