دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
«گنجینه خاطرات بچه‌های دیروز» به روی مخاطب گشوده شد/ روایت جدیدی از نوستالژی‌های دهه 60

«گنجینه خاطرات بچه‌های دیروز» گردآوری و تالیف حسین جوادی‌نیا منتشر شد. در این کتاب تصاویر و نوشتارهایی درباره برخی فیلم‌ها و انیمیشن‌های مهم و پرمخاطب دهه 60، معرفی و تصاویر برخی کتاب‌های پرمخاطب و کتاب‌های درسی این دوره، تصاویری از لوازم التحریرهای پرکاربرد و... درج شده است.

حسین جوادی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «گنجینه خاطرات بچه‌های دیروز» از هشت فصل تشکیل شده است؛ فصل نخست «خاطرات تلویزیون» نام دارد که شامل کارتون‌ها، سریال‌ها، برنامه‌های عروسکی، نمایشی، سینمایی و دیگر برنامه‌های تلویزیون در دهه شصت تا اواسط هفتاد شمسی است. فصل دوم نیز به خاطرات انواع بازی و ابزارهای بازی اختصاص دارد.

وی افزود: «خاطرات خوراکی»، «خاطرات وسایل قدیمی»، «خاطرات پول، اسکناس‌ها و سکه‌ها»، «خاطرات نشریات و کتاب‌های داستانی»، «خاطرات ماندگار» و «خاطرات مدرسه» به‌ترتیب عناوین و محتوای فصل‌های سوم تا هشتم کتاب را تشکیل می‌دهد. «خاطرات ماندگار» شامل خاطرات جذابی است که در سایر فصل‌ها امکان درج و انتشار نداشت. همچنین خاطرات مدرسه نیز شامل خاطرات و تصاویری از انواع لوازم‌التحریر مورد استفاده بچه‌های دهه 60، به همراه تصاویر و خاطراتی از کتاب‌های درسی است.

جوادی‌نیا ادامه داد: کتاب یک DVD ضمیمه هم دارد که شامل بهترین تیتراژهای کارتون‌ها، سریال‌ها، برنامه‌های عروسکی، نمایشی و تعدادی از قطعات ناب دیگر تلویزیون مربوط به دهه شصت تا اواسط هفتاد شمسی است و با تدوین مناسبی عرضه شده و برای هم‌نسلی‌های ما نوستالژیک است. مدت زمان این DVD 90 دقیقه است و در آن 35 تیتراژ انیمیشن، هشت تیتراژ برنامه عروسکی، پنج تیتراژ برنامه نمایشی، چهار تیتراژ سریال و فیلم سینمایی کودک و نوجوان، 13 تیتراژ سریال ایرانی و خارجی و 21 قطعه دیگر، وجود دارد.



این نویسنده در پاسخ به این سوال که «تفاوت «گنجینه خاطرات بچه‌های دیروز» با کتاب‌های مشابهی که در این چند سال اخیر رواج پیدا کرده، در چه مواردی است؟» گفت: در چند مورد می‌توان تفاوت این کتاب با دیگر کتاب‌های منتشر شده در این موضوع را مشخص کرد؛ نخستین مورد جامعیت «گنجینه خاطرات بچه‌های دیروز» است. جز خاطراتی که بدآموزی دارد یا ممکن است تداعی کننده تلخی‌ها و ناراحتی‌ها باشد، تمام خاطرات نشاط آور دهه شصت در این کتاب جمع آوری شده است.

جوادی‌نیا اضافه کرد: در تدوین «گنجینه خاطرات بچه‌های دیروز» از نظم خاصی پیروی شده است. همان‌گونه که بیان کردم هر فصل کتاب به بیان خاطرات و ارائه تصاویر یک موضوع خاص اختصاص پیدا کرده است. همچنین بیش از نیمی از تصاویر کتاب، کاملا اختصاصی بوده و در هیچ منبع دیگری، حتی فضای مجازی، پیدا نمی‌شود. این تصاویر اختصاصی، عمدتا در فصل خاطرات تلویزیون قرار دارد.

وی در ادامه معرفی بازیگران و شخصیت‌های فیلم‌ها و انیمیشن‌ها را به همراه ارائه تصاویر مجزای آنها را از دیگر ویژگی‌های کتاب برشمرد: تصاویر این شخصیت‌ها را از روی فیلم‌های آنها با کیفیت عالی تهیه کردم. همچنین به ذهنم رسید که ممکن است برخی مخاطبان علاقه به دانستن پایان این فیلم‌ها و یا انیمیشن‌ها داشته باشند. بر این اساس من در این کتاب به بیان خلاصه داستان فیلم‌ها و انیمیشن‌ها پرداخته و قسمت آخر آنها را هم به طور کامل شرح دادم. در موارد زیادی، متن و تصویرِ درج شده، با یکدیگر تناسب دارد و و قصه به صورت تصویری نوشتاری (داستان مصور)، روایت شده است.

«گنجینه خاطرات بچه‌های دیروز» گردآوری و تالیف حسین جوادی‌نیا با شمارگان پنج هزار نسخه، 320 صفحه، به همراه DVD و به بهای 11 هزار تومان به صورت ناشر – مولف منتشر شده است.

درباره نویسنده
حسین جوادی‌نیا دانشجوی مقطع دکتری رشته مدرسی معارف اسلامی (گرایش قرآن و متون) در دانشگاه پیام نور مرکزی قم است. وی هم‌اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور قم، به تدریس دروسی چون «تفسیر موضوعی قرآن» و «تفسیر موضوعی نهج البلاغه» اشتغال دارد.

 «امر به معروف و نهی از منکر در آثار استاد مطهری» نام یکی از کتاب‌های منتشر شده جوادی‌نیاست. انتشارات صدرا چاپ هفتم این کتاب را چندی پیش روانه کتابفروشی‌ها کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها