سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
حدادی: ناشران در دولت اعتدال بیش از هر دوره مورد احترام هستند

نصرالله حدادی، نویسنده و پژوهشگر، درباره تعامل ناشران با وزارت ارشاد گفت: شهادت می‌دهم که ناشران هرگز این عزت و احترامی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد کنونی دارند، در هیچ دوره از 35 سالی که وزارت ارشاد به وجود آمده، نداشتند.

نصرالله حدادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تحقق شعار سال 1394 (دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی) در حوزه فرهنگ و به ویژه عرصه کتاب، اظهار کرد: به طور کلی فعالیت‌های فرهنگی در کشور با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی پیش می‌رود؛ به عنوان مثال در عرصه کتاب این تعامل همواره بین ناشران، به عنوان ملت و وزارت فرهنگ و ارشاد، به عنوان دولت وجود داشته که البته در دوره‌های مختلف با نشیب‌های بسیاری نیز همراه بوده است.

وی با اشاره به این تعامل در دولت کنونی، تصریح کرد: در دوره‌های مختلف پس از انقلاب اسلامی، ناشران عزت و احترامی را که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد این دولت دارند، هرگز نداشته‌اند. حتی در دوران‌های ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی و  حجت‌الاسلام خاتمی نیز ناشران و فعالان عرصه کتاب تا این اندازه مورد احترام نبوده‌اند؛ دوره احمدی نژاد که جای خود دارد!

حدادی تسریع در روند رسیدگی به امور ناشران و سایر فعالان حوزه کتاب در دولت کنونی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با تدبیری که در این دولت اتخاذ شده، وزارت فرهنگ و ارشاد در زمانی مشخص، تکلیف 95 درصد کتاب‌ها را روشن می‌کند و اگر درصد کمی از کتاب‌ها هم به علت برخی مسائل و خطوط قرمز با مشکلاتی روبه‌رو شوند، مشکل آنها با گفت‌وگو قابل حل است.

این پژوهشگر در ادامه به سوی دیگر این تعامل پرداخت و گفت: با توجه به آنچه گفته شد، ناشران هم باید متقابلاً با وزارت ارشاد تعامل خوبی داشته باشند و هرچه بیشتر به هنجارهای جامعه بپردازند و از ناهنجاری‌هایی که ممکن است از یک سوء تفاهم و یا شایعه آغاز شود، جلوگیری کنند.

وی با تأکید بر رعایت هنجارهای جامعه از سوی ناشران گفت: ناشران و به طور کلی فعالان عرصه کتاب به عنوان بخش متفکر جامعه، باید خود را ملزم به رعایت هنجارهای جامعه بدانند و به آن توجه ویژه داشته باشند؛ ناشران هم بدانند که اگر سؤالی برای ایشان پیش می‌آید، اکنون دوره‌ای است که مسئولان گوش شنوا دارند.

حدادی ثبات و آرامش در دولت کنونی را بیش از هر زمان دیگر دانست و گفت: این وضع در دوره‌های گذشته وزارت ارشاد وجود نداشت، به طوری که حتی در دوره وزارت آقای میرسلیم و در دوره اصلاحات هم این رابطه، یک رابطه یک‌طرفه برقرار بود.

این پژوهشگر با تأکید بر لزوم تعامل دوطرفه بین فعالان فرهنگی و وزارت ارشاد، گفت: اصحاب فرهنگ و رسانه باید با تشکیل جلساتی مستمر با وزارت ارشاد، تعاملی ویژه با دولت برقرار کنند؛ ناشران باید بیش از پیش احساس مسئولیت کنند و مواظب باشند تا با انتشار برخی از کتاب‌ها جامعه را پر تنش نکنند و اصحاب عقل و اندیشه نباید بهانه به دست افراد بهانه‌جو بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها