دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
انتشار رمانی تصویری از «آدم اول» آلبرکامو

ژاک فرانده به تازگی اقتباسی از رمان «آدم اول» نوشته آلبرکامو، نویسنده فقید الجزایری و برنده نوبل ادبیات را به زبان تصویر ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از فرانس ‌اینفو، انتشارات گالیمار به تازگی دست به انتشار رمان تصویری «آدم اول» نوشته آلبرکامو زده که ژاک فرانده آن را در قالب تصویر بازخوانی و روایت کرده است.

فرانده در این کتاب، الجزایر و زیبایی‌های آن و سهمش از نوستالژی، جنگ و استقلال آن در اوایل دهه شصت میلادی را آن‌گونه که کامو قصد داشت در آخرین کتابش بیان کند را به خوبی و به شکلی دقیق به تصویر کشیده است. او درباره توصیفات دقیقش از الجزایر می‌گوید: «الجزایر شهر مادری من است. خانواده من اهل همان محله‌ای بودند که کامو در آن زندگی می‌کرد و پدربزرگم یه مغازه کفش‌فروشی درست مقابل آپارتمان کامو در خیابان لیون که امروزه به اسم دیگری تغییر کرده داشت. من با کامو یک جور قرابت جغرافیایی تاثیرگذار دارم.»

 او در ادامه می‌گوید: «این کتاب مصور بیشتر برای آن‌هایی که رمان «آدم اول» را نخوانده‌اند می‌تواند جذاب باشد. کامو می‌خواست به هر قیمتی که شده از کشورش بگوید؛ کشوری که با همه مشکلاتش جذاب و دل‌نشین است و منبع و سرچشمه الهام و خلاقیت و نبوغ ادبی او بوده است.»

انتشارات گالیمار که کتاب را منتشر کرده درباره آن نوشته: «ژاک فرانده با رعایت صداقت و امانت در متن اصلی تصرف کرده و فضا و متن داستان را از نو بازنویسی کرده است؛ کاری که ساده نبوده اما به آلبومی تاثیرگذار تبدیل شده است و برای آن‌هایی که کتاب را خوانده‌اند دیدن هیاهوی الجزایر که در قلب ساکنان آن تپنده است و عطر فضای آن در این کتاب خالی از لطف نیست.»

ژاک فراندو، در سال 1955 میلادی در الجزایر متولد شده است. او که اکنون در جنوب فرانسه زندگی می‌کند، پیش از این توانسته بود جایزه جهانی بهترین کتاب تصویری سال را برای مجموعه کتاب‌های تصویری «دفترهای شرق» به دست آورد. این خالق کتاب‌های تصویری هم‌چنین در سال 2009 داستان کوتاه «میهمان» و سال 2013 رمان «بیگانه» آلبرکامو را در قالب تصویر روایت کرده  است.

«آدم اول» آخرین رمان اتوبیوگرافی از آلبرکامو، نویسنده فقید فرانسوی است که با مرگ زودهنگام او ناتمام ماند. دست‌نوشته‌های این کتاب که کامو شخصا اعتقاد داشت می‌تواند یکی از شاهکارهایش باشد در میان گل‌و‌لای محل حادثه پیدا شد و دختر کامو آن را درسال 1994  و 34 سال پس از مرگ پدرش به نسخه تایپی تبدیل و منتشر کرد.

«آدم اول» در اصل زندگینامه خود آلبرکامو است. شخصیت اصلی داستان مردی به نام ژاک است که در سن چهل سالگی برای نخستین بار با مزار پدری که هرگز او را ندیده رو‌به‌رو می‌شود. او از پدرش هیچ خاطره‌ای در ذهن ندارد چرا که زمانی که او تنها یک سال داشته در جنگ کشته شده بود. ژاک تصمیم می‌گیرد راجع به شخصیت پدرش تحقیق کند. در واقع کامو، ژاک را آدم اول می‌داند زیرا او ناچار است بدون پدر رشد کند، یاد بگیرد و پرورش یابد.

«آدم اول» را منوچهر بدیعی از زبان فرانسه به فارسی ترجمه و انتشارات نیلوفر آن را منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها