سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
دنیا از دریچه نگاه امیرالمومنین (ع)

کتاب «دنیا در نگاه امیرالمومنین علی (ع)»، نوشته محمد وجگانی به مرور بحث دنیا در 36 خطبه نهج‌البلاغه اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «دنیا در نگاه امیرالمومنین علی (ع)» چهارمین جلد از مجموعه «علی (ع) تجلی حق» به قلم محمد وجگانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بررسی موضوع دنیا در خطبه‌های نهج‌البلاغه می‌پردازد.
 
در این کتاب بحث دنیا در 36 خطبه نهج‌البلاغه در قالب 11 فصل با عنوان‌های سبکباران،‌ مسافرخانه ناامن، دنیای دلفریب،‌ فرصت‌ها و امتحان‌ها، پند و عبرت، مزرعه آخرت، پیروی از پیامبر اکرم (ص)، قرآن و هدایت، متقین،‌ اولیاء‌الله و‌ علی (ع) تنها امید عدالت، بیان شده است.                                       
 
به بیان نویسنده، در تدوین کتاب «دنیا در نگاه امیرالمومنین علی (ع)» کتاب‌ها، تفاسیر و مقالات متعددی مورد بررسی قرار گرفته که از آن‌جمله می‌توان به «دنیا در نهج‌البلاغه» نوشته مهدی شمس‌الدین اشاره کرد. برای متن و ترجمه خطبه‌ها نیز «ترجمه نهج‌البلاغه» مرحوم محمد دشتی و «تفسیر نهج‌البلاغه» علامه محمدتقی جعفری مطالعه و استفاده شد و در نهایت با بررسی‌های دقیق و براساس ملاک‌های موردنظر، دوره 15 جلدی «شرح و تفسیر نهج‌البلاغه» اثر آیت‌الله مکارم شیرازی و جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه، به‌عنوان منبع اصلی کتاب برگزیده شد.
 
در فصل دوم کتاب با عنوان «مسافرخانه ناامن» در ترجمه خطبه 63 نهج‌البلاغه می‌خوانیم: «آگاه باشید: دنیا خانه‌ای است که کسی در آن ایمن نیست،‌ مگر آن کس که به جمع‌آوری زاد و توشه آخرت بپردازد و از کارهای دنیایی کسی نجات نمی‌یابد. مردم به وسیله دنیا آزمایش می‌شوند. پس هر چیزی از دنیا را که برای دنیا به‌دست آورند، از کف‌شان بیرون می‌رود و بر آن محاسبه خواهند شد و آنچه را در دنیا برای آخرت تهیه کردند به آن خواهند رسید و با آن خواهند ماند. دنیا در نظر خردمندان، چونان سایه‌ای است که هنوز گسترش نیافته، کوتاه می گردد و هنوزفزونی نیافته، کاهش می‌یابد.»
 
در صفحه 243 نیز در ترجمه خطبه 113 درباره «پرهیز دادن از دنیاپرستی» آمده است: «شما را از دنیاپرستی می‌ترسانم، زیرا منزلگاهی است برای کوچ کردن، نه منزلی برای همیشه ماندن. دنیا خود را با غرور زینت داده و با زینت و زیبایی می‌فریبد. خانه‌ای است که نزد خداوند بی‌ارزش است،‌ زیراکه حلال آن با حرام و خوبی آن با بدی و زندگی در آن با مرگ و شیرینی آن با تلخی‌ها درآمیحته است، خداوند آن‌را برای دوستانش انتخاب نکرد و در بخشیدن آن به دشمنان دریغ نفرمود. خیر دنیا اندک و شر آن آماده و جمع شده‌اش پراکنده و ملک آن غارت‌زده و آبادانی آن رو به ویرانی است. چه ارزشی دارد خانه‌ای که پایه‌های آن در حال فروریختن و عمر آن چون زاد و توشه پایان می‌پذیرد و چه لذتی دارد زندگانی که چونان مدت سفر به آخر می‌رسد.»
 
همچنین در ادامه همین خطبه، «روش برخورد با دنیا» اینطور خطاب به مردم بیان شده است: «مردم! آنچه را خدا واجب کرده، جزو خواسته‌های خود بدانید و در پرداختن حقوق الهی از او یاری طلبید و پیش از آن‌که مرگ شما را بخواند، گوش به دعوت او دهید. همانا زاهدان دنیا اگرچه خندان باشند، قلبشان می‌گرید و اگرچه شادمان باشند، اندوه آنان شدید است و اگرچه بواسطه نعمت‌های فراوان مورد  غبطه دیگران هستند، اما با نفس خود در دشمنی بسیاری قرار دارند.»
 
نخستین چاپ کتاب «دنیا در نگاه امیرالمومنین علی (ع)» در 584 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 45 هزار تومان از سوی انتشارات آراد کتاب راهی بازار نشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها