یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
انتشار هجدهمین چاپ کتاب «پندهای کوتاه از نهج‌البلاغه» برای دانش‌آموزان و نوجوانان

کتاب «پندهای کوتاه از نهج‌البلاغه» که برای دانش‌آموزان و نوجوانان منتشر شده است به زبانی ساده بخشی از کلمات و جملات کتاب نهج‌البلاغه را برای مخاطب شرح می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آنچه در چاپ هجدهم کتاب «پندهای کوتاه از نهج‌البلاغه» برای دانش‌آموزان و نوجوانان آمده بخشی از کلمات و جملات کتاب نهج‌البلاغه است که به صورت ساده برای مخاطب در نظر گرفته شده است. تمامی مطالب این کتاب با بیان ساده به زبان فارسی امروز نوشته شده تا برای مخاطبان این گروه سنی به آسانی قابل درک و آموختن باشد.

در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «نهج‌البلاغه که نماینگر گوشه‌ای از اندیشه بلند و آسمانی حضرت علی (ع) است از یک هزار سال پیش به صورت کتابی جاودانه در اختیار جهان و جهانیان قرار گرفته است و دنیا را با تحسین و حیرت روبه‌رو کرده است. این کتاب مجموعه‌ای از گفتارها، پند و اندرزها، نامه‌ها و نوشته‌ها، سخنان کوتاه و پر مغز آن بزرگوار است، که توسط دانشمند برجسته اسلامی سید رضی در پایان قرن چهارم و آغاز قرن پنجم هجری گردآوری شده است. سید رضی سخنان والا و و نوشته‌های بی همتای امام علیه‌السلام را در کتاب نهج‌البلاغه به سه بخش خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه تقسیم کرده است.»

مولف در تعریف مفهوم خطبه می‌نویسد: «خطبه مجموعه گفتارهایی است که امام جمعه برای مسلمانانی که در نماز جمعه شرکت کرده‌‌اند بیان می‌کند، در این گفتارها مسائل و مطالب گوناگونی مطرح می‌شود تا ضمن آن، آگاهی‌های لازم به امت مسلمان داده شود: آگاهی‌هایی درباره توحید و خداشناس، اصول عقاید اسلامی، بحث‌ها و مسائل قرآن، فلسفه بعثت پیامبران و مسئله ظهور آخرین امام، موضوع امت و امامت و هر مسئله دیگری که مطرح ساختن آنها لازم باشد مانند مسائل گوناگون سیاسی و اجتماعی که در جامعه مسلمانان پیش می‌آید.»

به گفته مولف، بخش نامه‌های نهج‌البلاغه،‌ آثاری را که از قلم گهربار آن حضرت تراوش کرده است، در بردارد و این آثار، عبارت از نامه‌هایی است که امام علیه‌السلام پیرامون مسائل و حکومت اسلامی و امت مسلمان برای دوستان و نزدیکان و حتی دشمنان خود نوشته است. سومین بخش نهج‌البلاغه در بردارنده سخنان کوتاه امام علیه‌السلام است که بیشتر آنها از یک یا دو جمله فشرده تشکیل شده است. اما همین گفته‌های بسیار کوتاه و یکی ـ دو جمله‌‌ای که بین مردم به کلمات قصار معروف شده، هر یک دریایی از معنی را در خود جای داده است.

کلمات قصار علی علیه‌السلام بیشتر در بردارنده پند و اندرزهای آن حضرت و راهنمایی‌های بی‌نظیری درباره روش صحیح اعتقادی و تربیت اسلامی است. نثر این کتاب و شیوه نگارش حضرت، شیوا و رسا و دلنشین است که در زبان و ادبیان عرب، هرگز نظیری نداشته و بعدها در طول چند قرن نیز نظیری برای آن پیدا نشده است. از همین رو برای آن نام نهج‌البلاغه یعنی «راه و روش شیوایی گفتار و رسایی کلام» انتخاب شده است.

چاپ هجدهم کتاب «پندهای کوتاه از نهج‌البلاغه» برای دانش‌آموزان و نوجوانان به کوشش هیات تحریریه بنیاد نهج‌البلاغه با شمارگان هزار نسخه در 126 صفحه به بهای 60 هزار ریال از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. تاکنون 125 هزار نسخه از این کتاب در چاپ‌های قبلی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها