چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
تمایل بخش خصوصی برای حضور در بازار جهانی

نمایشگاه کتاب فرانکفورت آغاز به کار کرد و تعدادی از مولفان و ناشران ایرانی هم در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شصت‌و‌نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت سال 2017 از امروز رسما آغاز به کار کرد و غرفه ایران در این رویداد حضور فعال تری نسبت به سال های گذشته دارد. طبق کاتولوگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فریبا وفی، محمود برآبادی، رویا مکتبی فرد، جعفر شیرعلی نیا، شیوا مقانلو، غلامرضا امامی، مصطفی رحماندوست و نسیم مرعشی از جمله نویسندگانی هستند که در نمایشگاه فرانکفورت 2017 شرکت دارند. در گزارش پیش رو بررسی شده است که هرکدام از این چهره ها از چه طریقی در این نمایشگاه حضور دارند.

الهام فلاح نویسنده رمان‌هایی مانند «همه دختران دریا»، «زمستان با طعم آلبالو» و «سامار»، از سوی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برای اعزام به نمایشگاه کتاب فرانکفورت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده و با هزینه دولتی به این نمایشگاه رفته است.
مهدی قزلی‌، رئیس بنیاد ادبیات داستانی در گفت‌وگو با ایبنا علت این امر را برگزیده شدن او در جایزه ادبی پروین اعتصامی عنوان کرد و گفت: «امسال فقط   برگزیده هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی توسط این بنیاد به اداره ارشاد معرفی شد. از برگزیدگان جایزه جلال آل‌احمد کسی برای حضور در این نمایشگاه معرفی نشده است. خود بنیاد هم مستقیماً و با بودجه خود نماینده‌ای در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت ندارد.»

 مصطفی رحماندوست، شاعر  کودک و نوجوان نیز که آثار او به زبان‌های مختلفی ترجمه شده در این نمایشگاه حضور دارد. رحماندوست امسال با هزینه شخصی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور پیدا می‌کند.

از  مترجمان حوزه کودک و نوجوان که امسال با هزینه شخصی در این نمایشگاه شرکت می‌کند، غلامرضا امامی است. او علاوه بر آثار کودک و نوجوان، در حوزه بزرگسالان نیز آثار تالیفی و ترجمه‌هایی دارد. برخی آثار او به زبان‌های مختلفی مانند ایتالیایی، انگلیسی، عربی و ترکی منتشر شده‌اند. از آثار امامی می‌‌توان به «گفت و گوهای اوریانا فالاچی»، «گنجشگ من بدو بدو» و «کولاک» اشاره کرد.

نویسنده‌های دیگری مانند ضحی کاظمی و نسیم مرعشی نیز با هزینه شخصی خود در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. این دو نویسنده نیز آثارشان به انگلیسی ترجمه و منتشر شده است و نمایشگاه فرانکفورت را فرصتی برای معرفی آثارشان می دانند. اتفاقی که پیش بینی می شود در دوره های آتی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و شاهد تمایل بیشتر نویسندگان به حضور در اتفاق های بین المللی و معتبر باشیم.

 محمود برآبادی، رویا مکتبی‌فرد و محمدرضا شمس با حمایت مالی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور دارند. انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هر ساله تلاش میجعفر شیرعلی‌نیا نیز به نمایندگی از «مجمع ناشران انقلاب اسلامی» در این نمایشگاه حضور دارد.

اما در این میان تنها حضور منطقی در این رویداد به نظر می‌رسد حضور شیوا مقانلو باشد. انتشارات «شمع و مه» تنها ناشری است که هزینه‌های سفر شیوا مقانلو نویسنده و مترجم را بر عهده گرفته است.

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، پارسال فرهاد حسن‌زاده به عنوان نویسنده کودک و نوجوان کاز سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و شهریار عباسی از سوی بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان معرفی شده بودند. سایر ‌نویسندگان و مترجمان با هزینه شخصی خود در این نمایشگاه شرکت کرده بودند. 

به جز نویسندگان و مترجمان، امسال جمعی از ناشران تخصصی ادبیات داستانی به شکل مستقل و با هزینه خود در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. طبق اطلاعات قید شده در بروشور این نمایشگاه که توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران منتشر شده، انتشارات امیرکبیر، ققنوس، نگاه، مروارید، ثالث، هرمس، پیدایش و شمع و مه در غرفه ملی ایران و انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، علمی فرهنگی، نظر و شباویز دز این نمایشگاه حضور دارند.

قابل ذکر است که طبق آخرین قیمت‌های مهر ماه سال 96 که توسط آژانس‌های مسافرتی ارائه شده‌اند، هزینه شرکت در تور نمایشگاهی کتاب فرانکفورت به ازای هر نفر با احتساب کلیه هزینه‌ها از جمله بلیت رفت و برگشت هواپیما، اقامت در هتل چهار ستاره برای 7 روز و شش شب، تهیه ویزا، کارت ورود به نمایشگاه و ترانسفر روزانه به محل نمایشگاه حدود 7 میلیون تومان است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها