سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲
​​پنجمین شماره «داروگ» منتشر شد

پنجمین شماره نشریه «داروگ» به‌عنوان نخستین نشریه محیط زیستی نوجوانان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پنجمین شماره از ماهنامه‌ اختصاصی اطلاعات و آموزش حفاظت از محیط زیست «داروگ» منتشر شده است. این مجله با هدف حمایت از محیط زیست از طریق آموزش و آگاهی دادن به نسل نوجوان منشر می‌شود.
 
در نخستین صفحات این شماره از نشریه «هایده کروبی» در یادداشتی با عنوان «وارونگی هوا و کارهای وارونه ما» به آلودگی هوا در شهرهای مختلف کشور می پردازد و از نوجوانان می‌پرسد که چرا شما دست به کار نمی‌شوید؟ در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «تهران که به طبیعت چهارفصل ان و به رشته کوه زیبا و برف‌گیر البرز و باغ‌های فراوانش معروف است، باید منظره‌های پاییزی دلنشینی داشته باشد، اما چرا با سرد شدن هوا همه چیز وارونه می‌شود؟ وارونگی هواست که ما را متوجه کارهای وارونه خود می کند؛ وقتی که دیگر نمی‌توانیم نفس بکشیم و سلامتی مان کاملا به خطر می‌افتد...»
 
در بخش طبیعت‌گردی این شماره در گفت‌وگو با اصغر مبارکی، رئیس موزه تاریخ طبیعی، گزارشی از این موزه ارائه شده است. سپس در بخش «یک ساعت با موجودات دنیا» نوجوانان با برخی حیوانات در معرض انقراض ایرانی مانند ببر 450 کیلویی، گاندو (تمساح پوزه‌کوتاه ایرانی) و خرس سیاه آسیایی آشنا می‌شوند. همچنین در قسمت دیگری از طبیعت‌گردی، نوجوانان با اپلیکیشن هوشمندی آشنا می شوند که در باغ وحش برلین راه‌اندازی شده و بازدیدکنندگان به یاری آن می‌توانند داده‌های بیشتری رادرباره حیوانات به‌دست آورند.
 
در بخش سرگرمی این شماره از «داروگ» بازی‌ «No man,s sky» و روش استفاده از آن به بچه‌ها معرفی می‌شود. سپس نوجوانان در قالب مقاله‌ای با «موریس سنداک» یکی از مهم‌ترین تصویرگران و نویسندگان کتاب کودک ونوجوان در قرن بیستم آشنا می‌شوند و در ادامه به پرسش‌های بسیار بزرگ نوجوانان درباره فضا و زمان پاسخ داده می‌شود.
 
انتشار گازهاز کشاورزی و دامپوری چگونه بر سلامت ما اثر می‌گذارند، طلا و نقره در سطل آشغال، جونده‌ای با ترمزهای خطرناک، کله‌شق‌ترین موجود دنیا،پناهگاه فیل های بازنشسته از سیرک، لحظه مرگ یا زندگی حیات وحش در ژوهانسبورگ، ترمیم کامل لایه اوزون تا سال 2050، احداث بزرگترین پارک دریایی حفاظت شده دنیا در اقیانوس منجمد جنوبی و جنگل‌ها خستگی در می‌کنند از دیگر مطالبی هستند که در این شماره از «داروگ» می‌خوانیم.
 
پنجمین شماره نخستین ماهنامه نوجوانان دوستدار محیط‌ زیست با عنوان «داروگ» به بهای پنج هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها