یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
برپایی نشست کانون ادبی در قم/ اشعار پانته‌آ صفایی نقد شد

نشست کانون ادبی در دو گروه «کودک و نوجوان» و «بزرگسال» و نقد شعر پانته‌آ صفایی در کتابخانه علامه امینی قم برگزار شد.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، نشست کانون ادبی در دو گروه «کودک و نوجوان» و «بزرگسال» با مربیگری رقیه ندیری، شنبه (28 آذر) در کتابخانه علامه امینی قم برگزار شد. 

موضوع نشست در گروه کودک و نوجوان مباحث آزاد شامل نوشته‌ها، داستان‌ها و مقاله‌های اعضا و در گروه بزرگسال اشعار پانته‌‌آ صفایی بود که علاقه‌مندان پس از ارائه به نقاط ضعف و قوت آن پرداخته و سپس مباحث مطرح شده را به نقد و بررسی گذاشتند.

رقیه ندیری، مربی این کانون به تفاوت‌های مقاله‌نویسی و داستان‌نویسی اشاره کرد و گفت: هر یک از این مقوله‌ها قواعد و اسلوب مخصوص به خود را داراست. 

وی در بخش دیگری از سخنانش ماهیت شعر «صفایی» را بیشتر درباره ظرفیت‌های زنانه دانست و افزود: در اشعار وی از عشق و عواطف بانوان سخن به میان می‌آید بدون اینکه اشاره‌ای به دیگر توانمندی‌های زنان داشته باشد.

این مربی کانون با اشاره به اشعار حافظ که به خوبی توانسته شرایط جامعه خویش را بیان کند ادامه داد: متاسفانه پانته‌آ صفایی نتوانسته تصویر درستی از زنان امروز جامعه اسلامی ایرانی به تصویر بکشد چرا که او تنها ویژگی زنان را در عشق خلاصه کرده است.

ندیری «تصویرسازی» در اشعار «صفایی» را از نقاط قوت شعری او خواند و افزود: پانته‌آ به شدت تصویرگراست و تصویرهای ناب و خلاقی دارد که از هیچ جایی گرفته نشده‌اند.

وی شعرهای صفایی را کلاسیک و بیت‌محور دانست و گفت: می‌بینیم که در چند بیت از سروده‌های وی از یک فضا سخن به میان آمده و در دیگر ابیات نیز از مکان‌های دیگر یاد می‌کند.

این منتقد در پایان سخنانش با بیان اینکه سبک شعری صفایی رمانتیک و کلاسیک است، یادآور شد: زمانی که پانته آ از نگاه عاشقانه فاصله می‌گیرد شاهدیم که آثارش نیز عمیق‌تر می‌شود.  

زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان دیگر سخنران این نشست بود که یکی از رسالت‌های کتابخانه را پرورش استعدادهای نوجوانان و جوانان در زمینه‌های شعر و ادبیات به منظور آشنایی با نویسندگان و آثار آنان دانست و بیان کرد: به همین دلیل کتابداران فعالیت‌های متنوعی را در این زمینه برای تمام سنین به ویژه نوجوانان و جوانان در راستای سیاست‌های فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی انجام می‌دهند.

وی در پایان افزود: نشست کانون ادبی هر دو هفته یک‌بار ویژه اعضاء و علاقه‌مندان در کتابخانه برگزار می‌شود.

در این نشست به معرفی و نقد کتاب «آویشن و اندوه» و «دیشب کسی مزاحم خواب شما نبود؟» از آثار شعری پانته‌آ صفایی پرداخته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها