شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
تحلیل اصطلاح‌نامه‌های تحت وب مرتبط با حوزه آرشیو

چاپ نخست کتاب «اصطلاح‌نامه آرشیوی: واژگان تخصص مطالعات آرشیوی» منتشر شد؛ این اثر ضمن مرور کلی پژوهش‌های انجام شده در حوزه اصطلاح‌نامه‌ها و واژه‌نامه‌های تحت وب، به تحلیل برخی از واژه نامه‌ها و اصطلاح‌نامه‌های پیوسته و تحت وب مرتبط با حوزه آرشیو می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) طی چند سال اخیر، در حوزه علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، اصطلاح‌نامه‌ها و واژه‌نامه‌های متعددی به صورت چاپی و الکترونیکی، به زبان‌های مختلف از جمله فارسی منتشر شده است؛ بنابراین، واژه‌نامه‌ها و اصطلاح‌نامه‌ها در حوزه مطالعات آرشیوی و در میان آرشیویست‌ها نقش کمتری ایفا کرده است.
 
بدین معنا که منبعی رسمی و به زبان فارسی که آرشیویست‌ها برای تعیین معانی دقیق واژگان مورد نظر خود در متون آرشیوی از آن بهره بگیرند، وجود نداشته و شمار واژه‌نامه‌ها و اصطلاح‌نامه‌ها انگلیسی‌زبان نیز انگشت‌شمار است. کتاب «اصطلاح‌نامه آرشیوی: واژگان تخصص مطالعات آرشیوی» می‌کوشد پژوهش‌های انجام شده در حوزه اصطلاح‌نامه‌ها و واژه‌نامه‌های تحت وب را مرور کلی کند.
 
همچنین این اثر برخی از واژه‌نامه‌ها و اصطلاح‌نامه‌های پیوسته و تحت وب مرتبط با حوزه آرشیو را تحلیل می‌کند.
 
در پایان این اثر، ترجمه متن واژه‌نامه کانتی نیوم برای بهره‌برداری لازم ارائه شده است.
 
از جمله مباحث این کتاب می‌توان به ابزار انباشت داده‌ها، قطع دسترسی، نگهداری دیجیتال، برنامه مقابله با بحران، شاخصه اثرگذار در واگذاری‌ها، اسناد تسهیلی، اطلاعات ثبات، شناسایی قالب، مجوز عمومی واگذاری، اسناد مربوط به مدیریت عمومی، سیستم آزاد اطلاعات آرشیوی، مخزن محافظت بلندمدت و فهرست‌های انتقالی اشاره کرد.
 
چاپ نخست کتاب «اصطلاح‌نامه آرشیوی: واژگان تخصص مطالعات آرشیوی» به کوشش محبوب شهبازی و محمدجواد کاس‌نژاد، با شمارگان 1100 نسخه، در 88 صفحه، به بهای 62 هزار ریال از سوی انتشارات هزاره ققنوس منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها