چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
زنان هدفمند‌تر از مردان در صنعت نشر فعالیت می‌کنند

پروین صدقیان، رئیس انجمن صنفی زنان ناشر گفت: دقت بانوان در کارشان بیش از مردان است و زنان هدفمند‌تر به کار خود ادامه می‌دهند که دلیل آن مادر بودن و دغدغه‌های متفاوتی است که زنان در زندگی شخصی خود دارند.

پروین صدقیان، رئیس انجمن صنفی زنان ناشر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره وضعیت زنان ناشر اظهار کرد: هیچ ارگانی به طور جدی به حمایت از انجمن صنفی زنان ناشر نپرداخته است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجبور به پذیرفتن انجمن زنان ناشر شد. همچنین مشکلات زیادی در صنعت نشر وجود دارد و اگر زنی بخواهد به تنهایی کار نشر را انجام دهد عملا با دشواری‌های بسیاری نسبت به مردان مواجه می‌شود.

وی درباره جایگاه بانوان ناشر در این صنعت گفت: اگر صنعت نشر از نظر مالی پیشرفت داشته باشند طبیعتا زنان ناشر هم از این پیشرفت بهره‌مند می‌شوند چرا که ویژگی زن بودن در بانوان ناشر بسیار بر رسالت و مسئولیت ناشر بودنشان اهمیت دارد. زنان به دلیل مادر بودنشان و دغدغه‌های متفاوتی که در زندگی شخصی خود نسبت به مردان دارند، دقت در کارشان بیش از مردان است و زنان هدفمند‌تر به کار خود ادامه می‌دهند که این موضوع باعث می‌شود زنان با جزئیات بیشتری به مسائل نگاه ‌کنند و کتا‌بسازی نکنند.

رئیس انجمن صنفی زنان ناشر در ادامه افزود: با تشکیل انجمن صنفی زنان ناشر توانسته‌ایم در بسیاری از سازمان‌ها و نهادها شناخته شویم و علت عضویت اکثر زنان ناشر میل به شناخته شدن آن‌ها در این سازمان‌ها است.

صدقیان اظهار کرد: مسیر نشر برای زنان بسیار دشوارتر از مردان است و زنان می‌جنگند و جلو می‌روند و انجمن صنفی زنان ناشر بسیار جنگیده است تا توانسته خود را در کنار همپایان مرد حفظ کند. متاسفانه کتاب در سبد خانوار جامعه نیست و این از مشکلات اصلی کار نشر محسوب می‌شود و وقتی به عنوان یک
حرفه به آن نگاه می‌شود باید پاسخگوی افرادی باشیم که در این زمینه از نظر مالی حمایت می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی زنان ناشر درباره حمایت سازمان‌ها از این انجمن گفت: انجمن صنفی زنان ناشر از سال 1376 تشکیل شد و فعالیت آن در سال 1392 در وزارت کار و تعاون ثبت شد و به عنوان اولین انجمن صنفی که اعضای آن زنان هستند، موفق به دریافت مجوز شد. اگر حمایت ارگان‌ها مانند وزارت کار و وزارت ارشاد نباشد انجمن زنان ناشر روز به روز با مشکل مواجه شده و در نهایت منجر به تجزیه آن می‌شود. انجمن زنان ناشر از هیچ سویی حمایت مالی نشده‌اند و از خود اعضا تغذیه می‌شوند و دلیل حمایت نکردن ارگان‌ها بی تفاوتی آن‌ها نسبت به انجمن‌ها است.

وی افزود: در هر شغلی یا صنفی نگاه ویژه‌ای به بانوان شاغل می‌شود که در نشر این توجه ویژه وجود ندارد. زنان در صنعت نشر حالت سیالی دارند به این معنی که به طور ثابت نمی‌توانند در شغل و حرفه‌ی خود بمانند و انجمن زنان ناشر شالوده مالی قوی ندارد.

صدقیان درباره تاثیر انجمن روی ناشران اظهار کرد: بیشتر پیشرفت‌ها معنوی بوده‌ است و بانوان در این زمینه حس اتحاد بیشتری دارند که باعث تقویت روحیه آنها می‌شود و این یک موفقیت برای دولت محسوب می‌شود که زنان به استقلال کافی در صنعت نشر رسیده‌اند و توانسته‌اند مستقل‌تر در این زمینه عمل کنند.
 
صدقیان به مهمترین برنامه‌های انجمن صنفی زنان ناشر اشاره کرد و گفت: از اهداف مهم این انجمن توانمند کردن زنان ناشر از نظر کار کیفی و چاپ کتاب‌ها است. همچنین برگزاری جلسات در سازمان‌ها با رویکرد زنان و موضوع کتاب‌هایشان از اهداف دیگری برای پیشرفت رویکردهای کیفی انجمن صنفی زنان ناشر است.

رئیس انجمن صنفی زنان ناشر در پاسخ به این پرسش که موضوعات مورد توجه زنان ناشر در انتشار کتاب چیست؟ گفت: خوشبختانه توجه زنان ناشر در موضوع کتاب‌ها به سمت حوزه ادبیات و نمایشنامه‌نویسی، کودکان، تربیتی و روانشناسی، محیط زیست سوق پیدا کرده است. همچنین موضوعات زیستی و خانواده از دیگر زمینه‌هایی است که زنان ناشر در سال‌های اخیر بیشتر به آن توجه می‌کنند.

صدقیان در ارزیابی وضعیت فروش کتاب‌های زنان ناشر در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه انجمن صنفی زنان ناشر کتاب‌های مربوط به آشپزی و خیاطی و از این قبیل وجود نداشت که این نشان می‌دهد توجه زنان ناشر بیش از آنکه به موضوعاتی مانند خیاطی و آشپزی باشد، مسائل تربیتی و خانواده برای آنها حائز اهیمت است.

اسامی اعضای انجمن صنفی زنان ناشر: گل آذین، افراز، علوم دانشگاهی، ایرانیان، فلسفه، فانوس دانش، هونار، آوامتن، مهرگل، ورجاوند، روشنگران، آینده‌سازان، مهرمیترا، نسیما، زنبق، من، گیسا، طلایه پرسو، مهرگان فرد، قصیده‌سرا، شیرازه، ابتکارنو، سیراف، آوای هانا، آوای موفقیت، دیبای دانش، اریش.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها