یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
مختارپور: خبرنگاران حوزه کتاب می‌توانند سفیران کتابخوانی در جامعه باشند

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر لزوم به کارگیری ابتکاراتی جدید در تبلیغ و معرفی کتاب، عنوان کرد: خبرنگاران کتاب می‌توانند به عنوان سفیران کتابخوانی به مدارس و دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی و مساجد و مراکز مختلف بروند و به شیوه‌های مختلف، به تبلیغ و معرفی کتاب بپردازند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نشست «کتاب‌خوان» ویژه اصحاب رسانه شامگاه گذشته  23 آبان، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیران و معاونان این نهاد و همین‌طور جمعی از خبرنگاران فعال در حوزه کتاب، در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

علیرضا مختارپور در این مراسم، با اشاره به برگزاری 200 نشست کتابخوان در سراسر کشور، گفت: آقای الهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، گزارش کاملی از برگزاری این نشست‌ها به صورت دقیق، توصیفی، آماری و با تفکیک موضوع کتاب‌ها، معرفی کننده‌ها، رده‌ها و شهرهای مختلف و هر اطلاعاتی که می‌توان از آنها استخراج کرد آماده کرده‌اند و ان‌شاءالله آن را در روز سه‌شنبه در اختیار همکاران‌مان در رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین با اعلام حمایت از اهالی رسانه‌ای که خود مؤلف هستند، گفت: یکی از همکاران رسانه‌ای در این نشست فرمودند که کتاب‌هایی که معرفی می‌شود و مؤلف آن از اهالی رسانه هستند، از سوی نهاد خریداری شود و مورد حمایت قرار گیرد و ما هم می‌گوییم چشم و اصلاً تشویق می‌کنیم که در نشست بعدی اهالی رسانه‌ای که خود مؤلف و یا ناشر هستند بیایند و کتاب‌های خود را معرفی کنند.

وی با ابراز امیدواری از برگزاری این جلسات به صورت هفتگی، عنوان کرد: روش‌های سنتی معرفی کتاب در رسانه‌ها هنوز هم خوب است، اما می‌شود راه‌های جدیدتری برای معرفی کتاب پیدا کرد. یکی از آن راه‌ها برگزاری همین نشست‌ها است. حتی خبرنگاران کتاب می‌توانند به عنوان سفیران کتابخوانی به مدارس و دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی و مساجد بروند و به شیوه نقالان و پرده داران قدیم، کتاب را در این گونه جمع‌ها تبلیغ و معرفی کنند.

مختارپور همچنین به عنوان یکی از معرفی‌کنندگان کتاب در این مراسم، کتاب «آیین شهرداری در اسلام» نوشته محمد بن احمد بن قرشی را برای حاضران معرفی کرد و گفت: این اثر متعلق به قرن هفتم هجری است که با ترجمه جعفر شعار پس از 66 سال از سوی انتشارات علمی و فرهنگی مجدداً چاپ شده است. نویسنده این کتاب خود محتسب بوده و دایره احتساب جهان اسلام، دایره‌ای بوده مرکب از سه اداره شهرداری، شهربانی و دادگستری که وظیفه آن رسیدگی به امور جاری مردم و نظارت بر عملکرد آنها بوده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: البته  دایره احتساب پس از مدتی دچار انحراف شد و به همین خاطر است که در ادبیات ما از حافظ به بعد علیه محتسبان حرف زده می‌شود تا دوران معاصر که در شعر پروین هم نمود پیدا کرده است، اما این کتاب برای دورانی است که دایره احتساب هنوز دچار انحراف نشده بود؛ این کتاب هفتاد باب دارد و در این هفتاد باب قوانین و قواعد مشاغل مختلف و همین‌طور نحوه نظارت بر آنها آمده است.

وی در ادامه به چند نکته و شرط نظارت بر مشاغل که در قرن هفتم هجری در جهان اسلام به اجرا درمی‌آمده اشاره کرد و نمونه‌هایی مانند آداب طبیبان، نانوایان، واعظان و غیره را برای حاضران قرائت کرد.

ادامه این مراسم به ارائه کتاب‌های پیشنهادی نمایندگان رسانه‌های مختلف اختصاص داشت که میترا لبافی، خبرنگار صدا و سیما کتاب «تفسیرهای زندگی» نوشته ویل دورانت، مهسا فرد حسینی، سردبیر خبرگزاری لیزنا کتاب «ملت عشق» نوشته الیف شافاک، زهرا جعفری، خبرنگار خبرگزاری نسیم کتاب «شهید عشق» نوشته احمد تورگوت، مهدی نوری، مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس کتاب «شرح بی‌نهایت» نوشته فرهاد فخرالدینی، نفیسه اسماعیلی، خبرنگار خبرگزاری فارس کتاب «کوچه اقاقیا» نوشته راضیه تجار و سارا بابایی خبرنگار روابط عمومی نهاد کتاب «کافه پاریس» را برای حاضران در این نشست معرفی کردند.

همچنین مهدی استاد احمد، شاعر، نویسنده و برنامه‌ساز رادیویی و احمد طبایی، خبرنگار خبرگزاری دانا دو کتاب از خود با عناوین «قلمداد» و «آنکه باد می‌کارد» را در این جمع معرفی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها