یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
اطلاع‌رسانی طرح «تابستانه کتاب» را به صورت جدی در دستور کار قرار داده‌ایم

محمد طاهری، معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به میزان مشارکت کتابفروشی‌های استان البزر در طرح «تابستانه کتاب» گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد استان البرز بر اطلاع‌رسانی طرح «تابستانه کتاب» اهتمام ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای افزایش مشارکت کتابفروشی‌ها در طرح تابستانه کتاب انجام می‌دهیم، گفت: در روزهای آینده گفت‌و‌گویی با اتحادیه‌ها و تعدادی از کتابفروشی‌های استان انجام می‌دهیم و جنبه‌های مختلف و نحوه اجرای طرح تابستانه کتاب را برای آنها توضیح خواهیم داد تا برای استفاده از این تسهیلات مشکلی نداشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون جلسه توجیهی طرح «تابستانه کتاب» را با اتحادیه‌ها برگزار نکرده‌اید، گفت: اداره کل استان صرفا درگیر کتاب نیست بلکه باید به همه بخش‌های فرهنگی توجه کند و امور مربوط به آنها را هم انجام دهد.

وی تاکید کرد: یکی از ایرادات این طرح پایین و بودن سقف یارانه اختصاص‌یافته به کتابفروشی‌های عضو طرح «تابستانه کتاب» است.

اطلاع‌رسانی کتابفروشان به مشتریان خود
حامد افراسیابی، مدیر کتابفروشی چيستا در استان البرز به شیوه اطلاع‌رسانی طرح «تابستانه کتاب» اشاره کرد و گفت: از طریق همکاران توزیع کتاب از اجرای طرح «تابستانه کتاب» مطلع شدیم و ما هم به نوبه خود برای استقبال گسترده مردم از این طرح، به همه مشتری‌های قدیم و جدید خود درباره آن توضیح دادیم تا از این فرصتی که در ایام فراغت تابستان ایجاد شده به نحوی شایسته استفاده کنند.

افراسیابی با بیان اینکه نباید وضعیت بد اقتصاد کتاب را نادیده بگیریم، گفت: اجرای طرح‌های حمایتی از کتابفروش‌ها، هم به مردم و هم به کتابفروشی‌ها کمک می‌کند و از طریق این طرح‌ها مردم با کتابفروشی‌ها آشنا می‌شوند.

وی به علت عدم مشارکت‌های دیگر کتابفروشی‌های استان البرز در این طرح اشاره کرد و گفت: بیشتر کتابفروشی‌های استان البزر، ماهیت کتابفروشی ندارند و کتاب برای آنها توجیه اقتصادی ندارد. عده‌ای از آنها به علت تمکن مالی به کتابفروشی روی می‌آورند و این باعث می‌شود به صورت حرفه‌ای در حوزه کتاب فعالیت نکنند. این اتفاقات برای حوزه کتاب خوشایند نیست و به فرهنگ کتابخوانی ضرر می‌رساند.

مدیر کتابفروشی چیستا ادامه داد: ارتباط کتابفروشی‌های استان البرز با یکدیگر ارتباط ضعیفی است، به طوری که هیچگاه در فروشگاه‌های هم حضور پیدا نمی‌کنند. درحالی که اگر با هم رقابت سالم داشته باشند می‌توانند همدیگر را از  تمام اتفاقات حوزه کتاب با خبر کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه طرح«تابستانه کتاب» برای اولین بار  در کتابفروشی ما اجرا می شود باید منتظر بازخورد آن باشیم اما من خوشبین هستم که از این طرح استقبال خوبی می‌شود.

استقبال مردم از تخفیفات ارائه شده در کتابفروشی‌ها
مجید صادقی، مسئول کتابفروشی علامه شهرستان فردیس استان البرز با اشاره به مشارکت در هر سه مرحله  اختصاص یارانه به کتابفروشی‌ها، گفت: اطلاع‌رسانی خانه کتاب در سطح کلان صورت گرفته است و ما هم از طریق سایت خانه کتاب درباره زمان و چگونگی اجرای طرح «تابستانه کتاب» باخبر شدیم.

وی با بیان اینکه مردم در طرح «عیدانه کتاب» با کتابفروشی ما آشنا شدند، گفت: میزان فروش ما در «عیدانه کتاب» بسیار خوب بود و این استقبال در تابستانه کتاب قطعا بیشتر خواهد شد. یکی از دلایل این استقبال، درصد تخفیف کتاب‌های کودک و نوجوان است که به نسبت کتاب‌های دیگر بیشتر است.

صادقی با بیان اینکه تعدادی از کتابفروشی‌های فردیس ساختارهای لازم برای مشارکت در طرح «تابستانه کتاب» را ندارند، گفت: تعدادی از این کتابفروشی‌ها حتی به اینترنت متصل نیستند و  مشکل پروانه کسب دارند. همچنین، تمرکز تعدادی از این کتابفروشی‌ها بر لوازم‌التحریر و میزان کتاب‌های آنها محدود است.

وی گفت: در سایت خانه کتاب، مشخصات کتابفروشی‌ها شامل اسم و آدرس و شماره تلفن ثبت شده است. بهتر است مشخصات کتاب‌هایی که در کتابفروشی‌های آنها وجود دارند نیز برای مردم قابل مشاهده باشد.

موفقیت «عیدانه کتاب» دلیل استقبال از «تابستانه کتاب» بود
امید مددی، مسئول کتابفروشی پاتوق كتاب استان البرز از دیگر کتابفروشی‌های عضو طرح «تابستانه کتاب» گفت: از طرح«تابستانه کتاب» استقبال خوبی صورت گرفت و این طرح توانست زمینه‌ای برای فروش کتاب در «تابستانه کتاب» نیز فراهم کند.

مددی با بیان اینکه از طرف پاتوق کتاب اهواز از اجرای طرح تابستانه کتاب مطلع شدیم، گفت: اطلاع‌رسانی از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برای ما صورت نگرفت. با این وجود اکثر فروشگاه‌های پاتوق کتاب در سطح کشور در طرح «تابستانه کتاب» شرکت کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها