چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
ذکائی: رفع تحریم‌‌ها، قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان داخلی کاغذ را افزایش می‌دهد

مدیرعامل شرکت ترنج و مدیر سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد واسلامی با بیان این‌که برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند برخی موانع ورود کاغذ به کشور را از میان بردارد، گفت: رفع تحریم‌ها، قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان داخلی کاغذ را افزایش می‌دهد.

جلال ذکائی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تأثیر رابطه میان برداشته شدن تحریم‌ها و بهای کاغذ در کشور، اظهار کرد: رفع تحریم‌ها فقط در برخی موارد می‌تواند موانع ورود کاغذ به کشور را از میان بردارد؛ به طور مثال در رفع موانع ورود کاغذ از اروپا تأثیرگذار است اما این موضوع درباره کاغذی که از چین، روسیه و اندونزی وارد می‌شوند، چندان صدق نمی‌کند.
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: بدون تردید رفع تحریم‌ها به منابع ارزی و نقل و انتقال پول کمک شایان توجهی می‌کند؛ به‌ویژه برداشتن تحریم سوئیس می‌تواند در تسهیل نقل و انتقال پول و بالا بردن ضریب  اطمینان نقل و انتقال مالی کمک کند.
 
مدیر نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی توضیح داد: در چند سال اخیر شاهد بودیم که متأسفانه به دلیل وجود همین تحریم‌ها بخشی از واردکنندگان و استفاده‌کنندگان داخلی کاغذ دچار آسیب‌‌های عمده‌ای شدند چرا که پول آنها به صورت مستقیم به کارخانه سازنده کاغذ انتقال نمی‌یافت. با برداشتن تحریم‌ها بدون شک این فرایند به روال منطقی خود برمی‌گردد.
 
ذکائی با اشاره به دیگر کمکی که از میان رفتن تحریم‌ها می‌تواند در حوزه کاغذ داخلی ایفا کند، گفت: رفع تحریم‌ها قدرت انتخاب استفاده‌کننده داخلی کاغذ را بالا می‌برد چرا که اکنون این قشر از جامعه به دلیل وجود همین تحریم‌ها مجبورند فقط از یک سلسله فروشنده مشخص، کاغذ خریداری کنند.
 
مدیرعامل شرکت ترنج در پاسخ به این پرسش که «رفع تحریم‌ها تا چه اندازه در میزان بهای مواد اولیه کتاب به ویژه بهای کاغذ تأثیرگذار خواهد بود؟» گفت: قیمت کاغذ تابع قیمت ارز است؛ اگر چنانچه در جریان رفع تحریم‌ها نرخ ارز نیز با کاهش مواجه شود، قیمت تمام شده کاغذ نیز ارزان‌تر خواهد شد اما اگر ارز، تک‌نرخی و با نرخ ثابتی ارائه شود، چندان تأثیر جدی در کاهش بهای کاغذ شاهد نخواهیم بود جز این‌که واردکنندگان کاغذ با ریسک کمتری نسبت به واردات کاغذ اقدام خواهند کرد.

مدیر سابق دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد واسلامی در پاسخ به این پرسش که «آیا میان رفع تحریم‌ها و ارتقای صنعت چاپ رابطه‌ای وجود دارد؟» گفت: به نظر من ارتقای صنعت چاپ چندان ارتباط مستقیمی با رفع تحریم‌ها ندارد. آنچه‌ اکنون این صنعت را دچار صدمه کرده است، بی‌رونقی بازار و نبود حمایت سیستم بانکی برای تجهیز و نوسازی دستگاه‌های چاپ است.
 
وی در ادامه سخنانش، گفت: البته من منکر تأثیر عمومی رفع تحریم‌ها در کاهش بهای دستگاه‌ها و روان شدن فرآیند ورود ماشین‌آلات چاپ نیستم؛ چنانکه این اتفاق در همه صنایع نیز اتفاق خواهد افتاد، اما تصور می‌کنم بیش از اندازه نباید درباره رفع تحریم‌ها غلو کرد و سطح انتظارات را بالا برد.
 
ذکائی ادامه داد: تجریه ثابت کرده است در صورتی که بازار کسب و کار رونق داشته باشد، چاپخانه‌داران سعی می‌کنند به هر شکل ممکن تجهیزات مورد نیاز خود را تأمین کنند.
 
مدیر نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی اظهار کرد: به اعتقاد من، رفع تحریم‌ها یک اثر روانی مثبت در صنعت چاپ خواهد داشت البته مشروط بر این‌که این شوک روانی از سوی مدیران بالادستی مدیریت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها