شماره 132 نشریه اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «فلسفه معماری: پدیدارشناسی مکان 3» به دبیری منیره پنجتنی منتشر شد.
دفترهای یک و دو فلسفه معماری با هفده نوشتار و دو بخش نقد و معرفی کتابهای مربوط به این حوزه، علاوه بر پرداختن به برخی از موضوعات اصلی در فلسفه معماری مانند رابطه معماری با فلسفه و علوم انسانی و هنر، مباحث کلی در زیباشناسی معماری، رابطه اندیشه و زبان با معماری، معماری و نشانهشناسی، تجربیات جدید بدن به واسطه فضا و چند محور دیگر، به مباحث پدیدارشناسی معماری، تجربه زیباشناختی و ابژه زیباشناختی در معماری، پدیدارشناسی مکان و محیط، نقد و بررسی پدیدارشناسی به عنوان رویکرد و روشی برای پژوهش معماری نیز پرداخته بود.
دبیر دفتر ماه با تأکید بر اهمیت نقد و بررسی مطالعات مربوط به پدیدارشناسی مکان و معماری در ایران چنین نوشته است: «طبیعی است وقتیکه حوزهای رونق میگیرد، نیاز به نقادی، آسیبشناسی و محک زدن بیشتری دارد تا علاوه بر بررسی آثار تولید شده، امکان پیشگیری از خطاهای پژوهشی آینده فراهم شود. برای دقیقتر شدن این بخش از سخن درباره خطاهای پژوهشی این حوزه چند پرسش طرح میکنم؛ هنگامی که از پژوهش پدیدارشناسانه در معماری سخن میگوییم مقصودمان چیست؟ رویکرد یا روش پدیدارشناختی در یک پژوهش معمارانه چگونه به کار میرود؟ ملاک و محک ما برای سنجش پژوهشهایی از این دست کدام است؟ پژوهشگر حوزه معماری که پدیدارشناسی را به عنوان روش پژوهش برمیگزیند، چگونه از صحت، دقت و پژوهش خود دفاع میکند؟ ناظر بیرونی چگونه میتواند اعتبار، درستی و قابلیت تعمیم احتمالی این پژوهشها را بسنجد؟
مسئله قابل نقد این که است که ما با شماری از کتاب و مقاله در حوزه پدیدارشناسی معماری و مطالعات مکان روبهرو هستیم که باید بتوانیم از امکانات و محدودیتهای آنها برای به کارگیری در پژوهش، اعم از پایاننامهها و رسالههای دانشگاهی و مقالات پرسش کنیم؛ باید بتوانیم روایات پدیدارنگارانه از یک بنا بر اساس رویکرد یک فیلسوف مشخص و پژوهشهایی که ادعای به کارگیری روش پدیدارشناسی دارند و حتی آثار معمارانی که ادعای طراحی یا ساخت بنا بر اساس رویکردهای پدیدارشناسانه را دارند، تفکیک، طبقهبندی و مهمتر از همه نقد و بررسی کنیم. در واقع بتوانیم برای این پرسش که «پدیدارشناسی در پژوهش معماری به چه معناست و چه مراحلی دارد؟» پاسخی نسبتا روشن و شفاف بیابیم.»
منیره پنجتنی یکی از راههای نقد و بررسی مطالعات پدیدارشناختی در ایران را رفتن به افرادی میداند که کوشیدهاند در قالب یک رساله پژوهشی پدیدارشناسی را در مطالعات مربوط به مکان و معماری به کار گیرند، یا دانشجویانی تحت نظر و با مسئولیت آنها پژوهشهایی با این نام و عنوان انجام میدهند، یا به نحوی درباره پدیدارشناسی در مطالعات مکان پژوهش، ترجمه و تألیف کردهاند؛ به همین خاطر سومین شماره از این مجموعه با دو گفتوگوی انتقادی با دو تن از متخصصان این حوزهها آغاز شده است.
دفتر ماه شماره 132 از نشریه اطلاعات حکمت و معرفت که سومین شماره از مجموعه «فلسفه معماری: پدیدارشناسی مکان» است مشتمل بر شش نوشتار است و با دو گفتوگوی انتقادی با دو تن از متخصصان این حوزهها آغاز شده است. نخستین نوشتار با عنوان «نظریه معماری» گفتوگوی منیره پنجتنی با دکتر محمدرضا شیرازی، محقق ارشد انستیتوی توسعه پایدار دانشگاه آکسفورد است که سالها در این حوزه تألیف، ترجمه و تدریس کرده است. در این گفتگو درباره رابطه فلسفه و معماری و جایگاه پدیدارشناسی به عنوان حلقه رابط قوی بین آنها، اندیشههای نوربرگ-شولتس و پالاسما و همچنین درباره موضوعاتی چون جایگاه نظریه معماری نزد معماران و نیاز آنها به نظریه معماری، رابطه هنر و ادبیات با معماری، اهمیت روش تحقیق در معماری، رابطه نظر و عمل، معماری معاصر و رابطهاش با سیاست گفتوگو شده است.
«پدیدارشناسی و پژوهش در معماری» عنوان گفتوگوی منیره پنجتنی با دکتر محمدرضا رحیمزاده، معمار و مدرس معماری، عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر است که علاوه بر اینها پژوهشی درباره اندیشیدن به معماری بر اساس اندیشههای هایدگر انجام داده است. در این گفتوگو علاوه بر پرداختن به برخی از مسائل حوزه پدیدارشناسی مکان، گفتوگو عمدتا بر نقد و بررسی جایگاه پدیدارشناسی در پژوهشهای حوزه معماری متمرکز است.
سومین نوشتار مقالهای به قلم م. زگارباوا با عنوان «دستهبندی پدیدارشناختی بنیادین باغ و منظر» با ترجمه دکتر فرزین فردانش است. مؤلف روشهای موجود باغ و منظر را چندان کارآمد نمیداند و به همین خاطر با استفاده از رویکرد پدیدارشناختی به سراغ مطالعه مسائل مطرح در زمینههای تخصصی باغ و منظر رفته است.
چهارمین مقاله این دفتر با عنوان «پدیدارشناسی خیال و نقش صور خیالین در فرایند خلق مکان آشنا» به قلم دکتر علی اکبری است. مؤلف کوشیده در مقالهاش به مقوله رازآمیز خیال، فرایندهای شکلگیری آن و سازوکارهای قوه متخیله آدمی و نقش آن در فرایند خلق مکان آشنا بپردازد.
نوشتار پنجم به قلم دکتر مهرداد پورعلم با عنوان «دلوز در آستانه معماری: فضای «شدن»» است. این مقاله که در قالب مطالب مربوط به فلسفه معماری جای میگیرد با طرح مفهوم آستانه معماری به ارتباط فضاهای معمارانه با نمونههایی از ادبیات، سینما و نقاشی میپردازد.
آخرین مقاله با عنوان «شهرهای داستانی» به قلم گراهام لایوزی با ترجمه گلناز صالحکریمی از جلد نخست مجموعه خورا انتخاب شده است. لایوزی در این مقاله دیدگاه خود درباره رابطه معماری و داستاننویسی را شرح میدهد. او زندگی انسانها را همچون داستانهایی میبیند که در صحنهی مادیِ زمانمند و مکانمندِ محیط شکل میگیرند.
علاوه بر اینها در بخش کتاب این نشریه با دکتر شاهین حیدری، استاد تمام معماری دانشگاه تهران درباره اهمیت روشِ پژوهش در معماری گفتوگو شده است.
منیره پنجتنی در انتهای سخن دبیر نوشته است: «در سومین شماره از فلسفه مکان کوشیدهایم تا اندازهای امکان نقد پدیدارشناسی و گذر به دیگر موضوعات فلسفه معماری را فراهم کنیم. در آخرین شماره از این مجموعه که به زودی منتشر میشود، علاوه بر ارائه نتایج یک پژوهش میدانی با روش پدیدارشناسی در معماری، با تمرکز بیشتری به نقد و بررسی این رویکرد و امکان گذر از آن و بهره جستن از دیگر رویکردها در مطالعات مکان و معماری خواهیم پرداخت.»
دومین بخش نشریه با عنوان ادب و هنر مشتمل بر دو نوشتار است. نخستین نوشتار گفتوگویی با سروش دباغ است که محمدرضا واعظ شهرستانی انجام داده است. مقاله دوم نیز با عنوان «تحلیل فلسفی همدلی در تئاتر» به قلم محمد اصغری است.
بخش سوم نشریه «اندیشه و نظر» نام دارد و از چهار نوشتار تشکیل شده است. نخستین نوشتار با عنوان «روششناسی پژوهشهای قرآنی در دوره جدید» گفتوگویی با دکتر مهرداد عباسی است که بررسی روشهای پژوهش در مطالعات قرآنی میپردازد. دومین نوشتار با عنوان «تفسیر سوره حمد» مقالهای به قلم سیدحسین نصر و با ترجمه انشاءالله رحمتی است. «میاندیشم، پس هستم: استتناج یا کنش؟» بخش دوم مقالهای به قلم یاکو هینتیکا با ترجمه مرتضی قرایی گرکانی و محمدمهدی موسوی است.
چهارمین بخش نشریه کتاب است. ابتدا سیدمسعود رضوی مقالهای با عنوان شاهکارهای حکایت پارسی نگاشته است. سپس منیره پنجتنی دبیر بخش کتاب با دکتر شاهین حیدری درباره «روش پژوهش در معماری» و با تمرکز بر نقد و بررسی دو کتاب «درآمدی بر پژوهش معماری» (کتاب فکر نو) و «درآمدی بر روش تحقیق در معماری: با نگرشی تحلیلی بر پایاننامه نویسی» (کتاب فکر نو) گفتوگو کرده است.
همچنین در این بخش دوازده کتاب مربوط به حوزه مطالعات نظری معماری معرفی شده است که عبارتند از «پدیدارشناسی هرمنوتیک مکان» (پرسش)، «پرسشهای ادارک» (کتاب فکر نو)، «سرشت نظم» (پرهام نقش)، «اتمسفر» (پرهام نقش)، «تجزیه و تحلیل ایدههای شکلدهنده شاهکارهای معماری» (کتاب فکر نو)، «معماری، فرم، فضا و نظم» (کتاب فکر نو)، «شعر فضا» (کتاب فکر نو)، «کافه لینتز» (پرهام نقش)، «مبانی آموزش معماری» (کتاب فکر نو)، «شهر و نظریه انتقادی» (پرهام نقش)، «معماری فرم: کاربرد الگوهای حجمی در آفرینش فرم معماری» (کتاب فکر نو).
در انتها نیز کتابشناسی گزیدهای از کتابهای فارسی و انگلیسی در حوزه مربوط به مطالب معماری نظری معماری و فلسفه معماری و پدیدارشناسی مکان ارائه شده است. آخرین بخش نشریه گزارش است. منوچهر دینپرست، برخی از وقایع یک ماه اخیر در حوزه اندیشه را گزارش کرده است.
شماره 132 نشریه اطلاعات حکمت و معرفت، با عنوان «فلسفه معماری: پدیدارشناسی مکان 3» با مدیر مسئولی و سردبیری انشاءالله رحمتی با بهای 5 هزار تومان در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
نظر شما