این داستاننویس با اشاره به ویژگیهای بارز این کتاب گفت: گلستان سعدی چه از نظر زبان و چه از نظر نوع روایت از شاهکارهای ادبیات کشور ما محسوب میشود و مطالعه آن به من به عنوان یک نویسنده کمکهای بسیاری میکند و راههای نوینی پیش پای نویسنده قرار میدهند که در ادبیات مدرن وجود ندارد.
وی با اشاره به الهامات و بهرههایی که خود از خواندن گلستان در نگارش داستان برده، گفت: از تأثیرات مطالعه گلستان در آثارم باید بگویم که برخلاف ادبیات مدرن که به جزئیات میپردازد و حتی اسم دقیق افراد را هم ذکر میکند، من در آثارم افراد را با القاب آنها نام میبرم که این تأثیر ناخودآگاهی است از گلستان. وقتی میخوانم «درویشی را گفتند...» یا «خسیسی پای در آب نهاد...»، من هم در آثارم افراد را این گونه یاد میکنم.
اکبریانی در ادامه با انتقاد از کمبود آموزش ادبیات کلاسیک در نظام آموزشی امروز گفت: در گذشته آثاری چون گلستان سعدی در مکتبها و مدارس بسیار مورد توجه بوده، اما متأسفانه نثر گلستان سعدی برای مخاطب امروز آشنا نیست. بنابراین ورود به این وادی به مراتب برای ما سختتر است و اگر کسی میخواهد گلستان را بخواند ابتدا باید کمی تحمل و صبر به خرج دهد تا بتواند لذت آن را بچشد.
این داستاننویس در ادامه خطاب به نویسندگان حرفهای گفت: گلستان سعدی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد که میتوانند برای تولید آثار خود از آن بهره بگیرند. البته نباید به شکل تصنعی از آن استفاده کرد، بلکه باید آنقدر آن را بخوانند تا ملکه ذهن آنها شود و به صورت ناخودآگاه تأثیرات خود را بگذارد.
وی همچنین درباره شاخصترین آثاری که در دسترسترین قسمت کتابخانه شخصی خود قرار داده، گفت: آثاری چون «عجایبالمخلوقات» به تصحیح جعفر مدرسزاده، «هزار و یک شب» از انتشارات علمی سال در 1321، «مجموعه اشعار فروغ فرخزاد» از انتشارات مروارید، «دیوان حافظ» با تصحیح برگ نیسی، «کلیله و دمنه» و «داستانهای فولکلور مردم ایران» از کتابهای پرمراجعه من هستند که در دسترسترین جای کتابخانهام قرار دادهام.
نظر شما