سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
«فعالیت ورزشی تمرین دیابت» در قفسه‌ کتابفروشی‌ها نشست

نخستین چاپ کتاب «فعالیت ورزشی تمرین دیابت (با رویکرد اثرات فعالیت بدنی بر پیشگری و کنترل دیابت)» از سوی نشر علوم ورزشی به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین چاپ کتاب «فعالیت ورزشی تمرین دیابت (با رویکرد اثرات فعالیت بدنی بر پیشگیری و کنترل دیابت)» نوشته مشترک دکتر سحر دانشور، زهره‌ هاشم‌آبادی،‌ امیر عباسقلی‌‌پور،‌ مرضیه افتخاری و الهه محرابی‌زاده‌ از سوی انتشارات علوم ورزشی به بازار کتاب عرضه شده است.
 
«تلخی دیابت شیرین»، «تغذیه دیابتی‌ها»، «ورزش برای افراد دیابتی»، «اثرات ورزش بر دیابت»، «ورزش‌های مفید برای کودکان و سالمندان دیابتی» و «دیابت و بارداری» 6 فصل این کتاب را شامل می‌شوند. 
 
دیابت چیست؟
در نخستین فصل کتاب در تعریف دیابت آمده است: «دیابت یا بیماری قند،‌ بر‌ اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می‌آید. انسولین هورمونی است که موادی مانند غذایی قندی و نشاسته را در بدن به انرژی تبدیل می‌کند. تا‌کنون علت بروز این بیماری کشف نشده است، اما گمان می‌رود که زمینه مساعد ژنتیکی و عوامل محیطی، چاقی و بی‌تحرکی در ابتلا به این بیماری نقش مؤثری داشته است. انسولین ماده شیمیایی پروتئینی است که از سوی سلول‌هایی به نام سلول «بتا» که در جزایر لانگراس در لوزالمعده قرار دارند، تولید می‌شود و وظیفه کنترل قند خون در بدن را به ‌عهده دارد. با ورود غذا به لوله گوارش و تجزیه آن، قند موجود در غذا از طریق پرز‌های جدار دستگاه گوارش وارد خون می‌شود.»
 
در بخش دیگری از این فصل کتاب درباره دیابت نوع دوم می‌خوانیم: «دیابت نوع دوم یک بیماری متابولیکی اپیدمیک است که براساس تخمین‌های ارائه شده، حدود پنج تا هشت درصد افراد بزرگسال دنیا به آن مبتلا هستند. فدراسیون بین‌المللی دیابت تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دوم را در سال 2010، 285 میلیون نفر در دنیا گزارش کرد و پیش‌بینی می‌کند تا سال 2030 به 438 میلیون نفر برسد. در دنیا هزینه مستقیم و غیر‌‌مستقیم بیماری دیابت 174 بیلیون دلار در سال گزارش شده است. خطر مرگ‌ و میر زودرس،‌ بیماری‌های قلبی،‌ کلیوی، عصبی و نابینایی در افراد دیابتی دو برابر افراد غیر‌دیابتی است.»
 
وزن، رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب افراد دیابتی
در دومین فصل کتاب به مواردی درباره کاهش وزن،‌ کاهش میزان مصرف غذا،‌ مصرف کمتر شیرینی‌ها،‌ راه‌های دیگر برای مصرف کمتر شیرینی‌ها، راه‌های دیگر برای کاهش مصرف چربی برای افراد مبتلا به دیابت اشاره شده است. نویسندگان در این فصل برای کاهش میزان مصرف غذا به مخاطبان توصیه می‌کنند تا به جای خوردن غذا در یک ظرف بزرگ، از یک ظرف کوچکتر استفاده کنید. در کنار غذا از آب یا نوشابه‌های کم کالری مصرف کنید. فقط در زمان وعده‌های غذایی،‌ غذا مصرف کنید. در صورتی‌که بین وعده‌‌های غذا احساس گرسنگی کردید، از نوشیدنی‌های بدون کالری مثل چای یا قهوه بدون شکر مصرف کنید.
 
در فصل سوم چهار‌ نوع از فعالیت‌های بدنی که می‌تواند برای مبتلایان به دیابت مفید باشد عبارتند از افزایش فعالیت‌های بدنی روزمره،‌ انجام تمرینات آئروبیک،‌ انجام تمرینات قدرتی و تمرینات کششی. همچنین فعالیت‌های بدنی مانند تمرینات هوازی، تمرین مقاومتی و تمرینات ترکیبی هوازی و مقاومتی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه شده است.
 
کنترل دیابت با ورزش
«آثار ورزش در افراد دیابتی غیروابسته به انسولین» یکی از موضوعات مهم مورد بحث در چهارمین فصل کتاب است. در افراد غیروابسته به انسولین، ورزش عامل اصلی کنترل قند خون است. عامل بعدی مصرف صحیح مواد غذایی است. مطالعات اخیر نشان داده است که اجرای برنامه ورزشی منظم، ارزش بالایی در کنترل غلظت خون دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی، در پیشگیری از پیدایش دیابت نوع دو غیر‌وابسته به انسولین نیز موثر است.
 
در بخش دیگری از این فصل کنترل بیماری دیابت،‌ کنترل وزن، آمادگی عضلانی، کاهش نیاز به دارو‌های خوراکی انسولین،‌ اعتماد به‌‌نفس بیشتر، تحمل تنش‌های عصبی به‌عنوان فواید برنامه منظم ورزشی برای افراد دیابتی فهرست شده‌اند.
 
کودک و دیابت
«تغذیه کودک دیابتی چگونه  باید باشد؟» از مواردی است که نویسندگان در پنجمین فصل کتاب به آن پرداخته‌اند. براساس محتوای این فصل کتاب، باید بدانید که رژیم غذایی مناسب و منظم در کنار تزریق انسولین برای کنترل بیماری کودک اهمیت زیادی دارد تا مانع افت قند‌خون (هیپوگلیسمی) شود. کودک دیابتی در طول روز باید علاوه بر وعده‌های غذایی اصلی،‌ حداقل سه نوبت نیز از مواد غذایی مناسب به‌عنوان وعده‌های فرعی (در مجموع حداقل 6 وعده غذا در روز)‌ استفاده کند. در وعده‌های غذایی فرعی باید حتما مواد نشاسته‌ای گنجانده شود. تغذیه قبل از خواب کودک مهم است، زیرا از افت قند‌خون در طول شب جلوگیری می‌کند. رژیم غذایی مناسب شامل مواد نشاسته‌ای مثل نان، سیب‌زمینی، برنج،‌ حبوبات،‌ لبنیات،‌ تخم‌مرغ و گوشت است. چربی غذا باید کم و بیشتر از نوع نباتی باشد و از غذا‌های فیبر‌دار استفاده شود.

شرایط بروز دیابت حاملگی کدامند؟
یکی از موضوعاتی که در ششمین فصل کتاب مورد بررسی قرار گرفته «شرایط بروز دیابت حاملگی» است که شامل سن بالای 30 سال مادر،‌ چاقی بیش از حد مادر، ‌سابقه تولد جنین مرده در حاملگی‌های قبلی، ابتلا به دیابت در افراد درجه یک خانواده،‌ سابقه تولد نوزاد بالا‌تر از چهارم و نیم کیلو‌گرم،‌ ابتلا به سندرم تخمدان بلی‌کیسینگ در فرد،‌ خطر ابتلای عمده در این مادران،‌ ابتلای دیرس مادر دیابت،‌ ایجاد تخمدان پلی‌کیسینگ (p.c.o) و ماکروزومی نوزاد است.
 
نخستین چاپ کتاب «فعالیت ورزشی تمرین دیابت (با رویکرد اثرات فعالیت بدنی بر پیشگیری و کنترل دیابت)» با شمارگان پنج‌ هزار نسخه در 116 صفحه، به بهای 15 هزار تومان از سوی نشر علوم ورزشی منتشر شده است.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها