شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
«کافه‌ راری» محفل تبادل اطلاعات است

محمد آباقری، مدیرعامل شرکت «پیام حنان» با اشاره به آغاز به کار «کافه راری» درباره این کتابخانه دیجیتالی گفت: کتابخانه «دیجیتالی راری» در بستر اندیشکده پیام حنان با هدف تبادل و تامین خوراک اطلاعاتی برای دانشجویان و علاقه‌مندان به علم اطلاعات و دانش‌شناسی شکل‌ گرفته است.

مهندس محمد آباقری، مدیرعامل شرکت «پیام حنان» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) ضمن اعلام خبر افتتاح «کافه کتابخانه دیجیتالی راری» درباره مفهوم کافه کتابخانه دیجیتال اظهار کرد: تاسیس اندیشکده «پیام‌حنان» سال‌ها دغدغه ذهنی من بود که می‌توان از آن به‌عنوان یک طوفان ایده‌ها Brain Storm یاد کرد. تبادل اطلاعات در نخستین فاز در این اندیشکده جریان پیدا کرد؛ به‌عبارت دیگر این اندیشکده به منظور تبادل اطلاعات و تامین خوارک اطلاعاتی به افراد متقاضی با رویکردی تعاملی در این عرصه شکل گرفت.

وی ادامه داد: اندیشکده پیام‌ حنان یک گروه در فضای اجتماعی نیست، اندیشکده با برنامه‌ای بلند‌مدت تشکیل شده که تنها شروع آن در شبکه‌های اجتماعی (تلگرام) است. مكان فيزيكی اندیشکده پیام‌حنان يا همان «كافه راری» نوعی نگاه متفاوت به مخاطب است.

این پژوهشگر در بیان اهداف تشکیل اندیشکده پیام حنان افزود: نگاه ما کمک به چرخه حرکت اطلاعات و ارتقاء علمی خود و تعامل با کاربران و پاسخ مشارکتی به همه نیازهای این حوزه زیر یک سقف است؛ بنابراین از بهترین پژوهشگران استفاده می‌کنیم تا بتوانيم بخشی از اهداف خود را جامه عمل بپوشانيم.

آباقری ادامه داد: کافه راری با اهدافی از‌ جمله دسترسی برخط به همه پايگاه‌های اطلاعات علمی دنيا برای رفع نياز اطلاعاتی طيف گسترده‌ای از مخاطبان در فضایی متفاوت، تامين منابع اطلاعاتی و پاسخ به نياز اطلاعاتی كاربران، ايجاد فضای چالشی پرسش و پاسخ و رفع نيازهای اطلاعاتی، پذیرش محدود چاپ کتاب با تسهیلات ویژه از درگاه كافه راری براساس مجوز‌های قانونی در انتشارات پيام‌حنان، عرضه كتاب‌ها و منابع چاپی با تسهیلات بسیار ویژه شکل گرفته است.

وی افزود: برگزاری جشن‌های امضا، پاتوق هماندیشی در كافه راری، انتشار خبرنامه  نشست‌های «كافه راری» تولید و انتشار رسانه‌های معتبر در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، برگزاری نشست‌های  علمی به منظورارتقاء سواد اطلاعاتی همچنین ایجاد مركز ارائه و تبادل تازه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دیگر فعالیت‌های این کتابخانه است.

این فعال برتر عرصه نشر دیجیتال گفت: بسامد کلی معرفی یک فعالیت جدید است. تاکید می‌کنم همان‌اندازه که اطلاعات در دسترس هست، آلودگی اطلاعات هم کنار آن وجود دارد، که امروزه حتی با اطلاعات آلوده بهره‌برداری تجاری نیز صورت می‌پذیرد. در كافه «راری» با شعار «آرامش و تحقیق» همه مبادلات اطلاعاتی به شکل و زبان ساده و در فضايی لوكس و متفاوت صورت می‌پذيرد تا طیف گسترده‌ای از کاربران بتوانند در فضایی خودمانی، مشارکت داشته باشند. اندیشکده برای تحقق اهداف خود همچنین توسعه و گسترش تعامل و تبادل اطلاعات میان اندیشمندان همه شاخه‌های علوم نیاز به یک مکان فیزیکی دارد.

آباقری درباره برنامه‌‌های توسعه «کافه راری» اظهار کرد: اتاق فكر پيام‌حنان، متشكل از كارشناسان و مشاوران استراتژيست با ايده‌های نو و متفاوت اهداف «كافه راری» را ترسيم کرده‌ و محدوده فعاليت كافه‌ راری را در يک چارچوب مشخص بنيان نهاده است. يک حركت همه جانبه در علم اطلاعات، برای طيف گسترده‌ای از مخاطبان شامل دانشجويان و دانش‌آموختگان پيش‌بينی شده تا بتواند نياز اطلاعاتی را در فضايی متفاوت‌تر از آنچه تاكنون وجود داشته است رفع کند. كافه راری برنامه‌های گسترده‌ای دارد كه در آينده‌ای نزديک گام به گام اجرا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها