این طراح گرافیک، ناشر و مؤلف کتابهای تخصصی حوزه گرافیک و چاپ توضیح داد: کتاب «لوگوتایپهای ایرانی» به دلیل بهکارگیری ترتیب حروف الفبایی و قرار گرفتن لوگوتایپهای ایرانی بهگونهای که حرکت حروف را بتوان سریعا در آن کشف کرد، تبدیل به کتابی کاربردی و دانشگاهی شده است.
مؤلف کتاب «لوگوتایپهای ایرانی» افزود: کتابهایی از ایندست، بیشتر به معرفی طراحان گرافیک در اولویت نخست و پس از آن آثارشان پرداختهاند، در حالیکه در این کتاب اولویت با اثر است و در مرحله دوم، طراح آن مطرح میشود.
عفراوی درباره اهداف تألیف این اثر، گفت: در سالهای متعدد تدریس و کار همیشه به ارائه کلاسیک و قابل درک همه چیز فکر میکردم. طراحان گرافیک سراسر دنیا، چه آنهایی که حرفهای هستند و چه آماتورها، یکی از مراحل کارشان دیدن آثار مشابه و تقویت ایدههای خودشان است و اینکار نه تنها هیچ ایرادی ندارد، بلکه سبب پُربارتر شدن آثار خواهد شد. در واقع یکی از عملکردهای کتابهای گرافیک، همین است؛ به عبارتی گرافیک سرقت مجاز از ایدههاست. به قول پیکاسو «هنرمندان خوب از روی هم میزنند، هنرمندان بزرگ میدزدند.»؛ دزدی به معنای ایده گرفتن و تغییر ساختارها به شکلی بهینه برای مقاصد جدید است. همانگونه که «استیو جابز» در اپل ایده دستاوردهای زیراکس را دزدید و به شکلی بهتر ارائه کرد.

مؤلف کتاب «لوگوتایپهای ایرانی» بیان کرد: در انجام این کار در جلد نخست، استادانی چون قباد شیوا، عبدالرضا چارئی، ایرج میرزاعلیخانی، لادن رضایی و داریوش مختاری همراه ما بودند و نظرات و کمکهای آنها شروعی محکم و قدرتمند را ایجاد کرد. در جلد دوم و در ادامه آن جلد سوم از حضور استادان محترمی چون لادن رضایی، ایرج میرزاعلیخانی و داریوش مختاری بهره بردیم و در واقع این استادان با نظرات سازنده، قوت قلبی برای ادامه کار شدند. اما دوستان عزیز در نشر کتاب آبان از جلد دوم، به جمع حامیان این حرکت پیوستند.
وی درباره تفاوت جلد سوم کتاب با مجلدهای پیشین آن، گفت: تلاش ما این است که کتاب، رنگی شود و ساختار آن هم کاربردیتر شود.
عفراوی درباره اینکه «آیا کتاب «لوگوتایپهای ایرانی» جنبههای آموزشی دارد؟» اظهار کرد: بله، در واقع همین جنبههای آموزش کتاب است که باعث استقبال از آن شده است. در جلد نخست به آموزش روشهای طراحی لوگوتایپ پرداختهایم و به شکلی کلاسیک آنرا بیان کردهایم. علاوه بر آن در هر جلد بخشی به نام «ایده تا اجرا» وجود دارد که طی آن مراحل ایدهیابی تا اجرای لوگوتایپهای برخی از طراحان گرافیک آمده است. مطالعه این بخش برای همه مفید و آموزنده است. علاوه بر این قرارگیری لوگوتایپها به ترتیب حروف الفبا، کاربرد آموزشی آن را دوچندان میکند. خواننده کتاب یا همان طراح گرافیک با رجوع به حرفی که میخواهد طراحی کند، نمونههای حرکت حرف موردنظر را که توسط طراحان دیگر انجام شده، مشاهده میکند و ایدههای جدید با توجه به اطلاعات خود و نوع شرکتی که میخواهد لوگوی آن را طراحی کند به ذهنش خواهد رسید.
مؤلف کتابهای تخصصی حوزه گرافیک و چاپ در پاسخ به این پرسش که «آیا ارسال آثار برای کتاب، زمان خاصی دارد؟» گفت: خیر. طراحان گرافیک، میتوانند طبق مشخصاتی که در سایت www.news.afravi.com درج شده است، آثار خود را هر لحظه که خلق شد، ارسال کنند. کارهای دریافتی در پوشههای جداگانه قرار گرفته، برای جلد بعدی کتاب، آماده داوری خواهد شد. بنابراین هر چه اثری زودتر به دست ما برسد، احتمال چاپ در کتاب پیشرو بیشتر است.
وی در پاسخ به این پرسش که «جلد سوم کتاب چه زمانی چاپ خواهد شد؟» افزود: در حال حاضر آثار دریافتی شتاب بیشتری گرفته است و امیدوارم تا آخر آذرماه 1395 کار داوری را آغاز کنیم و پس از آن آمادهسازی کتاب و انتشار آن در سیاُمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران صورت بگیرد.
عفراوی درباره اینکه «طراحان گرافیک به چه طریق میتوانند از تأیید آثارشان برای چاپ مطلع شوند؟» عنوان کرد: پس از داوری و تایید از طریق سایت www.news.afravi.com و کانال تلگرام telegram.me/afravigroup و اینستاگرام AfraviGroup همه اسامی درج خواهد شد.
این مؤلف گفت: طراحان گرافیک،دانشجویان، دستاندرکاران گرافیک و چاپ، شرکتهای تازه تأسیس و همه علاقهمندان به طراحی لوگوتایپ ایرانی مخاطبان کتاب «لوگوتایپهای ایرانی» را تشکیل میدهند.
وی اظهار کرد: کتاب در دست آمادهسازی است و هنوز قیمت و تعداد صفحات نهایی مشخص نشده، اما احتمالا تعداد صفحات بیش از 300، رنگی، قیمت بیش از 30 هزار تومان و شمارگان دو هزار نسخه خواهد بود. این اثر با همکاری انتشاراتیهای کتاب آبان و دایره چهاررنگ راهی بازار نشر خواهد شد.
نظر شما