پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مهدی فرجی از «زندگی روزمره در امریکا» می‌گوید

انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مجموعه یادداشت‌ها و روایت‌های مهدی فرجی از پدیده‌ها، حوادث و موضوعات فرهنگی جامعه آمریکا را در قالب کتاب «زندگی روزمره در امریکا» راهی بازار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زندگی روزمره در امریکا» تازه‌ترین نوشته‌ مهدی فرجی است که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشر آن را بر عهده داشته است. تاریخِ مقدمه‌ این کتاب که نوشته‌ خود نویسنده است 24 دی 1395 (یک هفته مانده به روی کار آمدن ترامپ!) عنوان شده است.
 
کتاب مجموعه یاداشت‌هایی از نویسنده است که در چهار فصل گنجانده شده و دربرگیرنده مجموعه روایت‌هایی از پدیده‌ها، حوادث و موضوعات فرهنگی جامعه آمریکا است. این اثر به توصیف و تحلیل برساخت‌های ایدئولوژیک پدیده‌های فرهنگی می‌پردازد که نویسنده آنها را تجربه، مشاهده یا مطالعه کرده است.

روایت‌های کتاب که در قالب یادداشت تنظیم شده، درباره مناسبت‌های فرهنگی جامعه آمریکا؛ فضاهای شهری و حومه؛ موضوعات داغ رسانه‌ای و معضلات و مسائل مهاجران ایرانی در این کشور است که با رویکرد جامعه‌شناختی و مطالعات فرهنگی به رشته تحریر درآمده است.
 
فصل اول این کتاب از سبک زندگی عادی و روزمره در حومه‌ شهرها گفته، محله هارلم در شهر منهتن را توصیف کرده، از حال و هوای چهارم ژوئیه(روز تصویب اعلامیه استقلال امریکا توسط کنگره قاره‌ای امریکادر سال 1776) در شهر خبر داده و به توصیف روز مادر در امریکا پرداخته است.

نویسنده در فصل دوم کتاب با عنوان «نژاد، طبقه و فرهنگ» فرهنگ سفید را به عنوان مفهومی که به فقدان و تبعیض و تنوع نژادی اشاره دارد، مفصل توضیح داده و طبقه متوسط آمریکا را توصیف کرده است. همچنین به روز کارگر به سبک امریکایی پرداخته و تفنگ در امریکا را به عنوان یک مورد عجیب توصیف کرده است.

فرجی در فصل سوم به سینما و تلویزیون آمریکا اشاره کرده و موضوعاتی مثل نتفلیکس و آینده فرهنگ تلویزیون را توصیف و تحلیل مردان مدیسون به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های اخیر تلویزیون امریکا را به رشته تحریر درآورده و درام‌های سیاسی روز امریکا، مطلبی به مناسبت اکران فیلم تک تیرانداز امریکایی و استنداپ کمدی و سیاست را ذیل این عنوان توصیف و تحلیل کرده است.

نویسنده در فصل چهارم و آخر کتاب پس از دادن دید کلی از جامعه امریکا به مخاطب سعی می‌کند زندگی مهاجران ایرانی ساکن در امریکا، مشکلات، چالش‌ها و... آنان را از زوایای مختلف به تصویر بکشد و آنچه را که مشاهده و تجربه کرده است به رشته تحریر درآورده و فصلی را «دایاسپورای ایرانی در جغرافیای میان-بودگی» نامیده است.

کتاب همانگونه که نویسنده در مقدمه آن اشاره کرده، داعیه ارائه یا کشف حقایقی جدید درباره امریکا را ندارد، بلکه صرفا روایت‌های نویسنده از پدیده‌ها، حوادث و موضوعات فرهنگی است که کنجکاوی نویسنده را برانگیخته است.

نویسنده در بخشی از کتاب با نام «به مناسبت روز مادر» که به حال و هوای روز مادر در امریکا اشاره کرده، آورده است: «دومین یکشنبه ماه مه(حدودا اواسط اردیبهشت) در امریکا «روز مادر»، که یکی از عمومی‌ترین مراسم زندگی روزمره امریکایی است، جشن گرفته می‌شود. فضای اجتماعی آخرین روز هفته دوم ماه مه کاملا تحت‌الشعاع این مراسم قرار می‌گیرد: صف‌هایی از مردان در مقابل گل‌فروشی‌ها، فروشندگان و فروشگاه‌هایی که روز مادر را به همه تبریک می‌گویند، رسانه‎‌هایی که اغلب برنامه‌هایشان حول محور مادر می‌چرخد و فضای مجازی که در چنین روزهایی پر می‌شود از ویدئوهای تبریک یا نحوه تهیه‌ی هدیه برای مادرها یا توصیه‌هایی برای خرید کادوی مناسب روز مادر و البته تبلیغات فروش صدها کالای مختلفی که این روز را در امریکا به صورت کالایی بسته‌بندی شده در‌می‌آورد.» 

«زندگی روزمره در امریکا» در 162 صفحه، شمارگان 300 نسخه و با قیمت هفت هزار و 500 تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات راهی بازار نشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها