شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
ضرورت توجه به تولید کتاب‌های علمی با تصاویر بومی

کاظم طلایی در نشست «دورهمی با ناشران تولیدکننده کتاب‌های علمی» عنوان کرد: در تولید کتاب‌های علمی باید پرداختن به موضوع‌های بومی مورد توجه قرار گیرد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست «دورهمی با ناشران تولیدکننده کتاب‌های علمی» با حضور کاظم طلایی، مدیر انتشارات طلایی، صبح امروز شنبه (16 اردیبهشت‌ماه 1396) در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.
 
کاظم طلایی، گفت: تصویرسازی کتاب‌های علمی در ایران در حد استاندار‌های جهانی انجام نمی‌شود و برای گسترش و همگانی شدن این موضوع میان ناشران باید در قالب کتاب یا مقاله در سطوح گوناگون به آن پرداخته شود.توجه به تصویرسازی کتاب‌های علمی در حوزه کودک و نوجوان به میان می‌آید اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند. امروزه دیگر هیچ ناشر کودک و نوجوانی حتی تصور نمی‌کند، کتاب علمی بدون تصویر منتشر کند. خرید حق مولف و انتشار کتاب‌های علمی خارجی ممکن است در کوتاه‌مدت نیازهای ما را برآورده کند اما همه می‌دانیم در میان‌مدت باید بتوانیم کتاب‌هایی با تصویر بومی منتشر کنیم. براین اساس تربیت تصویرگران علمی ضمن آن‌که می‌تواند به بهبود کیفیت و انتشار کتاب‌های علمی بومی کمک کند می‌تواند به بهره‌برداری صحیح از  سرمایه‌گذاری سودآور  کمک کند.
 
وی در ادامه به چگونگی تصویرسازی علمی برای کتاب‌های کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: زمانی که تصویرساز می‌خواهد در زمینه علمی برای کتابی تصویرسازی کند ناشر باید آخرین دانشی که درباره موضوع موردنظر منتشر شده را در اختیار تصویرساز قرار دهد. همچنین باید از ابزار متناسب با  موضوع  استفاده کند. این افراد در کنار یک نویسنده که افق‌‌ها را می‌بیند و حرف‌ها و نگاه جدید به موضوع دارد می‌تواند در تولید یک کتاب علمی بسیار مفید باشد.
 
به گفته این ناشر، هر کتاب با زاویه دید جدید می‌تواند مخاطب‌های بیش‌تری را جذب کند. براین‌اساس برای تولید کتاب علمی موردنظر یا باید نویسنده حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد یا نگاه جدیدی داشته باشد. این عوامل سبب می‌شود که مخاطب به کتاب‌ تولید شده جذب شود.
 
طلایی تاکید کرد: نخستین قدم در تولید کتاب علمی ایده است و باید با نگاه و زاویه متفاوتی و نو به موضوع بپردازیم. از سویی دیگر در تولید کتاب‌های علمی  مهم است که حرف ما باید علمی و مستند باشد به‌طوری که مراکز علمی بر اطلاعاتی که در این کتاب منتشر شده صحه بگذارند و آن را جزء منابع خودشان معرفی کنند در گام بعدی باید بستر مناسبی برای در کنار هم قرار گرفتن نویسنده و افراد متخصص میان‌رشته‌‌ای و تصویرگر فراهم کنیم. بهتر است از تصویرگرانی استفاده کنیم که هم در موضوع موردنظر تخصص داشته باشند و هم تصویرگر خوب و قابلی باشند. البته این کار مشکلی است و اگر نتوانستیم شخصی را با این ویژگی‌ها پیدا کنیم باید از تصویرگری استفاده کنیم که بتواند خودش را با موضوع سازگار کند و اطلاعات تخصصی لازم را در مشورت با نویسنده کسب کند.
 
مدیر سرای اهل قلم کودک سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران یادآور شد: زمانی که ناشران از تصاویر دقیق علمی و اینفوگرافی خوب استفاده می‌کنند مخاطب‌ها به‌راحتی می‌توانند با موضوع موردنظر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات علمی بالایی به‌دست آورند و معلمان و مربیان بدون دغدغه به لایه‌های دیگر متن بپردازند و آنها را به بچه‌ها منتقل‌کنند. البته در تولید یک کتاب علمی فونت‌ها هم از اهمیت خاصی برخوردارند و باید براساس گروه سنی مخاطب از فونت‌های مناسب با سن مخاطب و همچنین نوع مطلب استفاده کنیم.
 
وی بیان کرد: در کتاب‌های علمی تصاویر باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب احساس کند افراد مختلف متخصص در آن حوزه گردهم آمده‌اند و دست به دست هم داده‌اند تا بتوانند مطالب تخصصی را به مخاطب ارایه دهند. قطعا اینگونه آثار چون می‌تواند به ذائقه هر بیننده‌ای پاسخ دهند مورد استقبال قرار می‌گیرند.
 
طلایی همچنین تاکید کرد: در تولید کتاب‌های علمی باید پرداختن به موضوع‌های بومی مورد توجه قرار گیرد.  ما در مورد هر موضوعی که می‌خواهیم کتاب تولید کنیم یک گاه‌شمار در کنار مطالب قرار می‌دهیم سابقه آن موضوع را با نگاه بومی در ایران مورد بررسی قرار می‌دهد و این اطلاعات را در کنار سایر اطلاعات موضوع موردنظر در سطح جهان ارایه می‌دهیم. به این ترتیب این کتاب برای مخاطبان ایرانی جذاب‌تر خواهد بود.
 
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها