سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
«خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» خواندنی شد

کتاب «خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» اثر طاهره غلامی از سوی نشر کتابدار راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» در 6 فصل «خدمات مرجع دیجیتال»، «میز مرجع دیجیتال»، «انواع خدمات مرجع دیجیتال»، «زیرساخت‌های خدمات مرجع دیجیتال»، «چالش‌های خدمات مرجع دیجیتال» و «معیارها و استانداردهای ارزیابی خدمات مرجع دیجیتال» تنظیم شده است.

فصل نخست، مقدمه‌ای درباره تاریخچه و معرفی خدمات مرجع دیجیتال، چرایی، خط مشی و هدف پیدایش آن است.

فصل دوم، به فرآیند مرجع و انواع خدمت مرجع، مصاحبه مرجع، نقش و مهارت‌های مورد نیاز کتابدار مرجع برای ارائه خدمات مؤثر و کارآمد اختصاص دارد.

در فصل سوم، انواع خدمات مرجع، مزایا و معایب هر کدام، نرم‌افزارهای رایج در خدمت مرجع دیجیتال (همراه با معرفی خدمات مرجعی چون از کتابدار بپرس و خدمات مرجع مشارکتی و نمونه‌های دیگر)، خدمات مرجع و اطلاع‌رسانی در وب و خدمات مرجع موتورهای جست‌وجو شرح داده‌شده است.
 
فصل چهارم، به مؤلفه‌های طراحی خدمات مرجع دیجیتال، از قبیل شناخت زیرساخت‌ها و فناوری، شناخت همکاران، شناخت مخاطبان و شاخص‌های مورد توجه در طراحی مرجع دیجیتال پرداخته است.
 
فصل پنجم، درباره چالش‌ها و فرصت‌هایی است که خدمات مرجع دیجیتال آورده است: مطالبی چون هزینه‌ها و فرصت‌ها برای کتابخانه‌ها، تأثیر خدمات مرجع دیجیتال بر کتابخانه‌ها (شامل تغییر در رویکرد کاربران، تغییر در رویکرد کتابداران، تغییر در آموزش، تغییر در حجم کار و فضای کاری کتابخانه‌ها و در نهایت چالش‌های مربوط به حقوق نسخه‌پردازی در محیط مرجع دیجیتال)
 
فصل ششم، بهبود و ارتقای کیفی سطح خدمات مرجع، ابزارها و استانداردهای سنجش کیفی را برای کتابداران مطرح می‌کند، با این سرفصل‌ها: ارزیابی خدمات مرجع دیجیتال، استانداردهای کیفی خدمات مرجع، معیارهای عملکرد استانداردهای کیفی و مؤلفه‌های پوشش این استانداردها.

نخستین چاپ کتاب «خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی» اثر طاهره غلامی، با شمارگان 1000 نسخه، در 233 صفحه، به بهای 160 هزار ریال از سوی نشر کتابدار منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها