پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کتاب «تادیب الاطفال» بازچاپ شد/ مفتاح‌الملک مازندرانی و تحول آموزش در عصر قاجار

کتاب «تادیب الاطفال»از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب تادیب الاطفال به قلم محمود بن یوسف مازندرانی ملقب به مفتاح الملک که برای نخستین بار در سال 1293 قمری به چاپ رسیده بود، تجدید چاپ شد.

در مقدمه این کتاب به قلم کیوان طباطبایی صمیمی آمده است: پیش از آغاز جریان مشروطه برخی از رجال تحصیل کرده و نواندیش تلاش کردندتا شیوه سنتی و رایج تعلیم و تربیت کودکان را نقد و بازنگری جدی کنند.

این افراد به‌خوبی دریافته بودند که برای ایجاد تحول در ساختار اجتماعی فرهنگی جامعه ابتدا باید نظام کهنه و ناکارآمد آموزشی دگرگون شود که یکی از این چهره‌ها میرزا محمودخان ملقب به مفتاح الملک مازندرانی است که در تحول و پیشبرد نظم جدید اموزشی کودکان در عصر قاجار سهم بسزایی داشت.

کتاب تادیب الاطفال شامل 20 حکایت ساده برای آموزش دختران و پسران پنج تا 10 سال است و به روابط تربیتی والدین باکودکان و جایگاه مکتب خانه در تعلیم و تربیت می‌پردازد. این کتاب به خط نستعلیق عبدالغفار همدانی و 28نگاره به رقم سید محمد نقاش اصفهانی دارد.

احمد محیط طباطبایی نیز در پشگفتار این کتاب نوشته است: در حوزه تعلیم و تربیت کودکان ایران کتاب تادیب الاطفال در زمره اولین کتب اموزشی است مفتاح الملک در زمره روشنفکران پیش از انقلاب مشروطه بود که چاپ این کتاب را از انتشار هر بیانیه سیاسی و اجتماعی برای تحول و ارتقای نسل آینده کشور از اهم واجبات دانسته است. امید است با مطالعه این کتاب به این مجاهدت‌ها و تلاش‌های گذشتگان در آموزش و ارتقای کودکان این مملکت بیشتر راغب شوبم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها