یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
​راه و رسم مدیریت در آیینه نهج‌البلاغه

کتاب «مدیریت با رویکرد علوی» نوشته مشترک مصطفی امامی، داود نوری و فرشته فلاحی، اصول انسانی و واقعی سیاستمداری و مدیریت را در آیینه نهج‌البلاغه منعکس می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علم مدیریت از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث جهان امروز است. «نهج‌البلاغه» پس از قرآن، جامع‌ترین سیاست‌ها و اصول اساسی مدیریت و رهبری را دربر می‌گیرد. از بارزترین رهنمودهای آن، نامه‌های حضرت علی (ع) به والیان و حکام خود است. ایشان اصول انسانی و واقعی سیاست‌مداری و مدیریت را طی نامه‌ها، خطابه‌ها و فرمان‌های خود تعلیم می‌داد.
 
کتاب «مدیریت با رویکرد علوی» در سه فصل با عنوان‌های «مبانی و نظریه‌های مدیریت»، «مدیریت منابع انسانی» و «آسیب‌شناسی و عارضه‌یابی مدیریت» ضمن بیان اصول و مبانی این علم، نگاه امیرالمومنین (ع) درباره مباحث مختلف مدیریتی را تبیین می‌کند.
 
نویسندگان کتاب در فصل نخست به موضوعاتی همچون عدالت سازمانی در نهج‌البلاغه، مروری بر مفهوم مدیریت در قرآن، دانش مدیریت و مکاتب آن، تعاریف مدیریت از منظر اندیشمندان اسلامی، مدیر از نگاه امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع)، تجربه‌های مدرن مدیریتی، نقد اصول مدیریتی کلاسیک در قالب مدیریت امام علی (ع)، نقش مدیریت در پیشرفت و انحطاط جوامع انسانی و عوامل سازنده اخلاق مدیران در قرآن و روایات پرداخته‌اند.
 
در این فصل و در صفحه 87 در ذیل سرفصل «مدیر از نگاه امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع)» آمده است: «مدارا و سعه صدر، صفاتی تاثیرگذار در مدیریت افراد و اطاعت آن‌ها از مدیر است. حضرت می‌فرمایند: «کسی که چوبش نرم باشد، شاخه‌هایش فراوان می‌گردد. ابزار ریاست، سعه صدر است.»... مدارا کردن با مردم؛ این صفتی است که تنها در رهبرانی که به مردم از سر دوستی و محبت نظر می‌افکنند، یافت می‌شود. حضرت می‌فرماید: دوستی با مردم اصل خرد است. از آنجایی که حکمت نتیجه عقل روشنگر است پس در حقیقت حکمت، مدارا کردن با مردم است.»
 
دومین فصل کتاب نیز که در ارتباط با «مدیریت منابع انسانی» است به موضوعاتی مانند شایستگی در مدیریت، توانایی‌های مدیریت و رهبری، وظایف مدیران از دیدگاه امام علی (ع)، اصول مدیریت اسلامی، ضرورت وجود رهبر در جامعه و ویژگی‌های رهبری از دیدگاه امام علی (ع) و چند فرمان مدیریتی از دیدگاه نهج‌البلاغه اشاره دارد.
 
در این فصل در صفحه 258 درباره «عدالت و رسیدگی به وضع معیشتی کارکنان و زیردستان» می‌خوانیم: «از جمله مسائلی که در نهج‌البلاغه فراوان از آن صحبت شده است، مسائل مربوط به عدالت است. کسی از علی (ع) پرسید: جود بهتر است یا عدالت؟ ایشان فرمود: عدل بهتر است زیرا عدل هر چیزی را در جای خود قرار می‌دهد و هر حقی را به ذیحق  واقعی خود می‌رساند، اما جود و بخشش امور و جریان‌ها را از محل و مدار خودشان خارج می‌کند.»
 
در سومین فصل کتاب نیز مباحثی همچون مهم‌ترین آسیب‌های جامعه از دیدگاه رهبران، آسیب‌شناسی مدیران از منظر امام علی (ع)، آسیب‌شناسی اجتماعی و نقش حکومت در بهبود آن از منظر نهج‌البلاغه و جامعه ایده‌آل از نگاه امیراالمومنین، مطرح و تشریح شده است.
 
نخستین چاپ کتاب «مدیریت با رویکرد علوی» در 358 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات سخنوران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها