سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
وقایع اتفاقیه حکومت قزوین در عهد ناصری از راه می‌رسد

غلامرضا عزیزی، رئیس پژوهشکده اسناد کتابخانه ملی از انتشار دو کتاب «وقایع اتفاقیه حکومت قزوین (در عهد ناصری)» و «گوهر ناب» خبر داد.

رئیس پژوهشکده اسناد درباره کتاب‌های در دست چاپ این مرکز به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: دو کتاب «وقایع اتفاقیه حکومت قزوین (در عهد ناصری)» از مجموعه آرشیو سلطنتی دوره قاجار و «گوهر ناب» سرگذشت ميرزا محمد شفيع و فرزندان او به روایت اسناد خاندان محتشمی در حال سپری کردن مراحل انتشار است که به زودی از سوی معاونت اسناد کتابخانه ملی منتشر خواهد شد.
 
وی به کتاب «وقایع اتفاقیه حکومت قزوین (در عهد ناصری)» اشاره کرد و افزود: آلبوم شماره (177) از مجموعه آرشیو سلطنتی دوره قاجار (معروف به مجموعه اداره بیوتات) که شامل 234 برگ است در قطع رحلي آماده انتشار است. این کتاب با عنوان «وقایع اتفاقیه حکومت قزوین (در عهد ناصری)» در نوبت انتشار قرار گرفته و شامل عریضه‌ها، نوشتجات و روزنامه‌های دیوانی است و اكثر نامه‌هاي دیوانی مندرج در آن گزارش‌هاي سلطان‌ احمد ميرزا عضدالدوله، مجدالدوله، حاجي حسن‌خان وزير قزوين و محمد حسن‌خان پيشكار آن شهر است.
 
عزیزی با اشاره به برخی محتویات کتاب «وقایع اتفاقیه حکومت قزوین (در عهد ناصری)» اظهار کرد: از جمله مطالب کتاب می‌توان به روزنامچه‌های دارالسلطنه قزوين در سال 1277 (شامل سه روزنامچه به تاریخ 10 تا پایان ربيع‌الاول 1277 و دهم تا پایان ربيع‌الثاني و اول تا 15 جمادي‌الاول) و مطالبي درباره تعمير بناهاي عصر صفوي در قزوين آمده است. ضمن این‌که کتاب با همکاری استانداری قزوین، معاونت اسناد ملی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی مدیریت استان قزوین منتشر خواهد شد.
 
رئیس پژوهشکده اسناد درباره کتاب «گوهر ناب» عنوان کرد: این کتاب سرگذشت ميرزا محمد شفيع و فرزندان او را با تکیه بر اسناد خاندان محتشمی روایت می‌کند و به همت احمد محتشمي آماده انتشار شده است. کتاب با بهره‌گیری از نسب‌نامه‌نویسی اما با تاکید بر اسناد تاریخی نوشته شده و کانون تمرکزش بر معرفی ميرزا محمد شفيع مستوفي، ميرزا محمد رفيع، حاج ميرزا شفيع آقا صدرثقه‌الاسلام، حاج ميرزا موسي آقا ثقة‌الاسلام، محمدرضي مستوفي، ميرزا محمدرضا مستوفي (وزير وظايف)، ميرزا محمدرضي مستوفي (وزير وظايف)، ميرزا رضا وزير وظايف (محتشم الملك)، شهيد ميرزا علي آقا ثقة‌الاسلام و آيت‌الله ميرزا محمد ثقة الاسلام است. در این کتاب فرامین، احکام و رقم‌های دوره قاجار بازخوانی و بازنویسی شده و کتاب با مشارکت معاونت اسناد ملی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی مدیریت شمال غرب (تبریز) منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها