سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
پژوهش‌های عصر قاجار در قاب نخستین شماره «ممالک محروسه» نشست

نخستین شماره نشریه پژوهشی «ممالک محروسه» که به طور اختصاصی به دوره قاجار می‌پردازد به کوشش محسن خليلی، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین شماره نشریه پژوهشی «ممالک محروسه» به صاحب امتياز، مدير مسئول و سردبيری، دكتر محسن خليلی، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شد.

«مؤلفه­‌های ادبیات حماسی در نخستین «جهادیه»های روزگار قاجار»، نوشته محمدامیر احمدزاده، «تکنیک‌های کنستیتوشن در سیستم ممالک محروسه»، نوشته روح‌اله اسلامی، «دشواری هویت در روایت صادق‌خانِ مستشارالدوله از مشروطیت»، نوشته محسن خلیلی، «نشانگانِ فروپاشيِ دودمان قاجار در هفت متن ادبی»، نوشته حسن زرگری سنقز، «تابوی سیاسی در سه روزنامه‌ی قانون، صوراسرافیل و کاوه»، نوشته سمیه زمانی برخی از مطالب نخستین شماره «ممالک محروسه» را تشکیل می‌دهند.

«فروش مناصب و مراتب در دوره‌های اِدو و قاجار»، نوشته علی گل‌محمدی، «مهدعلیا: بازیگری موفق، سیاستْ‌مداری ناکام»، نوشته مرتضی منشادی، «مطبوعاتِ ایرانیانِ جلایِ‌وطنْ‌کرده و علمای مشروطه‌خواهِ عتبات»، پردیس مینوچهر(به‌پارسی‌گردانیِ رضا دانشمندی)، «حیثِ خیالی» و «قانون‌گذار در دوره‌ی تكوین سیاست مدرن در ایران» نوشته مهدی نجف‌زاده دیگر مطالب این نشریه است.

ممالك محروسه اگرچه در اولين شماره خود قالب مقاله را برای پژوهش‌هایش برگزيده، اما در نظر دارد كه پا را از اين فراتر نهاده و به تدريج قالب‌های ديگر همچون مصاحبه، گزارش و... را در خود جای دهد. اگرچه سبك كاری اين شماره نشريه به مجلات علمی و پژوهشی شبيه است، اما دغدغه ممالك محروسه به دست آوردن درجه علمي همچون علمی- پژوهشی و يا علمی- ترويجی نيست. قالب شماره يك، اولين گام اين نشريه برای ورود به عرصه نشر است.
 
تا به امروز جای خالی يك نشريه كه به طور تخصصی به قاجار و قاجاريه بپردازد، احساس می‌شد. از اين رو ممالكه محروسه درصدد است تا اين جای خالی را در حد توان خود پر كند. بنابراين چاپ اولين شماره نشريه می‌تواند نويدی برای پژوهشگران اين دوره تاريخی باشد.
 
«ممالك محروسه»، نشريه‌ای به معنای دقيق كلمه خصوصی است. يعنی نه تنها به هيچ جريان و گروه سياسی وابستگي ندارد؛ بلكه حتی از پشتوانه مالی هيچ گروهی نيز برخوردار نيست. اين مساله به همان ميزان كه كار را برای گردانندگان اين نشريه سخت می‌كند، رسالت علاقه‌مندان پژوهش درباره قاجار را نيز سنگين می‌كند. دو راه برای حمايت اين نشريه وجود دارد: يكی خريد و تهيه و ديگر ارسال مطلب به آن.
 
صاحب امتياز، مدير مسئول و سردبير نشريه «ممالك محروسه»، دكتر محسن خليلی، استاد گروه علوم سياسی دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشگر دوره قاجاريه. بخش عمده‌ای از مقالات، كتبی كه وی نگاشته در زمينه اين دوره تاريخی منتشر شده است.

ممالکِ محروسه، ویژه پژوهش‌های تاریخِ دوره قاجار است و از چاپِ نوشتارهایی که دیگر دوران‌های تاریخِ ایران را دربرداشته باشد، خودداری می‌کند. دو استثناء وجود دارد؛ یکی، پیشینه و سرنوشتِ ایل قاجار است که می‌تواند دورانِ پیشاقاجار و پساقاجار را پوشش دهد؛ و، دوم، مواردی است که درباره یکی از موضوعاتِ پژوهشی، میانِ قاجاران و دیگر کشورها، مقایسه صورت می‌پذیرد. نوشتارهایِ مقایسه‌ایِ ایران محورانه، که به تاریخِ ایران مرتبط می‌شود، می‌بایست مقایسه‌هایِ درون قاجاری باشند و نه مقایسه قاجاران با دیگر دوران‌های حکومت‌گری در ایران. منظور از دورانِ قاجار، آغاز سلطنت آقامحمدخان قاجار تا سوم آبان 1304خورشیدی است.
 
ممالکِ محروسه، نوشتارهای پژوهشیِ (تألیف و بازنشر[اسنادِ منتشرنشده] و تصحیح [نسخه‌های خطی] و پارسی گردانی) پژوهشگران را، پس از داوری‌هایِ بی‌طرفانه، منتشر می‌کند: تاریخ‌نگاریِ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، علم، زنان، دینی و مذهبی، اداری و دیوانْ‌سالاری، نهادهای مدنی و سیاسی و حقوقی، رخ‌دادهای سیاسی، روابط خارجی و دیپلماسی، اقتصاد سیاسی، اندیشه سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی و تاریخی، محلی، ادبیات، هنر و معماری و موسیقی، حقوق و قانون، مطبوعات و نشریات، نظامی، حکومت‌های محلیِ ایالات و ولایات، شرحِ حال‌نویسی و نخبگان و رجال قاجار، ایل و خاندانِ قاجار، القاب و عناوین و مناصب و مراتب، مرزها و جغرافیای سیاسی، مکاتبات سلطنتی، فرمان‌ها، اسنادِ معاهدات و قراردادها، انواع نوشتارهای اداری و دیوانی، گزارش‌های اقتصادی، شجره‌نامه‌های قاجاری، منشوراتِ فرهنگی، اوراق و اسنادِ نظامی، اسنادِ قضایی، گزارش‌ها و اسناد و مکتوباتِ مالی، مکاتبات خصوصی و خانوادگی، مردم‌شناسی، آداب و رسوم و فرهنگِ عامه، پژوهش‌های زبان‌شناختی و زبان‌شناسیِ تاریخی.

نخستین شماره نشریه «ممالك محروسه» را می‌توانيد به قيمت ۱۵‌هزار تومان از كتابفروشی‌های معتبر تهيه كنيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها