مدیرکل دفتر مردمی مشارکت های محیط زیست گفت: در سرزمینی زندگی میکنیم که میزان فرسایش خاک آن سه برابر کل جهان است، هر ایرانی به اندازه سه شهروند کره زمین زباله تولید میکند ایرانیان به نسبت فضایی که از کره زمین اشغال کردهاند فشار بسیار زیادی را وارد کره زمین میکنند که ریشه در نبود مطالعه کافی در زمینه محیط زیست دارد.
درویش هدف از برگزاری این نشست را میزان سرانه مطالعه شهروندان در حوزه محیط زیست بیان کرد و گفت: ایران بیشترین میزان استفاده از پلاستیک را جهان دارد و سالانه 500 هزار تن تولید پلاستیک در ایران صورت میگیرد.
وی افزود: در سرزمینی زندگی میکنیم که میزان فرسایش خاک آن سه برابر کل جهان است، هر ایرانی به اندازه سه شهروند کره زمین زباله تولید میکند ایرانیان به نسبت فضایی که از کره زمین اشغال کردهاند فشار بسیار زیادی را وارد کره زمین میکنند که ریشه در نبود مطالعه کافی در زمینه محیط زیست دارد.
درویش درباره رویکردهای سازمان محیط زیست در مورد افزایش دانایی مردم گفت: با کمک به سرمایه اجتماعی میتوان به این هدف رسید، همچنین باید تلاش کنیم که نسلی را تربیت کنیم تا نگاه آنها را به تدریج نسبت به مسایل محیط زیست بر پایه ارزشهای زندگی باشد و حمایت از نویسندگان و ناشران در حوزه محیط زیست از دیگر رویکردهای محیط زیست است.
وی افزود: برای مثال از مهمترین معضلات محیط زیست ندانستن افراد از موضوع نشست زمین است در نیو مکزیکو 32 میلیمتر نشست زمین وجود دارد و این میزان در جنوب تهران تا 36 سانتیمتر در سال میرسد در حالی که حد بحرانی آن 43 میلیمتر در سال است. یعنی نود برابر شرایط بحرانی است، ما به شدت بی تفاوت هستیم و تنوع زیستی ما در طول قرن اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است.
درویش ادامه داد: بسیاری از مولفههای مربوط به آلودگی خاک، آلودگی آب و آلودگی هوا به طرز باور نکردنی افزایش پیدا کرده است و ما باید در نظام آموزشی و در بعد تربیتی آموزشها تغییرات جدی ایجاد کنیم.
درویش گفت: تاسال 2020 تعداد پلاستیکها در اقیانوسها از تعداد موجودات زنده درون آن فزونی میگیرد و این بحران بسیار جدی است و راهی جز آگاهی دادن به افراد وجود ندارد.
مجید فدایی در ادامه نشست گفت: تخریب محیط زیست در طول زمان زیادی اتفاق میافتد و بهبود آن هم دراز مدت است، ایران زودتر از بسیاری از کشورهایی که اکنون در این زمینه پیشرفتهای بسیاری داشتند قوانین حفاظت از محیط زیست را در سازمانها و نهادها وضع کرد. لذا پیگیری و اجرای قوانین از مهمترین رویکردهایی است که سازمان محیط زیست باید به آن توجه ویزه داشته باشد.
رزمی نیز در ادامه نشست گفت: پس از مشکلات اصلی که در کشور رخ داد خوشبختانه تا حدودی اطلاعات افراد از حوزه محیط زیست بالاتر رفته است.
وی همچنین درباره تالیف کتابهای آموزشی به صورت عمومی برای جامعه توسط استادان دانشگاه و هیاتعلمیها گفت: متاسفانه دانشگاهها متخصصانی در حوزه محیط زیست تولید کردهاند ولی توجه ویژه به تالیف کتابهایی در حوزه محیط زیست به زبان عمومیتر نشده است.
این کارشناس محیط زیست ادامه داد: ما در تولید محتوای دیجیتالی و مجازی در شبکههای مجازی هم تا حدودی فقیر هستیم. این یک رسالت برای استادان و مولفان است که در شبکه جهانی وب و یا به صورت مکتوب علم خود را در اختیار آگاهی افراد بگذارد.
رزمی درباره رسانهها تاکید کرد: در شش ماهه اول 1395 در سه بخش خبری صدا و سیما تنها سه گفتوگو به حوزه محیط زیست اختصاص یافته بود و رسانهها و خبرگزاریها نقش بسیار مهمی در افزایش آگاهی عموم دارند و بیشتر خبرها عموما منفی و تخریبها را اطلاعرسانی کردهاند، رسانهی ملی هم باید در موضوع آموزش تغییر رویکرد همگانی دهد.
فخرایی در ادامه نشست درباره آموزش به کودکان گفت: در طی تجربه هشت هفتهای کودکان سوالاتی مطرح شد که در قالب گفتوگو بود به این نتیجه رسیدیم که باید طبیعت و محیط زیست را به عنوان مالکیت برای کودکان آموزش دهیم و آموزشها باید به گونهای باشد که احساس تعلق و مالکیت را در کودکان به وجود آورد.
وی در پایان نشست یادآور شد: بهترین امر از نظر من آموزش اساسی در زمینه کودکان است. چراکه نسل آینده بزرگترین سرمایه هر جامعهای است و نباید دچار فراموشی نسلی شد، باید اجازه دهیم که کودکان فرصت، بودن در طبیعت را داشته باشند.
نظر شما