شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
​چهارپاره‌های مظاهر مصفا در پیشخان کتابفروشی‌ها

مجموعه اشعار مظاهر مصفا با عنوان «نسخه‌ی اقدم» توسط انتشارات فرهنگ نشرنو راهی قفسه شعر کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ انتشارات فرهنگ نشرنو در جدیدترین فعالیت ادبی خود به سراغ اشعار مظاهر مصفا رفته و این کتاب با نام «نسخه‌ی اقدم» راهی بازار نشر شده است. «نسخه‌ی اقدم» مجموعه چهارپاره‌های استاد مظاهر مصفاست که در طول پنجاه سال گذشته، از روزگار آغاز جوانی تا سال‌های پختگی و سالخوردگی وی سروده شده است. 

بخش اعظم کتاب را سروده‌های منتشر نشده شاعر دربرمی‌گیرد اما شماری از آنها پیشتر در برخی از مجله‌ها انتشار یافته و شماری نیز در گزیده اشعار مظاهر مصفا توسط انتشارات مروارید چاپ شده است.این دفتر از میان انبوهی دستنویس و نمونه حروف‌نگاری شده فراهم آمده و پس از بارها مقابله و ویرایش به صورت کنونی درآمده است.
 
همچنین علاوه بر این کتاب قرار است، مجموعه سرودهای مظاهر مصفا به‌صورت دفترهای جداگانه و مستقل منتشر شود و آنچه پیش‌رو دارید نخستین دفتر است و پیش‌بینی می‌شود که پنج دفتر دیگر نیز به آن بپیوندد. دفتر دوم غزل‌ها، دفتر سوم ترجیعات و ترکیبات، دفتر چهارم قطعه‌ها و دیگر سروده‌های کوتاه، دفتر پنجم مثنوی‌ها و دفتر ششم که کلان‌ترین دفتر شعر وی است به قصیده‌ها اختصاص خواهد داشت. 
 
این کتاب از 23 چهارپاره به نام‌های «دانش‌سرا»، «آرزوی محال»، «نسخه‌ی اقدم»، «کوثر سراب»، «بوی پاییز»، «آوای پاییز»، «آینه»، «اول مهر»، «پیرسنگی»، «غروب زردبند»، «زخم»، «کعبه درخون»، «لحظه»، «نقطه‌ی موهوم»، «پاییز»، «حدیث عبا»، «بهمن سرد»، «اشک دوست»، «کجاوه‌ی عشق»، «حکایت»، «بی‌دیده‌ی روشن دل»، «جامه‌ی جادویی» و «سماع و وداع» تشکیل شده است.

مجموعه اشعار «نسخه‌ی اقدم» سروده مظاهر مصفا در 292 صفحه، شمارگان 550 نسخه و به‌بهای 40 هزار تومان توسط انتشارات فرهنگ نشرنو منتشر شده است.
 
مظاهر مصفا (متولد 1311) دارای مدرک دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. پایان‌نامه دکتری وی «تحول قصیده در ایران» نام داشت. «پاسداران سخن»، «شب‌های شیراز»، «قند پارسی»، «تصحیح جوامع الحکایات عوفی»، «تصحیح دیوان ابوتراب فرقتی کاشانی»، «تصحیح دیوان نزاری قهستانی»، «تصحیح دیوان سنایی»، «تصحیح مجمع الفصحا» و مجموعه اشعار «توفان خشم»، «سی سخن»، «سپیدنامه»، «سی‌پاره» و «10 فریاد» نام شماری از کتاب‌های منتشر شده مظاهر مصفاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها