پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
کتابی که ارتباط بین فعالیت بدنی و تندرستی را شرح می‌دهد

انتشارات آب و آیینه نخستین چاپ کتاب «فعالیت بدنی و تندرستی» را منتشر کرد. این کتاب برای افرادی که می‌خواهند درک کاملی از ارتباط بین فعالیت بدنی و تندرستی داشته باشند، منبع جامعی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین چاپ از جلد نخست کتاب «فعالیت بدنی و تندرستی» نوشته مشترک کلود بوجارد و ویلیام هاسکل استیون بلیر با ترجمه دکتر محمدرضا حامدی‌نیا،‌ استاد دانشگاه حکیم‌ سبزواری و علی‌اصغر مازنی،‌ داود محسنی‌نیا،‌ مهدیه ابراهیم‌نیا،‌ از دانشجویان دکترای فیزیولوژی ورزش دانشگاه حکیم سبزواری از سوی انتشارات آب و آیینه به بازار نشر عرضه شده است.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «کتاب فعالیت بدنی و تندرستی مفاهیم کلیدی را به‌طور گسترده و البته مختصر و به‌صورت روشن توضیح می‌دهد. این کتاب برای افرادی که می‌خواهند درک کاملی از ارتباط بین فعالیت بدنی و تندرستی داشته باشند، منبع جامع و ایده‌آلی است.»

نخستین بخش کتاب با عنوان «تاریخچه و وضعیت کنونی مطالعات فعالیت بدنی و تندرستی» در قالب سه فصل ضمن پاسخ به این سوال که «چرافعالیت بدنی و تندرستی باید مورد مطالعه قرار گیرد؟» به «چشم‌انداز‌های تاریخی درباره فعالیت بدنی» و «فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی با لحاظ سن در بین گروه‌های نژادی و جنسی» پرداخته است.
 
در این بخش درباره «تندرستی و ابتلاء به بیماری» می‌خوانیم: «با وجود پیشرفت در زمان بیماری‌ها و افزایش میانگین طول عمر در جوامع غربی،‌ تعریف تندرستی به‌عنوان یک چالش عمده باقی مانده است. سازمان بهداشت جهانی،‌ «تندرستی» را به‌عنوان یک حالت آسودگی جسمانی،‌ روانی،‌ اجتماعی و نه صرفاً نبود بیماری و ناتوانی تعریف می‌کند.»
 
نویسندگان در ادامه با اشاره به یک تحقیق علمی درباره فعالیت ورزشی و تندرستی آورده‌اند که توسعه «علوم ورزشی» با کار فیزیولوژیست‌هایی که علاقه‌مند به پاسخ کارکردی بدن به انواع مختلف فعالیت ورزشی بودند، آغاز شد. اگرچه رشته فیزیولوژی ورزشی کمک زیادی به دانش ما در رابطه بین فعالیت بدنی و تندرستی کرد، اما بسیاری از زمینه‌‌‌های دیگر تحقیقات علمی نیز در قرن گذشته نقش داشته‌اند.
 
فعالیت بدنی چه تاثیری بر بدن انسان دارد؟
«آثار فعالیت بدنی بر بدن انسان» عنوان دومین بخش کتاب است. «پاسخ‌‌های متابولیکی، قلبی عروقی و تنفسی به فعالیت بدنی»،‌ «پاسخ‌های کوتاه مدت به فعالیت بدنی و فعالیت ورزشی»،‌ «پاسخ‌های هورمونی به فعالیت بدنی منظم»،‌ «سازگاری عضله اسکلتی با فعالیت بدنی منظم» و «پاسخ‌های مغز، کبد، کلیه و دیگر اندام‌‌ها و بافت‌‌های بدن به فعالیت بدنی منظم» عنوان‌های پنج فصل‌ دومین بخش کتاب را تشکیل می‌دهد.
 
در این بخش درباره «رابطه انرژی با فعالیت بدنی» اشاره شده که انرژی برای حرکت مورد نیاز است. آدنوزین تری فسفات منبع انرژی استفاده شده به‌وسیله عضلات اسکلتی برای تولید شش (نیرو) است که آن به‌ نوبه خود از سوی بافت همبند به سیستم اسکلتی برای ایجاد حرکت منتقل می‌شود.
 
«تأثیر تمرینات ورزشی،‌ سن و جنس بر حداکثر اکسیژن مصرفی» از دیگر مباحث مهم دومین بخش کتاب است. در این بخش همچنین درباره اهمیت تنظیم هورمونی آمده که ضرورت تنظیم در یک دامنه باریک زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که ما ملاحظه می‌کنیم که افزایش فقط متوسط غلظت هورمون تیروئید می‌تواند به‌طور معنی‌داری میزان متابولیسم را افزایش دهد. بنابراین یک نیاز بحرانی برای تنظیم دقیق تعادل بین ترشح و کاتابولیسم تمام هورمون‌ها وجود دارد، به‌طوری که منجر به اثر خالصی در دامنه فیزیولوژیکی فرد شود.   
 
نخستین چاپ از جلد نخست کتاب «فعالیت بدنی و تندرستی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 310  صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات آب و آیینه به بازار نشر عرضه‌ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها