شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
مدیران کمیته‌های سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند

مدیران کمیته‌های مربوط به صنف نشرِسی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بر اساس مصوبه شورای تشکل‌های نشر، تصمیم چنین بود که سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را دو نهاد اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (به عنوان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین نهاد صنفی حوزه کتاب) و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا) (به عنوان حامی ناشران شهرستانی) برگزار کنند.
 
اصول این فرایند نیز چنین بود که شورای اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با هفت عضو تشکیل شود؛ سه عضو از اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا) و سه عضو دیگر از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انتخاب شوند و این شش نفر، نفر هفتم را انتخاب و همچنین معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نیز به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کنند.
 
اما در انتخاب نفر هفتمِ شورای اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون اجرایی این دوره از نمایشگاه، میان این دو نهاد (اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا)) اختلافاتی پیش آمد. بعد از فراز و فرودهای زیادی در این حوزه، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از مشارکت در مدیریت نمایشگاه کتاب تهران استعفا داد و دو نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران (سیدعباس حسینی‌نیک و یحیی دهقانی) نیز با هدف اعتراض به روند انتخاب نفر هفتم و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، از شورای اجرایی نمایشگاه استعفا دادند.
 
در نهایت، با وساطت معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تدبیر شخص سیدعباس صالحی، به صورت جداگانه جلسه‌هایی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا) برگزار شد و نظر معاونت مبنی بر «لزوم رعایت حقوق مربوط به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران» ابلاغ و قرار شد جلسه‌ مشترکی میان نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران (آشنا) برگزار و شروط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران محقق شود تا اتحادیه به مدیریت نمایشگاه کتاب تهران بازگردد.
 
این جلسه، پنج‌شنبه (14 بهمن‌ماه) از ساعت 11 تا 19 برگزار و سه شرط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مطرح شد. شرط نخست این بود که نفر هفتم شورای اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انتخاب کند که چنین نیز شد و محمدمهدی داوودی‌پور که پیش از این به عنوان نفر هفتم انتخاب شده بود، از این سمت استعفا داد و اتحادیه، محمدرضا توکل‌صدیقی را به عنوان نفر هفتم انتخاب کرد.
 
همچنین شرط دوم این بود که مدیران کمیته‌های مربوط به صنف (7 کمیته) را اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انتخاب کند؛ در این راستا، هومان حسن‌پور به عنوان مدیر کمیته داخلی نمایشگاه کتاب تهران، داوود موسایی به عنوان مدیر کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران، یحیی دهقانی به عنوان مدیر کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران، محمدمهدی داوودی‌پور به عنوان مدیر کمیته تبلیغات، علی‌اکبر تورانیان به عنوان مدیر کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران، حسین صفری به عنوان مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب تهران و محسن نصرالله، مدیر کمیته پشتیبانی نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شدند.
 
شرط سوم این بود که معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (محمدمهدی اسماعیلی‌راد) نیز مجری مصوبات شورای اجرایی نمایشگاه کتاب تهران باشد. این مهم نیز محقق شد و محمدمهدی اسماعیلی‌راد از عضویت شورای اجرایی نمایشگاه کتاب تهران استعفا داد و محمدمهدی داوودی‌پور جایگزین وی شد.
 
بنابراین اکنون اعضای شورای اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را محمود آموزگار، یحیی دهقانی، سیدعباس حسینی‌نیک، محمد توکل‌صدیقی، محمود حسینی، حسین معینی و محمدمهدی داوودی‌پور تشکیل می‌دهند.
 
سیدعباس حسینی‌نیک در این باره اظهار کرد: خوشبختانه تمام اختلافات با تدبیر صنف و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور کامل برطرف شدند و قاعدتاً معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از امروز (16 بهمن‌ماه) احکام مدیران کمیته‌های نمایشگاه کتاب تهران را صادر می‌کند تا این افراد به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کنند.
 
وی با بیان این‌که امیدوارم کارهای سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران با توجه به عدد 30 که برای همه مهم و قابل توجه است، بهتر از سال پیش برگزار شود، افزود: امیدوارم شهرداری تهران نیز بیشتر کمک کند تا نواقص سال گذشته فضای نمایشگاهی شهر آفتاب برطرف و امکانات رفاهی بیشتری به مجموعه افزوده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها