یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
ربیعی: تدوین سند ملی کتاب نیاز امروز جامعه است/ درخواست هفتگانه دبیرکل نهاد برای پیش‌بینی در برنامه بودجه 95

علی ربیعی، وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین تکریم مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد:« اگر می‌خواهیم سوی اهداف بلند در حوزه کتاب پیش برویم احتیاج به تدوین سند ملی کتاب داریم.» علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز خواستار تشکیل فوری جلسات کارشناسی برای تحقق هفت درخواست خود در تنظیم برنامه و بودجه سال 95 شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تکریم مقام کتابدار و ترویج فرهنگ کتابخوانی صبح امروز (24 آبان 1394) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، محمدرضا مجیدی، رئیس کتابخانه مجلس، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از مسئولان فرهنگی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تالار وحدت تهران برگزارشد.

علی ربیعی، وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم طی سخنانی گفت: من امروز نه به عنوان یک وزیر، بلکه به عنوان یک علاقه‌مند به کتاب که کتاب نوشته و کتاب‌هایش در هشت سال دولت گذشته اجازه چاپ و انتشار نیافته سخن می‌گویم. می‌خواهم از زبان فردی دغدغه‌مند صحبت کنم که غصه امروزش این است که چرا وضع کتاب چنین است و چرا کسی از راه نوشتن نمی‌تواند ارتزاق کند. 

وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر لزوم تدوین سند ملی کتاب افزود: ما در فرایند تولید، توزیع و مصرف کتاب، از مؤلف گرفته تا مترجم، ناشر، مردم و افرادی که در کتابخانه‌ها مشغول به کارند ذینفعان بسیاری داریم و اگر می‌خواهیم به سوی اهداف بلند در حوزه کتاب پیش برویم احتیاج به تدوین سند ملی کتاب داریم که همه این اقشار در آن دیده شوند. 

وی افزود: اولین چیزی که در این سند باید مدنظر قرار گیرد جایگاه مؤلف، مترجم و به طور کلی پدیدآورنده اثر است و مهم‌ترین و اصلی‌ترین چیزی که پدیدآورندگان می‌خواهند، «امنیت» و «آزادی» است. البته این دیدگاه نیازمند برداشتی درست است تا به برخی تفکرات نسبت داده نشود. البته هیچ جامعه‌ای بدون محدودیت نیست و پدیدآورندگان نیز به خوبی این موضوع را درک می‌کنند. 

ربیعی افزود: ناشران دیگر قشری هستند که در وهله بعد باید مورد توجه قرار گیرند و همچنین سیاست‌گذاران ما در بخش فرهنگ و هنر باید نظامی را طراحی کنند که مواجهه ناشران و پدیدآورندگان با ممیزی‌ها رابطه چارچوبی شناخته‌شده داشته باشد که اگر چنین باشد ما باید دیگر به ممیزی قبل از انتشار نیازی نخواهیم داشت. همچنین در این سند پخش و توزیع و عدالت در دسترسی به کتاب نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این پرسش که «چگونه می‌توانیم جامعه را به کتابخوانی عادت دهیم» گفت: نظام آموزشی ما باید مشوق کتابخوانی شود. من بخش عمده‌ای از شکل‌گیری شخصیتم را مدیون کانون پرورش فکری کودک و نوجوان می‌دانم بنابراین دسترسی به کتاب را باید در روستاها نیز اجرا کنیم. ما در نظام توزیع کتاب اگرچه سنتی عمل می‌کنیم اما به تعبیر من عدالت فرهنگی در دسترسی به کتاب است که باید آن را باید در نظام توزیع لحاظ کنیم.

ربیعی یادآور شد: نسل ما این گونه پیش آمد که ابتدا شریعتی خوان شدیم و بعد به آثار جلال آل احمد و آثار شهید مطهری رو آوردیم حتی مارکس و کتاب سرخ مائو را هم خواندیم و این نسل نسلی شد که هم برای انقلاب جنگید و هم تا به امروز پای ارزش‌های دینی خود ایستاده‌ایم. آن نسلی که به تعبیر شهید مطهری که شاگرد علامه طباطبایی است برای درس مارکسیسم باید یک مارکسیست در دانشگاه درس بدهد و نقد بشود.

درخواست هفتگانه دبیرکل نهاد برای پیش‌بینی در برنامه بودجه 95
علیرضا مختارپور در این مراسم با ارائه گزارشی از خدمات فرهنگی در حوزه توانمندسازی کتابداران، بحث ترویجی کتاب، مسائل اداری مالی و مسائل و مسائل معیشتی کتابداران، گفت: در زمانی که دولت تدبیر و امید سر کار آمد، میزان حقوق کتابداران روستایی ما و سایر کتابداران از 25 هزار تومان، 125 هزار و 200 هزار تومان بود که با تلاش مستمر همکارانم در نهاد، امروز این عدد به 750 هزار تومان و یک میلیون و صد هزار تومان رسیده است.

وی افزود: بنابراین می‌توانم بگویم که یکی از نهاد کتابخانه‌های عمومی یکی از نهادهایی که تغییر و تدبیر و امید در دولت جدید در آن به وضوح قابل مشاهده است نهاد کتابخانه‌ها است، اما تمامی این خدمات پرشور توسط کتابداران و کارکنانی صورت گرفته که همچنان در پایین‌ترین از سطح بهره‌مندی از حقوق و مزایا به سر می‌برند.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خطاب به مسئولان حاضر در این مراسم گفت: کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی و همین‌طور کتابداران دیگر دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی تعداد بسیار زیادی نیستند که اصلاح و ترمیم حقوق و رسیدگی به معیشت آنان بار سنگینی بر دوش دولت خدمت گذار بگذارد. مجموع تمام کتابداران کشور کمتر از 10 هزار نفر هستند که با اختصاص بودجه‌ای نه چندان سنگین می‌توان برای آنان آرامش و امنیت خاطر قابل توجهی فراهم کرد. 

وی افزود: این عزیزان که سال‌ها با تحمل محرومیت‌های فراوان بهترین و بیشترین خدمات را به مردم ارائه داده‌اند هرگز خدمات خود را مشروط به این توجهات نکرده‌اند؛ بدون شک توجه مسئولان به موضوع معیشتی کتابداران بازتاب مثبتی در فعالیت آنها نیز خواهد داشت.

علیرضا مختارپور با اعلام تجدید عهد کتابداران و خدمت گذاران عرصه کتاب و کتابخانه‌ها و کتابخوانی را با آرمان‌ها و ارزش‌های امام راحل، مقام معظم رهبری و تدابیر دولت تدبیر و امید، خواستار تشکیل فوری جلسات کارشناسی برای تحقق هفت درخواست خود در تنظیم برنامه و بودجه سال 95 شد. این درخواست‌ها عبارتند:

1- تغییر فصول بودجه و اختصاص بخشی از بودجه در فصل یک که افزایش آن متناسب با میزان افزایش در نهادها و دستگاه‌های دیگر است. 

2- تأمین افزایش حقوق و مزایای کتابداران فصل یک بودجه مشابه برخی دیگر از نهادهای عمومی

3- افزایش بودجه تملک دارایی برای تأمین منابع کتاب، نشریات و منابع دیجیتالی

4- تخصیص بودجه برای ساخت، تجهیز و تعمیر به نهاد کتابخانه‌ها

5- تعیین شغل کتابداری به عنوان یکی از مصادیق مشاغل سخت و زیان‌آور برای شاغل

6- تخصیص بخشی از بودجه حمایت از نشر و کتاب دستگاه‌های فرهنگی به تأمین منابع مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی

7- اختصاص بخشی از اعتبارات مناطق محروم به احداث، توسعه، تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های روستایی 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها