شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
انتشار کتاب «­1001 پرسش و پاسخ علمي برای كودكان»

کتاب «­1001 پرسش و پاسخ علمي براي كودكان» ترجمه امير صالحي طالقاني به پرسش‌­هاي كودكان درباره­ موضوعات متنوعی مانند زمين، منظومه­ شمسي، حيات وحش و وسايل نقليه پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به طور کل هیچگاه نمی­‌توان تمام حقایق زمين و حيات وحش را کشف کرد اما می‌توان با در دست داشتن یک کتاب مفید به دانشی درست و جامع در این زمینه‌ها دست یافت.
 
کتاب­ «1001 پرسش و پاسخ علمی براي كودكان» نوشته آنیتا گانری، آدام هیبرت، جان مالام، کریس اکسلاد، جیمز پیکرنیک و دنی روبیسون با ترجمه امير صالحي طالقاني و همکاری مسعود بهرامیان، نگار پورشعبان، امیر حبیب‌زاده، لیلا حبیب‌زاده، نرگس علیپور، کاظم غنی‌آبادی و فاطمه قریب گرکانی درآغاز سال 94 برای نخستین بار از سوی واحد کودک و نوجوان انتشارات قدیانی منتشر شد. در این کتاب دانستنی­های مهم درباره­ زمين، منظومه­ شمسي­، حيات وحش و وسايل نقليه به کودکان آموزش داده می‌شود.
 
در بخشی از اين كتاب می‌خوانیم: «تارهای چسبنده عنکبوت‌ها می‌تواند برای آنها هم یک خانه باشد و هم جایی برای به دام انداختن و گرفتن حشرات پرنده. اما جالب است بدانید که همه عنکبوت‌ها تار نمی‌تنند و همه تارها نیز مثل هم نیستند. عنکبوت‌ «اگرید» تارهایی شبیه به تور می‌بافد. این عنکبوت از تار خود آویزان می‌شود و منتظر آمدن طعمه می‌ماند تا تارهایش را روی آن بیندازد.

عنکبوت آبی خانه خود را زیر سطح آب می‌سازد. این عنکبوت با تنیدن تار چیزی شبیه به یک بالن کوچک را می‌سازد که حباب‌های هوا را درون خود حبس می‌کند. این عنکبوت تا زمانی که طعمه‌اش را ببیند منتظر می‌ماند و سپس با یک حرکت خیلی سریع به سمت طعمه می‌پرد و آن را می‌گیرد...»
 
اين كتاب شامل 24 فصل با عناوينی مانند وسايل نقليه­ مسابقه­اي، كشتي­ها و زيردريايي­ها، اتومبيل‌ها، قطارها، دوچرخه­ها و موتورسيكلت­ها، وسايل نقليه­ سنگين، هواپيماها، فضاپيماها، دايناسورها،‌ عنكبوت‌ها،‌ مارها،‌ کوسه‌ها، پرندگان، گربه­های وحشی و جانوران وحشي ديگر، نهنگ سفيد و دیگر پستانداران دریایی، گوریل‌ها و دیگر خانواده نخستین آنها، منظومه شمسی، حیات ماقبل تاریخ در زمین، شناسایی فضا، کاوش زمین، آن سوی منظومه شمسی و زمین خشمگین است.
 
در بخش دیگری از این کتاب «1001پرسش و پاسخ علمي براي كودكان» می‌خوانیم: «آيا اين حقيقت دارد كه كوسه­ها هرگز استراحت نمي­كنند؟ خير، كوسه­هايي كه در نزديكي سطح آب دريا زندگي مي­كنند در تمام طول زندگي­شان بايد شنا كنند تا غرق نشوند. اما بقيه­ كوسه‌­ها مانند كوسه­ پرستار بيشتر وقت خود را ته بستر دريا حركت مي‌كند. کوسه‌های پرستار می‌توانند آب را با استفاده از آبشش‌های خود تلمبه کنند بنابراین هیچ احتیاجی به حرکت دائمی ندارند...»
 
در قسمت پاياني كتاب مطالبی درباره موضوعاتی مانند گازها باعث افزايش دما مي‌شوند، گازبدبوي گلخانه‌­اي متان از كارخانه­‌ها و حيواناتي همچون گاو توليد مي­‌شود ارائه شده است.
 
مجموعه 12 جلدی «دانستنی‌های علمی برای کودکان»، مجموعه 7 جلدی «علم پاسخ می‌دهد»، مجموعه 5 جلدی «مقابله با بلایای طبیعی» و مجموعه 4 جلدی «رازهای آسمانی» از دیگر کتاب‌های نشر قدیانی است که دربردارنده نکات علمی، آموزشی و جذاب برای کودکان است و بچه‌ها با مطالعه آنها می‌توانند علاوه برکسب اطلاعات مفید، به پاسخ بسیاری از پرسش‌های علمی‌شان برسند.
 
واحد کودک ونوجوان مؤسسه انتشارات قدیانی (کتاب‌های بنفشه)  کتاب«1001 پرسش و پاسخ علمي براي كودكان»  را در قالب 528 صفحه مصور، با شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 60 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها