شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
مانیفستی از قرآن در کتاب «چه باید کرد؟»

کتاب «چه باید کرد؟؛ مانیفستی (بیانیه‌ای) از قرآن» به قلم علی‌محمد ایزدی از سوی نشر علم راهی بازار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «چه باید کرد؟؛ مانیفستی (بیانیه‌ای) از قرآن» تالیف دکتر علی‌محمد ایزدی در چهار فصل با عنوان‌های «از کجا شروع کنیم؟»، «جهان‌بینی مبتنی بر درک تعلیمات قرآن»، «راهکار عملی چیست؟» و «مانیفستی (بیانیه‌ای) از قرآن» و هشت پیوست از سوی نشر علم منتشر شده است. 
 
در بخشی از مقدمه کتاب به قلم نویسنده آمده است: ««مانیفستی از قرآن» دستورالعملی است برگرفته از کتاب آسمانی، برای زندگی کردن انسان به‌طور طبیعی. ادعا این است که اگر انسان مثل سایر مخلوقات مجبور آفریده شده بود و با غریزه زندگی می‌کرد، ارتباطش با همنوعان و رفتار و کردارش همان می‌بود که اگر این دستورات قرآن را اجرا کند. به عبارت دیگر، دستورات الهی مسطور در قرآن، قوانین طبیعیِ زندگی کردن انسان است. من این ادعا را با عرضه کردن دلایل منطقِ قابل بحث و رد کردن ارائه می‌دهم.»
 
مردم؛ شاکله اصلی حکومت در اسلام

در پیوست دوم با عنوان «دین و حکومت» می‌خوانیم: «در سیستم حکومتی اسلامی منظور این است که قوانین حاکم و ناظر بر روابط مردم، مطابق دستورات الهی باشد، نه این که طبقه خاصی حاکم بر مردم شوند و آن را به صورت امری مقدس و دستوری مولوی به خداوند بچسبانند و خود را همانند کشیش‌های اروپای قبل از رنسانس نماینده خدا و صاحب تمام اختیارات بدانند. جامعه‌ای که می‌خواهد حکومت دینی داشته باشد، قاعدتاً از مردم تشکیل ‌شده که لااقل اکثریت آنها متدین و مؤمن به دینشان و طالب اجرای قوانین الهی در روابط بین خودشان هستند. یعنی مایلند که در جامعه، به جای قوانین ساخته بشری، قوانین الهی که پابرجا، تثبیت شده و فارغ از قضاوت‌های ارزشی انسان‌هاست، اجرا شود. همین و بس.»
 
«آزادی شخصیت» از دیگر سرفصل‌های مهم کتاب بوده که در صفحه 199 درباره آن آمده است: «قبل و مهم‌تر از هرچیز این که خداوند می‌خواهد انسان‌ها استعدادهایشان شکوفا شود، تا بندگانی مناسب خلیفگی خدا بر زمین باشند. یعنی قبل از اینکه هر نوع خدمت و وظیفه‌ای را به عهده گیرند، باید موجودی سالم و مفید، بار آمده باشند تا بتوانند آنگونه که مورد رضایت خداست، انجام وظیفه کنند. برای مثال، اگر جامعه بشری را تنها یک خانواده ده‌نفری در یک جزیره بدانیم، وقتی که آحاد این خانواده، سالم و تربیت‌شده باشند، یعنی کارایی هر فرد بالاترین حد ظرفیتی او شده باشد، نتیجه حاصله از کارشان رضایت‌بخش و در نتیجه محل سکونتشان یعنی جزیره را آباد می‌کنند و از آبادانی و فروانی آن، همه بهره‌مند می‌شوند.»
 
آشنایی با مبانی مالکیت اسلامی

در صفحه 263 نیز در مبحثی با موضوع «مبانی اقتصاد در اسلام» می‌‌خوانیم: «در اسلام مالکیت محترم است و از نظر کمیت حد ندارد؛ ولی از نظر کیفیت، حدود مشروعیت و مشروطیت بر آن جاری است. اگر بگوییم مالکیت از نظر کمی محدود است؛ یعنی باید بگوییم هر خانواده یا هر نفر، مثلا خانه‌اش بیش از چند متر مربع زیربنا و یا چند متر ارتفاع نداشته باشد یا زمین، باغ، مغازه، پول و هر مایملکی بیش از فلان مقدار در اختیار کسی نباشد. در حالی‌که در هیچ یک از دستورهای اسلامی چنین ارقامی دیده نشده، ولی حد کیفی آن به‌طور کامل و روشن توضیح داده شده است؛ یعنی اینکه برای تملک یک شاهی یا یک میلیون تومان ـ فرق نمی‌کند ـ باید حدود مشروعیت و مشروطیت آن حفظ شود. از راه حلال به دست آید و سپس با پرداخت وجوهات شرعی که بر آن تعلق می‌گیرد، پاک و مزکّی شده و بدین ترتیب، تملکش از نظر کیفی اسلامی شود.»
 
نویسنده کتاب در صفحه 377 درباره «پیش‌نیازهای مطالعه قرآن و تدبر در آن» آورده است: «قرآن مانند کتابچه‌ای که سازنده اتومبیل همراه متاعش می‌فرستد تا خریداران بدانند چگونه از اتومبیلشان مراقبت کنند؛ به ابناء بشر می‌گوید که چه بکند و چه نکند تا از مسیر طبیعی خارج و به گرفتاری‌های اجتماعی مبتلا نشوند. یقینا توجه عمیق به این نکات و عمل کردن دقیق به آنها، کوتاه‌ترین و اساسی‌ترین راه برای جلوگیری از انحرافات بلاخیز است.»
 
وی در ادامه در صفحه 393 در بخشی از تحلیل آیه 34 سوره مبارکه نساء نوشته است: «اسلام به دلیل اهمیتی که برای تربیت انسان‌ها در دوران کودکی به منظور ساختن اجتماعی سالم و موفق به انجام امور تکاملی قائل است و برای حمایت کامل از زن، مرد را به عنوان صاحب اصلی فرزند معرفی و موظف کرده است که متکفّل تأمین تمامی نیازهای زن باشد. نه تنها به علت ضعف جسمی او که قادر به دفاع از خود و فرزندانش نیست، او را از زورگویی زورمندان و فریبکاری حیله‌گران احتمالی جامعه ـ همانند یک گارد محافظ ـ در امان دارد؛ بلکه با طیب خاطر و با قبول این مسئولیت، درخواست ازدواج کند، هدیه‌ای هم به عنوان مهریه بپردازد و متعهد شود که تمامی مخارج خانه و زندگی او و فرزندانش را فراهم می‌کند تا زن با خیال راحت بتواند نقش طبیعی خود را ایفاء کند.»
 
چاپ نخست کتاب «چه باید کرد؟؛ مانیفستی (بیانیه‌ای) از قرآن» با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه در 428 صفحه،  به بهای 34 هزار و 500 تومان از سوی نشر علم راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها