چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
«کینوآ» کتاب می‌شود/ انتشار کتابی درباره امنیت غذایی

حمیدرضا بزرگی، جانشین مسئول پژوهشکده تحقیقات، توسعه و ترویج گیاهان راهبردی سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان از تالیف کتابی درباره نتایج پژوهش در زمینه نخستین کشت گیاه «کینوآ» در ایران خبر داد.

حمیدرضا بزرگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تلاش‌های مشترک خود در تالیف کتاب اظهار کرد: در حال تالیف کتابی درباره گیاه «کینوآ» با نظارت و مشارکت دکتر ابراهیم آذرپور، مسئول پژوهشکده تحقیقات، توسعه و ترویج گیاهان راهبردی سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان هستم. تالیف این کتاب از دو سال پیش آغاز شده و نخستین اثر در این زمینه به‌شمار می‌آید.      
 
جانشین مسئول پژوهشکده تحقیقات، توسعه و ترویج گیاهان راهبردی سازمان بسیج دانشجویی استان گیلان افزود: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سال 2013 را با هدف تاکید بر اهمیت «امنیت غذایی» در جهان به‌ویژه کشور‌های جهان سوم، به نام گیاه «کینوآ» نام‌گذاری کرده بود؛ این گیاه بومی مناطق آمریکای جنوبی مانند کشورهای پاراگوئه است. کشور‌هایی از‌ جمله ایالات متحده آمریکا به‌عنوان وارد کننده «کینوآ» در دنیا شهرت دارد.
 
بزرگی ادامه داد: ایران در طرح تحقیقاتی سازمان (فائو) در ردیف یکی از کشور‌های پایلوت قرار گرفت؛ این سازمان جهانی، رشد این گیاه در سرزمین کشور‌های مختلف مانند آفریقایی، ایران و مصر را پیگیری کرد. دو موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر تهران و کرج، طی امضاء قرار‌دادی با فائو مسئولیت ارائه گزارش درباره قابلیت کشت این گیاه در ایران را برعهده گرفتند. کتاب مورد نظر نیز انعکاسی از نتایج پژوهش‌ درباره کشت «کینوآ» در استان گیلان است.
 
از مترجمان کتاب «زراعت و ترویج استویا» گفت: از ویژگی‌های این گیاه می‌توان به قابلیت رشد در شرایط اقلیمی سخت اشاره کرد. نخستین کشت بهاره و ترجمه کتاب «مقدمه‌ای بر گیاه کینوآ» درباره این گیاه در سال 94 صورت گرفت. به پیش‌بینی سازمان‌های جهانی «کینوآ» به دلیل ویژگی‌های غنی غذایی، نقش اساسی در آینده غذایی جهان پیدا خواهد کرد همان‌طور که در حال حاضر نیز در برخی مناطق دنیا از این گیاه به‌عنوان مکمل غذایی بسیار مفید استفاده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها