مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی تجلیل شدند
فانی: کتاب درسی آیینه تمامنمای کشور است/ رسانهها محتوای درسی غیراستاندارد تبلیغ نکنند
علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی گفت: جایگاه کتاب درسی همچنان محفوظ است. کتاب درسی هر نظام آموزش و پرورش آیینه تمامنمای کشور است بنابراین اهمیت نقش مولفان بیشتر حفظ میشود.
فانی ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) 36 هزار دانشآموز و 5 هزار معلم شهید به ویژه شهیدان رجائی و باهنر گفت: رویکرد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش تولید بسته آموزشی در کنار منابعی چون (همراه هنرجو) نرمافزار آموزشی و مجموعه عناصر و امکانات یادگیری است. علیرغم این رویکرد جایگاه کتاب درسی همچنان محفوظ است. کتاب درسی هر نظام آموزش و پرورش آیینه تمامنمای کشور است. بنابراین اهمیت نقش مولفان بیشتر حفظ میشود.
وی افزود: تالیف کتاب درسی کار سهل و ممتنعی است. سهل، چرا که بسیاری از اصحاب علم و آگاهی تصور میکنند تولید کتاب برای دانشآموزان مقاطع ابتدایی فرایند سختی نیست. ممتنع است، چرا که در جریان تولید کتاب درسی باید به موضوعاتی مانند سطوح یادگیری توجه شود. تالیف کتاب درسی جزء سختترین کارها به حساب میآید و نقش مولفان نقشی ممتاز است.
فانی ادامه داد: محدودیتهای آموزش و پرورش از یک سو و جریان تالیف کتاب از سویی دیگر همچنین اهداف تعیین شده در حوزه تعلیم و تربیت کار تالیف را سخت میکند. زمانی که در جمع معلمان مناطق مختلف کشور قرار میگیرند بخشی از مسایل آنها به محتوای آموزشی اختصاص دارد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امیدوارم سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تلاشها که به ویژه در 6 ماهه گذشته انجام داده بتواند نظرات مختلف همه اعضای آموزش و پرورش و مناطق مختلف کشور را جلب کند. کار فشردهای را برای استقرار پایه دهم پشت سر گذاشتیم از جمله تالیف 140 عنوان کتاب جدید و در مجموع تولید 200 محتوا اعم از کتاب، نرمافزار و منابع مانند کتاب هنرجو.
وی ادامه داد: برنامهریزی درسی یک سیستم است و باید به عنوان یک کل به آن نگریسته شود. حدود 900 نفر در تالیف کتابهای درسی سال جاری با سازمان مشارکت داشتهاند. غیر از پایه دهم 8 عنوان از کتابهای دوره ابتدایی نیز بازبینی شده است. در تالیف کتابهای تخصصی نیز وزارت آموزش و پرورش با حوزههای علمیه تعامل داشتهاند.
فانی گفت: اجرای سیستم 6، 3، 3 به سال دهم رسیده است و امیدواریم در سال 95 طی 6 ماهه تحصیلی که پیش رو داریم چارچوب کلی پایههای یازدهم و دوازدهم نیز تدوین شود. علاوه بر این بازخورد تالیف کتابهای پایه دهم را نیز دریافت کنیم.
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به متولیان تولید کتاب درسی توصیه میکنم ابتدا به رهنمودهای مقام معظم رهبری و دولت خدمتگزار در جریان تالیف کتاب درسی دقت داشته باشند. علاوه بر این موسساتی که تلاش میکنند برای کسب درآمد بیشتر از هر راهی استفاده کنند و تلاشهای سازمان را عقیم کنند، مدنظر باشند. امیدوارم همه اعضای آموزش و پرورش و رسانهها به ویژه سازمان صدا و سیما محتوای غیراستاندارد را عرضه یا حداقل تبلیغ نکنند. جزوه در برخی از مدارس به جای کتاب ملاک قرار گرفته بنابراین از خانوادهها میخواهم که مبنا را کتاب درسی قرار دهند. چرا که تلاشهای فراوانی برای تدوین آنها صورت گرفته است.
آغاز تدوین کتاب پایههای یازدهم و دوازدهم
محمدیان ادامه داد: یک هزار نفر از کارشناسان و اعضای هیأت علمی همچنین متخصصان بخشهای دولتی و خصوصی در تولید 200 محتوای آموزشی که در تاریخ آموزش و پرورش بیسابقه است، مشارکت داشتهاند. گامهای حسابشدهای برای تولید این کتابها از سال 93 تا 95 در بخش نظری و فنی و حرفهای برداشته شده است. به عنوان مثال در حوزه فنی و حرفهای 10 سند راهبردی برای تولید محتوای آموزشی و مشارکت 700 نفر از بنگاههای اقتصادی را در جریان این فعالیت داشتهایم. علاوه بر این 5 نرمافزار (بر فراز آسمان) در سازمان تولید شده است. امسال توانستیم علیرغم کاستیها و فشارها مهر را با آرامش شروع کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: نخستین بار سامانه اعتباربخشی محتوای جدیدالتالیف با هدف جمعآوری دیدگاه معلمان از سراسر کشور راهاندازی شد. تولید 4 محتوای جدید از جمله در حوزه سواد رسانهای، محیطزیست و کارآفرینی از دیگر برنامههای جدید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در سال جدید است. امیدواریم در سال 95 و 96 علاوه بر تدوین کتابهای درسی پایه یازدهم همزمان بتوانیم کتابهای پایه دوازدهم را نیز به اتمام برسانیم.
تمرکز بر برنامه محوری به جای کتابمحوری
احمدرضا دوراندیش گفت: بعد از ابلاغ اسناد بالادستی از جمله سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران، برای نیل به منویات این اسناد بیش از 3 سال تلاش مستمر اعضای دفتر برنامهریزی و تالیف آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش منجر به پژوهش و تولید، 10 سند تحولی در حوزه آموزشهای فنی و حرفهای برای هر رشته شد. این اسناد ماحصل نتیجه تعامل با صاحبان دنیای کار و متخصصین حوزه آموزشهای فنی و حرفهای است.
مدیرکل دفتر کتب فنی و حرفهای آموزش و پرورش افزود: در فرایند تولید 10 سند این شاخه از اطلاعات بیش از 200 دستگاه، صنف، کارگاه کوچک تا کارخانهها و شرکتهای بزرگ استفاده شده است. همچنین بیش از 400 کارشناس خبره در دنیای کار و 300 کارشناس ماهر در امر آموزش، در تدوین این اسناد با دفتر مشارکت داشتهاند.
دوراندیش اظهار کرد: رویکرد شایستگی بر تدوین این اسناد مورد توجه بوده از جمله میتوان به خوشه دروس شایستگی عمومی، خوشه دروس شایستگی فنی، خوشه دروس شایستگیهای غیرفنی موردنیاز دنیای کار و خوشه دروس شایستگیهای پایه فنی اشاره کرد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و تالیف آموزشهای فنی و حرفهای و کارودانش با اشاره به برخی ویژگیهای کتابهای درسی این شاخه در سال تحصیلی جاری گفت: تالیف کتابهای درسی مبتنی بر اسناد برنامه درسی رشتههاست که خود این اسناد براساس پژوهشها، تحلیل وضع موجود و وضع مطلوب و تکالیف اسناد بالادستی تدوین شدهاند. تمرکز بر برنامه محوری به جای کتابمحوری و تدوین اجزای بسته یادگیری موجب شده تا همزمان با تالیف کتاب درسی برای هر رشته، کتاب «همراه هنرجو»، کتاب راهنمای هنرآموز، فیلم راهنمای هنرآموز، ویژهنامه رشد فنی و حرفهای و تعدادی از رشتهها، فیلم و نرمافزار و چندرسانهای برای هنرجویان تدوین شود.
این مقام مسئول در حوزه تالیف کتاب در آموزش و پرورش ادامه داد: کتاب «همراه هنرجو» با هدف کاهش اضطراب و استرس هنرجویان در هنگام انجام کارهای عملی همچنین ارزشیابی و با تاکید بر دستیابی به اهداف سطوح بالای شناختی تهیه و همراه کتاب درسی توضیح شده است. کتاب «الزامات محیط کار» نیز با هدف آشنایی ویژگیهای محیطهای کاری، نحوه ارتباط صحیح و موثر با ذینفعان، آشنایی با قوانین و مخاطرات محیطهای کاری و علایم ایمنی همچنین آمادگی برای تهیه کارنامک و کاریابی برای همه هنرجویان شاخه فنی و حرفهای و کارودانش به رشته تالیف درآمده است.
دوراندیش اظهار کرد: کتاب «کارگاه کارآفرینی» و تولید شاخه نظری و کتاب «کار و فناوری پایه ششم» از جمله کتابهای جدیدالتالیف سال تحصیلی جاری است.
نقطه عطفی در نظام جدید آموزش و پرورش
جعفرآبادی، دبیر یازدهمین همایش تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی افزود: امسال که نقطه عطفی در نظام جدید آموزش و پرورش به حساب میآید بیش از 900 نفر بیدغدغه در فرایند تولید کتاب درسی با سازمان مشارکت داشتهاند. 113 عنوان کتاب درسی، 65 «راهنمای معلم»، 33 کتاب «همراه هنرجو»، 14 کتاب کار و 5 نرمافزار، همچنین 46 فیلم آموزشی، 3 نرمافزار کتاب گویا و یک ویژهنامه مولفان کمک آموزشی تولید شده است.
محمود امانی طهرانی، مدیرکل دفتر تالیف کتاب درسی ابتدایی و نظری نیز در 17 گام گزارشی از فرایند تالیف کتابهای درسی از سال 92 ارایه کرد.
در پایان این همایش از برترین مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانههای آموزشی تجلیل شد.
نظر شما