یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
«گلاب»  به دو زبان خواندنی شد

کتاب دوزبانه «گلاب» همزمان با آغاز موسم گل و آیین گلابگیری با هدف معرفی خواص گل محمدی و گلاب و تاریخچه گلابگیری منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، کتاب «گلاب» نتیجه پژوهش‌های هادی اکبری و به قلم الینا چاوشی برای علاقه‌مندان و پژوهشگران داخلی و خارجی به دو زبان منتشر شده است. پیشینه کاشت گل‌محمدی، گیاه‌شناسی و کاربردهای آن همراه پیشینه گلابگیری و روش‌های سنتی و صنعتی از‌جمله محتوای این کتاب است.

گلاب، انواع آن، ویژگی‌های استفاده از این فناوری در زندگی روزانه مردم، خواص درمانی آن و کاربردهای اسانس گل محمدی نیز از دیگر مطالب این کتاب به شمار می‌آید. با توجه به فراوانی و پراکندگی جغرافیای محل‌ها و روستاها در کشت گل محمدی، مکان‌ها و کارگاه‌های گلابگیری برای بازدید گردشگران در این کتاب معرفی شده است. کتاب دو زبانه «گلاب» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 94 صفحه منتشر شده است.

گلابگیری در کاشان
سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان کاشان دو هزار و 100 هکتار است که از این طریق برای 13 هزار و 500 خانوار اشتغال فصلی ایجاد شده و درآمد حاصل تولید گل محمدی بیش از 560 میلیارد ریال است. یک‌هزار و 500 واحد گلابگیری سنتی در کاشان وجود دارد که براساس اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی از هر هکتار سطح زیر کشت گل محمدی حدود چهارهزار و 300 کیلوگرم گل محمدی برداشت و سالانه 15 هزار تن گلاب سنگین در این واحدها تولید می‌شود. برداشت گل محمدی در کاشان از اواسط فروردین از بخش مرکزی آغاز و تا پایان خردادماه در بخش قمصر، نیاسر و برزک ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها