دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
افروز: امروز کتاب زینت‌ مجلس خانه‌ها شده است/ باید برای علم نافع کتاب بخوانیم

غلامعلی افروز، استاد پیشکسوت حوزه روان‌شناسی، در آیین اختتامیه بیست و دومین جشنواره کتاب سال دانشجویی با اشاره به اهمیت توجه به کتاب و کتابخوانی از دوران دبستان گفت: کتاب زینت مجلس خانه‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین اختتامیه بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی و نخستین دوره انتخاب کتاب سال دانشجویان فارسی‌نویس، پیش از ظهر دوشنبه 25 آبان‌ماه با حضور دکتر سیدحمیدرضا طیبی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی، دکتر غلامعلی افروز، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب و سعید پورعلی، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 
غلامعلی افروز، استاد پیشکسوت حوزه روان‌شناسی و مسئول کرسی‌‌های نظریه‌پردازی علوم رفتاری در این نشست با اشاره به برکات تشکیل سازمان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در سال 62 شورای مرکزی جهاد دانشگاهی تأسیس و مدیریت آن به من محول شد. بذر بسیار پربرکتی کاشته شد و امروز شاهد ثمرات فراوان آن هستیم. جهاد دانشگاهی به‌عنوان یکی از خلاق‌ترین، فرهنگی‌ترین و پویاترین نهاد‌های کشور محسوب می‌شود که قداست خاص خود را حفظ کرده است.
 
وی افزود: در هفته کتاب و کتابخوانی همه از کمرنگ بودن فرهنگ کتابخوانی حرف می‌زنند. فصلنامه پژوهشکده دانشگاه از یک‌هزار به 100 نسخه کاهش پیدا کرده است، در حالی‌که وقتی از مدرسان و دانشجویان درباره محتوای مطالب می‌پرسیم، اعلام می‌کنند که فرصتی برای مطالعه پیدا نکردند؛ در واقع بیشتر به فکر چاپ مقاله هستند. کتاب امروزه به زینت مجلس خانه‌ها تبدیل شده است. شایسته است تا درباره دلایل بی‌توجهی به مطالعه کتاب بنویسیم.
 
افروز گفت:‌ هیچ راهی برای بهبود اوضاع کتابخوانی وجود ندارد، به‌غیر بازگشت به خانواده و دبستان. والدین و معلمان در هفته حداقل یک عنوان کتاب متناسب با ویژگی‌های شناختی فرزندشان به خوبی مطالعه و برای کودکانشان با نوازش و محبت نقل کنند؛ بچه‌ها شیفته کتاب خواهند شد. بیش از 100 هزار مدرسه و یک میلیون کلاس درس در کشور وجود دارد. اگر هر معلم با این روش به نقل کتاب در کلاس بپردازد، آمار قابل توجهی خواهیم داشت.
 
برنده جایزه سازمان بهداشت جهانی در ادامه اظهار کرد: خانواده و معلم می‌توانند فرهنگ‌آفرین باشند. کشوری که فرزندانش به معلم شدن علاقه داشته باشد، فرهنگی می‌شود؛ معلمان در حقیقت الگوی اجتماعی انسان هستند. گاهی معلم نقش مهم‌تری نسبت به خانواده ایفا می‌کنند. باید برای علم نافع کتاب بخوانیم که به دنبال آن پیام زیبا تولید می‌شود.
 
وی ادامه داد: کتاب‌های مونتاژی زیاد تولید می‌شود. یک عده در اتاق‌های خود نشسته‌اند و با تکیه بر اطلاعات عمومی و نه‌ تخصصی به تولید کتاب می‌پردازند. تولید انبوه کتاب در کشور ما مانند بسیاری از کشور‌ها وجود دارد، اما نکته مهم، توجه ناشران به تولید محتوای‌های جدید از سوی مؤلفان است. آثار در مؤسسات و شرکت‌های بزرگ انتشاراتی بعد از داوری‌ها به معنای واقعی علمی منتشر می‌شوند. مولفان باید با ویژگی‌های خلاق و نوآوری به تولید کتاب دست بزنند.
 
افروز افزود: نویسندگان خلاق دارای 27 خصوصیت هستند که مهم‌ترین آن‌ها تبسم، اندیشه معنوی، سعی در شکست بن‌بست‌ها، دیدن وضعیت موجود و اندیشیدن برای خلق وضعیت مطلوب است. اگر وضعیت موجود را نبینیم و بعد به تولید کتاب دست بزنیم، شاهد چاپ کتاب و رساله‌های دانشگاهی خواهیم بود که با رساله‌های 25 سال پیش فقط در طراحی جلد متفاوت هستند. از ظرفیت‌های هوشی خود استفاده نمی‌کنیم و در نتیجه شاهد توقف تلاش هستیم.   
 
رئیس پیشین سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران، با اشاره به اهمیت ارزیابی کتاب‌های دانشگاهی اظهار کرد: نگاه دوباره به فرم‌های ارزیابی کتاب‌های دانشگاهی ضروری است. به‌عبارتی دیگر در این فرم‌ها بپرسیم که آیا حرف تازه‌ای در کتاب آمده است تا حلقه تازه‌‌ای بر زنجیره علمی افزوده شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها