دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
آشنایی کودکان با کتاب و کتاب‌آرایی در جشنواره «بر بال‌های سیمرغ»

امین عارف‌نیا، مشاور رئیس کتابخانه ملی و مدیرکل حوزه ریاست و روابط‌عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از برگزاری جشنواره «بر بال‌های سیمرغ» خبر داد و گفت: در قالب این جشنواره، بچه‌ها با مضامین فرهنگ کهن ایران، مانند شاهنامه و هنرهای مرتبط با کتاب و کتاب‌آرایی آشنا می‌شوند.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط‌عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: برای آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب و کتابداری و فضای کتابخانه‌ها، تصمیم‌ گرفتیم جشنواره‌ای در حوزه کودک و نوجوان برگزار کنیم که در قالب آن بچه‌ها بتوانند هم با مفاهیم مرتبط با فرهنگ کهن ایران مانند شاهنامه به عنوان یکی از آثار مکتوب کشور آشنا شوند هم با هنرها و رشته‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌آرایی.
 
امین عارف‌نیا ادامه داد: این جشنواره با عنوان «بر بال‌های سیمرغ» از دیروز (دوشنبه 12 مهرماه) کار خود را آغاز کرده و تا 16 مهرماه ادامه دارد.
 
وی توضیح داد: در قالب این جشنواره، کارگاه‌های بسیار متنوعی طراحی شده که کودکان و نوجوانان با حضور در آنها می‌توانند با کاغذسازی، صحافی کتاب، مرمت کتاب، روش صحیح نگهداری کتاب، شاهنامه فردوسی و هنرهای مرتبط با شاهنامه مانند نقالی، نمایش‌های صحنه‌ای آشنا شوند. برای آموزش کودکان نیز غالباً‌ از مربیان کودک و کارشناسان کتابخانه ملی استفاده کرده‌ایم.
 
عارف‌نیا اضافه کرد: همچنین در 15 مهرماه هم در قالب برنامه مفصلی که تدارک دیده‌ایم نویسندگان، تصویرگران و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان از کتابخانه ملی بازدید خواهند کرد و در نشستی که با موضوع کتاب کودک برای آنها برگزار می‌شود شرکت می‌کنند. در این نشست، از کتابداران برجسته حوزه کودک و نوجوانان نیز تجلیل خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه دانش‌آموزان مناطق مختلف شهر تهران می‌توانند به صورت گروهی در این رویداد فرهنگی شرکت ‌کنند، گفت: ما پیش‌بینی کرده‌ایم که روزانه میزبان هزار نفر از دانش‌آموزان در کتابخانه ملی باشیم. همچنین طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با بهزیستی، کودکان کار و کودکان بی‌سرپرست نیز در قالب گروه‌هایی در این جشنواره شرکت می‌کنند.
 
عارف‌نیا استقبال بچه‌ها از این جشنواره را بسیار خوب بوده ارزیابی کرد و گفت:  در نخستین روز از این جشنواره، کتابخانه ملی میزبان چهار مدرسه دخترانه از منطقه سه و در مقطع دبستان، با جمعیتی بیش از 400 نفر بود. جشنواره «بر بال‌های سیمرغ» روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به دختران و روزهای دوشنبه و چهارشنبه به پسران اختصاص دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها