چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
​سبک زندگی اسلامی در آیینه آیات و روایات

کتاب «درآمدی بر سبک زندگی اسلامی» در قالب هشت درس ابعاد مختلف سبک زندگی اسلامی را در قالب‌های فردی و اجتماعی معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دین اسلام که به تمام ابعاد و زوایای زندگی انسان توجه و او را تا رسیدن به سعادت جاودان رهبری می‌کند، در سه سطح بینش، گرایش و رفتار، الگوهایی را ارائه کرده که براساس آن می‌توان در فرهنگ‌های گوناگون بشری، سبک زندگی اسلامی را پایه‌ریزی کرد.
 
در این راستا، کتاب «درآمدی بر سبک زندگی اسلامی» اثر نعمت‌الله یوسفیان در قالب هشت درس با عنوان‌های «کلیات»، «اصول سبک زندگی اسلامی»، «سبک زندگی اسلامی و اخلاق و رفتار فردی»، «سبک زندگی اسلامی و خانواده»، «سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی»، «سبک زندگی اسلامی و الگوی مصرف»، «سبک زندگی اسلامی و اخلاق اجتماعی» و «سبک زندگی اسلامی و سیما و سیره صالحان» با استناد به آیات و روایات، ابعاد مختلف سبک زندگی اسلامی را در قالب‌های فردی و اجتماعی معرفی کرده است.
 
در صفحه 20 کتاب درباره «سبک زندگی در قرآن و سنت و سیره معصومین (ع)» می‌خوانیم: «سبک زندگی در معنای حقیقی و اصلی آن ریشه در قرآن کریم دارد و در امتداد آن در آموزه‌های نبوی، سپس علوی و پس از آن نیز دیگر امامان معصوم (ع). این سبک در سیره همه پیشوایان دین یکی است و اصول آن، اصولی یکسان در زندگی آنان است و آنچه تفاوت به‌نظر می‌آید، روش‌هاست که به تناسب شرایط و اوضاع و احوال تغییر یافته است. اهل بیت (ع)، در کمالات انسانی، چگونه زیستن و چگونه مردن، برای ما سرمشق‌اند، لذا برترین خواسته ما این است که خداوند، حیات و ممات ما را چون زندگی و مرگ محمد و آل محمد قرار دهد.»
 
در ادامه مباحث این کتاب درباره «جلوه‌های سبک زندگی اسلامی در خانواده» آمده است: «در سبک زندگی اسلامی، زن و شوهر باید اهل عبادت و بندگی، تلاوت قرآن، دعا و مناجات، راز و نیاز، توبه و استغفار و ارتباط با خدا باشند. از دنیا و خواسته‌های ناچیز آن فراتر رفته و مرغ دلشان به پرواز درآید و اوج بگیرد. دارایی‌های دنیا، جاه و مقام، شهرت و امثال این امور اعتباری، نتواند سیرابشان سازد. پیوند آن‌ها با یکدیگر ذره‌ای از منویتشان نکاسته، بلکه بر توفیقاتشان بیفزاید و ارتباطشان را روزبه‌روز با خدای سبحان بیشتر و مستحکم‌تر سازد. آیا می‌شود در این دنیای پرآشوب با انواع مشکلات، خانواده‌ای را با این ویژگی یافت که در سیر ملکوتی و معنوی و عرفانی به پرواز درآمده و راه تعالی و ترقی را با سرعت طی کند، می‌گوییم بله، شدنی است. مانند علی (ع) و فاطمه (س).»
 
همچنین در بخش پایانی این کتاب نیز در معرفی اسوه‌های صالحان، درباره حضرت «فاطمه زهرا (س)» می‌خوانیم: «رفتار و گفتار و سیره حضرت فاطمه (ع) به گونه‌ای بود که غیر از خدا هیچ‌چیز برایش جلوه نمی‌کرد. آنجا که رسول خدا (ص) بیان داشت: «فاطمه جان، جبرئیل می‌گوید: خداوند به تو سلام رساند و فرمود: به فاطمه بگویید که هر حاجتی دارد از من درخواست کند. هرچه می‌خواهد بگوید» حضرت زهرا اندکی فکر کرد، سرش را بالا آورد و عرض کرد: «لذتی که از خدمت حضرت حق می‌برم، مرا از هر خواهشی باز داشته است. حاجتی جز این ندارم که پیوسته ناظر جمال زیبا و والای خداوند باشم.» این کلام تنها می‌تواند بر زبان کسی جاری شود که به کمال واقعی رسیده باشد و لذت را فقط در مناجات او ببیند... حضرت زهرا (س) در بسیاری از امور می‌تواند سرمشق باشد؛ او نمونه بارز همسرداری، تربیت فرزند، عبادت و بندگی، دفاع از ولایت و امامت، حجاب و عفاف، استقامت و پایداری است.»
 
کتاب «درآمدی بر سبک زندگی اسلامی» در 136 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای هشت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات زمزم هدایت به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها