سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
بهرامیان: «حماسه حسینی» مرتضی مطهری مناسب مطالعه در عزاداری محرم است

علی بهرامیان، مدیر بخش اسناد مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی کتاب «حماسه حسینی» اثر مرتضی مطهری را برای مطالعه در تعطیلات مناسب دانست.

دکتر علی بهرامیان، مدیر بخش اسناد مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتاب «حماسه حسینی» اثر مرتضی مطهری برای مطالعه مناسب است. مطهری در کتاب «حماسه حسینی» مطالبی را به شرح تحریفات عاشورا اختصاص داده است.

مدیر بخش اسناد مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی ادامه داد: مطالعه کتاب «حماسه حسینی» از این لحاظ توصیه می‌شود که در آن زنده‌یاد مطهری به بیان تحریفات عاشورا پرداخته است زیرا این واقعه به اندازه کافی مطالب آموختنی دارد و نیازی ندارد چیزی به آن افزوده یا کاسته شود. از طرفی نیاز به اسطوره‌پردازی و افسانه‌سرایی نیز ندارد.
 
کتاب «حماسه حسینی» شامل 25 سخنرانی از استاد مطهری است که بین سال‌های 1347 تا 1352 ایراد شده است. در این اثر، سخنرانی‌های استاد در هفت فصل تنظیم شده است. فصل نخست کتاب با عنوان «حماسه حسینی» به آسیب‌شناسی و اصلاح نحوه مواجهه با حادثه عاشورا می‌پردازد.

این کتاب الهام‌بخش این واقعیت است که حادثه عاشورا از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار است که می‌تواند در پربارتر کردن اخلاق و رفتار مخاطبان مؤثر افتد. شهید مطهری در این مجموعه تلاش کرده تا زمینه‌ای مناسب را برای برخورداری بیشتر از آموزه‌های قیام عاشورا فراهم کند.

استاد مطهری در این سخنرانی‌ها نشان می‌دهد که می‌توان همزمان نگاه عقلانی، نقادانه و عاطفی به حادثه عاشورا داشت به گونه‌ای که هیچ یک جای دیگری را تنگ نکند.
 
زنده‌یاد مطهری در این اثر که بخشی از آن به موضوع تحریفات اختصاص یافته در کنار اغراض دشمنان و تمایل بشر به اسطوره‌سازی از عاملی در وقوع تحریف در حادثه عاشورا یاد می‌کند. این عامل خصوصی، نبود دقت در فهم دستور ائمه در بزرگداشت و برگزاری مراسم عزای حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها