سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
خالد حسینی: آزادی نوشتن بدون واهمه امری مقدس است/ حمایت خالق «بادبادک‌باز» از «خدیجه اسماعیلوا»

نویسنده «بادبادک‌باز» زندانی شدن نویسندگان را خطایی بزرگ می‌داند و معتقد است آزادی نوشتن بی‌ترس از تهدید و زندان امری «مقدس» است. وی حمایت قاطع خود را از «خدیجه اسماعیلوا»، نویسنده آدربایجانی در بند اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین، «اسماعیلوا» خبرنگار و محققی است که تا کنون جوایز بین‌المللی بسیاری کسب کرده است. وی که منتقد حکومت آذربایجان است بارها و به بهانه‌های مختلف به دادگاه احضار شده است. وی این بار به جرم تحریک یک انسان به خودکشی در باکو زندانی شده است و قرار است تا زمان تشکیل دادگاه در بند باقی بماند.

«اسماعیلوا» مترجم رمان معروف «بادبادک‌باز» به زبان آذری است. «خالد حسینی»، نویسنده افغانستانی این اثر پرفروش گفت: «تلاش برای ساکت کردن خدیجه و از بین بردن آزادی بیان وی صدای او را بیشتر به گوش مردم دنیا خواهد رساند. من به عنوان یک نویسنده آزادی نوشتار و به اشتراک گذاشتن عقاید با دیگران را امری مقدس می‌دانم. آزادی نوشتار یکی از حقوق اولیه هر انسانی است که حرفی برای گفتن دارد.»

انجمن نویسندگان بین‌المللی Pen نیز اعلام کردند که «اتهامات علیه «خدیجه» جعلی است و حکومت در پی آن است تلاش او برای نشان دادن صورت واقعی حکومت این کشور را سرکوب کند.»

پیش از اتهام تحریک یک فرد به خودکشی نیز رئیس‌جمهوری این کشور طی اظهاراتی 60 صفحه‌ای این نویسنده را به اقدام و توهین به جامعه آذربایجان متهم کرده بود.

«اسماعیلوا» تاکنون جوایز بسیاری از جمله جایزه شهامت در خبرنگاری را از موسسه رسانه‌های بین‌المللی مربوط به زنان گرفته است و نام وی در میان نامزدهای دریافت جایزه «شجاع‌ترین متفکرین دنیا» در فهرست مجله «آتلانتیک» نیز به چشم می‌خورد.

«خالد حسینی» گفت: «مایه افتخار من است که «خدیجه» با ترجمه کتابم صدای مرا به گوش مردم آذربایجان رساند. حالا نوبت من است که صدای او را به گوش مردم دنیا برسانم و از دنیا می‌خواهم برای درخواست آزادی وی و برگشت بی‌قید و شرط وی به عالم خبرنگاری، به من بپیوندند.»

دستگیری این نویسنده توسط دیگر سازمان‌ها نیز مورد انتقاد قرار گرفته است که این اقدام را تلاشی آشکار برای سرکوب کردن رسانه‌های جمعی در آذربایجان می‌داند. کنسولگری اروپا نیز اعلام کرد «این عمل تهدیدی جدی برای دیگر صداهای منتقد در این کشور است.»

در حال حاضر 9 خبرنگار دیگر و حداقل 5 وبلاگ‌نویس در آذربایجان در زندان به سر می‌برند. به همین دلیل گزارشگران بدون مرز آزادی این افراد بی‌گناه را تقاضا کرده است. گزارشگران بدون مرز اعلام کردند: «بهتر است پیش از مسابقات مهم اروپایی در ماه جولای این افراد را آزاد کنید زیرا این عمل شما سبب تخریب چهره کشور شما در عرصه‌های بین‌المللی خواهد شد و دنیا به دلیل برگزاری مسابقات ورزشی فریب شما را نخواهد خورد آقای «علی‌اف»! اقدامات شما در حوزه آزادی اطلاعات و احترام به اساسی‌ترین حقوق یک انسان مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها